AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.189

Går ej att växla när bilen är kall!?!?!?

Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Dom sista dagarna när det har blivit lite kyligare på nätterna har det varit väldigt trögt att lägga i en växel på morronen. I morse gick det inte alls! Gick bara att få i en växel med motorn avstängd, men sen kunde man inte växla mer när motorn va igång. Fick i 2:an och körde på den ca 5 minuter sen gick dem med mycke våld att få i nästa växel. Efter ca 15 minuter gick det att växla som vanligt igen, hur lätt som helst! Håller växellådan på att ta slut eller är det oljan som är dålig? Är en tysklands import e46 328ci -00
Väldigt taksam för snabba tips, inte så kul när man ska till jobbet på morronen!
Låter som alldeles för tjock olja i växellådan. Har du haft bilen tidigare när det varit kallt? Har den var lättväxlad då?
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Köpte bilen i April, va inte kallt då så jag har inte märk det här innan. Förra ägaren importerade den men hade haft den avställd en vinter och kört lite sista vintern. Kan det va annan olja i bilarna från tyskland, eller har kanske oljan blivit bytt till fel olja?
Symptomen låter iallafall exakt som när jag lyckades hälla i alldeles för tjock olja i en bil jag hade en gång. Jag skulle börja med att byta växellådsolja för det kan ju vara så att nån har hällt i helt fel olja i bilen.
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Ok får nog prova med det. Nån som vet vad det kostar ungefär att byta växellådsolja i e46? Har tid för service på bilen på onsdag, så man kanske ska fråga om dom kan byta den samtidigt.
Mu
616
Mustang

540iat -94
Kan även vara att lamellen kärvar på splinesen på ingående axel på växellådan. går det bättre att lägga i femman vid stillastående?
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Mustan>> Jo i morse fick jag faktist i 5:an när motorn va igång, men alla andra växlar gick bara att lägga i när motorn va avstängd. Är det ett tecken på att lamellen kärvar eller?
Mu
616
Mustang

540iat -94
Kan vara. Dunkar det som till i kraftöverföringen när du då får in växeln och går det få in ettan sem om du skyndar dig gå från 5 till 1 ?
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
I morse va det inte kallt så problemet va inte där, får prova mer nästa gång. Men när jag försökte trycka i en växel gungade bilen framåt när jag försökte med 1-5 och den gungade bakåt när jag försökte med backen. Även att jag hade kopplingen intryckt?
Vad måste man göra/byta om det är lamellen som kärvar? Dyrt?
Ska jag prova o byta olja först eller?
Mu
616
Mustang

540iat -94
Du kan ju börja med att prova ny olja. Annars är det ur in med låda och ta lös kopplingen och rengöra splinesen på ingående axel på lådan och smörja med ett långtrådigt fett och känna så den får lätt på splinsen, var försiktig med fettet,det vill du ej ha på lamelle.
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Ok, tack så mycke. Ska prova med olja först. Låter inte som nåt jag fixar själv med att ta isär växellåda o koppling...
Mu
616
Mustang

540iat -94
Du ska inte ta isär växellådan bara ta lös den.
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Ok, men ska nog prova med olja först iallfall. Tack för hjälpen.

Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Förstår ingenting nu. Nu har det ju varit ganska kallt några dagar och problemet har inte kommit tillbaka. Har gått hur lätt som helst att växla dom senaste dagarna...
Är det här något man ska va orolig över eller är det bara att köra på och hoppas det inte kommer tillbaka?

Li
148
LilleJonne
328i E46 -98
Kör på och hoppas att de inte kommer tillbaka!

Jag hade samma problem en gång förra vintern.. Körde flera mil men fick inte i femmans växel. Men problemet har inte uppkommit igen!

Måste oxå tillägga att jag har en 328 E46 som gått runt 25000 mil, men fortfarande går som fan! =D
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Den förfrukar inte någon bromsvätska?? Tänkte om du har en slavcylinder som läcker eller tappar tryck på något sätt.. tar kopplingen anorlunda under dessa förhållanden?

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Tror inte den läcker nån bromsvätska. Kommer inte ihåg om kopplingen va annorlunda, ska tänka på att kolla det om det skulle hända igen. Men änsålänge har inte felet dykt upp igen. Får hoppas det håller sig borta...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.