|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har förljande problem. Varje gång jag startar bilen, när den är kall. Får jag indikation på att den "saknar" kylvatten. Genom att lufta systemet, kommer vattennivårn upp igen och indikationen försvinner. Under bilen kan det hända att det liggen en lite pöl med kylvatten, max en cl. Gissar att det droppar ifrån termostathus eller vatten pump. Min fråga är om vattenpumpen är slut, kan det vara så att den suger luft den vägen när moton går. Menar att det går inte lufta hur många gånger som helst... utan att det mårte komma luft in i systemet. Vad kan vara problemet och är det rimligtvis vattenpumpen som är problemet? Per aspera ad astra | |
| kan vara en liten spricka på termostathuset.som knappt är synligt... | |
|
När motorn väl är varm så råder övertryck på kylvätskan, då kommer knappast luft in osv, däremot när den svalnar efter körning. Allt måste vara tätt, även riktigt små läckor ger störningar. FP |
|
|
Tack för svaren!! Jag bytte termostat i våras, och hade loss just det locket. I somras var locket till exp. kärlet lite löst och precis allt kylvatten ran ur, var på jag "bara" fyllde på med vatten. När jag väl fyllde på med gly uppstod problemet, att det började läcka. Försvisso är glykolen "tunnare" men ändå.... Jag börjar kolla med just termostat locket OCH dess packning (får man säga vilket tråkigt jobb)? Kan vattenpumpen läcka? By the Way? Per aspera ad astra |
|
| när du ändock är igång med byte,så hade jag tagit o bytt vattenpumpen i samma veva.då vet man att man inte behöver riva där mer.men om inte kolla tätningen+vingarna på pumphjulet.det tar ingen längre tid o byta det. | |
|
Oki. Tack! Låter som om man skall leka kirurg i helgen med hylsnyckelsatsen..det är ju liite trångt ställe att pilla på.. Per aspera ad astra |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.