|
|
|
|---|---|
|
Skulle precis iväg o handla o sätter mig i bilen ser att varningslampan för bromsvätska lyser så jag fyller på den direkt sen kör jag iväg och märker att det inte är tryck i pedalen alls. kör tillbaka och kollar på marken och ser då att det är gott om bromsvätska från höger trumbroms bak.. backarna bak är dåliga, så gott som slut, men kan det vara därför den skjuter ut bromsvätska där? det borde den väl inte göra? det är alltså kladdigt precis där bromsröret går in i trumbromsen.. | |
|
Du har nog ett brustet bromsrör, eller -mindre troligt- så är backarna så slitna att en bromskolv 'ploppat' ur bromscylindern. Kör inte med bilen innan du fixat det! /// Gunnar E. |
|
|
bromsrören är i gott skick, har för mig förra ägaren bytte dem. du får ursäkta mig men bromskolv, bromscylinder, detta sitter i trumman? |
|
|
Bromscylindern sitter inuti trumman, fastskruvad i bromsskölden. Bromsröret går in i bromscylindern 'bakifrån' sas. Bromskolvarna (2 st) löper inuti bromscylindern. Ett bromsrör kan brista av annat än ålder, det kan ju ha blivit 'misshandlat' eller ha ett fabrikationsfel t ex. Eller så har bromsrörsnippeln gängat ur sig, du kan ha läckage från luftningsnippeln eller så har du läckage i själva bromscylindern. Återigen, du har ett allvarligt läckage på bromssystemet - vad det än beror på, kör inte med bilen innan det är fixat! /// Gunnar E. |
|
| Tack för förklaringen. ska försöka kolla om det gängat ur sig och luftningsnippeln men det känns troligare att det är något fel innuti trumman. har en bra bilmek 1km härifrån. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.