AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.588

För och nackdelar med olika bromsar

Sida 1 av 2
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hej!

Finns det någon kunnig som kan förklara lite vad för och nackdelarna är med borrade och/eller slitsade skivor?

Min fråga gäller endast för gatkörning men det finns kanske de som även vill ha info för bankörning.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Slitsade skivor leder bort vatten lite fortare även lite värme glider av jämfört med standard.
Borrade skivor minskar värmen ochså , problem som kan uppstå är väll att dem spricker! Kvaliten på skivorna är självklart viktigt helst inget hemma borrat med andra ord...
Jag har slitsade skivor fram från Peansweden och dem funkar bra inget farligt slitage på cirka 1000 mil och jag föreställer mig att dem biter bättre än orginal särskillt efter man bromsat ett par ggr på raken.Passar rakt av och inga bekymmer på bilprovningen.

Mpower
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Borr-Slits ger ju MINDRE yta som kan bromsa, alltså blir det HÖGRE belastning på den ytan som är kvar. Det blir också MINDRE material som kan ta upp värmen.

Fördelen är att om beläggen blir så heta att limmet i belägen börjar "gasa" dvs förgasas så blir det ingen gasblåsa mellan beläggen och skivan som kan leda till "fading", gäller även om det finns vatten som förgasas.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Kör du på vintern så är hål/slits en bra grogrund för rostskator på skivorna också
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Men med rostskyddade (elförzinkade) ska väl inte detta vara något problem?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Vet inget om försinkade skivor. Om du behöver slitsar/borrade så måste du vara en som kör på rätt hårt och då brukar ju skivorna bli röda. Pallar zinket det?
spana in "frågor och svar Länk

lillan Länk

//Thomas
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
ravve: som jag ser det och har märkt så finns det mest fördelar med slitsade skivor, borrade känns mer osäkert lika så för många slitsar per skiva.

Mpower
En annan nackdel med en borrad skiva är att det dånar lite under inbromsning.
Generellt så räcker orginalskivor väldigt långt på en bmw prestandamässigt.
Upplever man fade så satsa på belägg/vätska i första hand.
Sprickbildning på borrad skiva är väl lite överdrivet också då det finns borrade skivor av väldigt hög kvalite tex PFC skivor som PEAN säljer.
Bmws orginalskiva på M3 E46 är ingen iaf på detta forumet så har fått och spricka trots att den är hålborrad.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Alla hål är inte borrade...

Hålade skivor kan även vara gjutna så är därav bättre hållbarhet?
Ravve för gatkörning finns det knappast några större fördelar med slitsade och/ eller borrade eftersom standardskivorna räcker till och håller längre. Däremot när du kommer ned mot Aremberg efter Schwedencreutz och bromsarna inte tar kanske du kan börja tänka på andra skivor, fast först efter att ha bytt bromsvätska och provat rejsigare belägg och testat annan bromsteknik./ Det är roligare att gasa.
Elförzinkning?? Måste vara ett skämt eller för utställningsbilar som endast färdas på trailer. Vem tillhandahåller sådana??/ Den skeptiske.
Harris_85, förklara gärna lite mer ingående hur det påverkar fadingen om man byter bromsvätska. Att den kan bli varm och börja koka förstår jag men leder det till samma försämring av bromsverkan som när beläggen blir för varma. Åker med originalbelägg och skivor och tycker bromsarna mattas rätt fort vid lite inspirerad körning. Har tänkt byta skivor och belägg under vintern, men skall kanske fundera på att byta till bättre bromsvätska oxå.

/Fredrik
Fredrik M:
Mitt inlägg var kanske lite otydligt men jag menade att man byter både vätska och belägg. Belägg anser jag är den komponent som brukar ge upp fortast och eftersom racebromsvätska typ SRF är ganska eneklt och billigt att byta så är man försäkrad att vätskan inte börjar koka i första taget.
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Nu har jag följt er diskution en stund och vill dela med mig av tycke och erfarenhet och det är faktiskt inte fel med slitsade skivor även på en originalbil som bara går på gata i sverige året runt. Dom slitsade skivorna släpper ut ångkudden som bildas mellan belägg och skiva det i sin tur gör att man får bättre kontakt mellan skiva och belägg, oftast verkar det som om bilar har bromsar som går bra till vanlig vardagskörning men dom flesta bilar inklusive min 530 tappar bromsarna ganska fort när man stressar på lite. undrar om inte en slitsad skiva borde klara vardagskörning bättre en en vanlig skiva då det finns spår i den som "skrapar" av vatten salt och sand när man kör som vanligt folk.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Slitsarna och hålen ger väl störe kylningsytor också, därför en effektivare kylning? Samt att metalen kan expandera lätare utan att spricka?

En annan sak att tänka på när man byter ut beläggen, är att om du är rädd om fälgarna så ser du till att INTE slänga på race-belägg. Farsan köpte corvette för ett år sedan, med uppdaterad väghålning och bromsar. Bromsbeläggen var för bana, och dessa innehåller någon slags metal. Dessa belägg dammar som satan och i detta dam är det fint metalspån som blir väldigt varmt = Smälter in i klarlacken på fälgarna. Så ett par nyrevoverade fälgar som satt på bilen var inte så nyrenoverade och fina längre.
Så tänk på att inte köpa för extrema belägg.
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
att kylarean blir större tror jag är marginellt och spricker gör alla skivor som stressas ofta. men jag tror på slitsade och borrade skivor och jag gillar att stressköra he he...
Harris_85, aha okej, tack!

/Fredrik
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vilken vätska ska man ha då?
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
en med hög kokpunkt, kolla på flaskan.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vad är hög? :-)
Allting är relativt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.