|
|
|
|---|---|
|
Jag hämtade i veckan min nya E90, 320d Sedan. Eftersom jag vägrar åka på de RFT-däck som BMW envisas med att utrusta sina bilar med, beställde jag bilen med standard plåtfälgar/däck, i avsikt att montera lättmetallfälgar med 'vanliga' däck. Plåtfälgarna jag fick med funkar ju utmärkt som vinterdäcksfälgar, och däcken passar utmärkt på sophögen. Nu har jag kvar en omgån lättmetallfälgar från förra bilen, 120d E87, som jag skulle kunna tänka mig att åka med. Tyvärr skiljer det 10mm i offset mellan E87 och E90. E87-fälgarna har ET44, medan E90 ska ha 34-39 mm beroende på fälgbredd/diameter. Ska jag använda dessa fälgar behöver jag alltså ha ut dom 10mm för att det ska 'stämma', gärna lite till för att få utseendet optimalt (det är rätt mycket luft mellan däck och hjulhus, särskilt bak). Tyvärr verkar just 10mm vara ett 'svårt' mått för spacerplattor. Upp till 5 mm funkar det med originalbultar, och fälgcentrum styr fortfarande mot flänsen på navet. Ska man ha mer behövs spacers med inbyggd navfläns, plus att det behövs längre bultar. Tyvärr är flänsen på hjulnavet 11-12 mm hög, så det är svårt att göra en 10 mm spacerplatta med inbyggd navfläns - det blir liksom inget gods kvar. Ska man ha bultade spacerplattor, måste man tydligen upp till nånstans runt 16-20 mm, för att bultskallar och gängor ska få plats och för att få hållfasthet. Är det någon som har erfarenhet av vad som är lämpligt på E90? Kan jag ta 20 mm spacers som ger en spårviddsbreddning på 20 mm, eller blir det tokigt med framvagnsgeometrin då? Eller ska jag nöja mig med 5-6 mm och acceptera att hjulen ser ut att sitta lite långt in? Eller ska jag helt enkelt skaffa andra fälgar med 'rätt' offset? Fälgarna jag har är 1-seriens stjärneker 140, 7"x16" ET44. /// Gunnar E. | |
| Jag vet att det finns en del firmor som man kan lämna in fälgarna som fixar det här med ET. Jag tror de svetsar på spacers på fälgarna. Testa att söka lite på det, tror det har tagits upp här någon gång. | |
|
Är inte spacers en nödlösning?! Har du köpt en sprillans ny E90 borde du inte nöja dig med annat än "rätta grejer"!! Eller tog pengarna slut ;-) __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
VillaRosa, Visst är spacers en nödlösning, men nu har jag fälgarna. Eftersom det rör sig om en tjänstebil, vill jag inte i onödan kasta in 'egna pengar' på sådant som sas ingår i 'förmånen' att ha tjänstebil. Dessutom vill jag som sagt inte köra på RFT-däck om det kan undvikas, dom är totalt kass. Hjulen har jag sparat från förra bilen (120d), och det sitter nästan nya icke-RFT-däck på dom. Jag hade missat det faktum att offset skiljer på E90 mot E87 (och E36/E46, som har samma som E87). Blir det inte bra med spacers, får jag väl skaffa fälgar med rätt offset. Det får i så fall vara 16" så däcken jag redan har passar - jag kör 7.000 mil/år varav 4.500 i jobbet, och avser inte att betala däcken ur egen ficka. Så ja, i så måtto 'tog pengarna slut'. Hade du gjort annorlunda själv, du som är kassör och allt? /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.