|
|
|
|---|---|
| Jag undrar vad det kan vara för fel med min 525i -91? Ibland när jag bromsar lite hårdare från 80-90 skakar det förskräckligt i bilen, känns nästan som ABS:en arbetar. Andra gånger bromsar den hur mjukt och fint som helst... Jag har även hört ett klonk från framvagnen någon gång när jag kört i ett gupp. Vad kan det vara som är slitet eller fel? Bilen är nybesiktad så man tycker att spindelleder och styrleder borde vara ok... | |
|
Jag har precis bytat en bussing fram. låter som om du har samma problem som jag hade :o/ Jag tror den heter Casterstagbussing och det är troligtvis den övre (det var det på min) kostade 400:- och sedan kostade det 500:- att sätta dit den. Kolla även den smala pinnen med två ledade kulor på (jaja jag är inte mekaniker ;o) när den är kass så låter det klonk även på små hål i vägen... // Jens |
|
Deliq |
Kan även vara så att skivorna slagit sig, kan hända med piratskivor. Jag hade piratskivor från BREMBO !! som slog sig efter en sugade inbromsning från 200+ då dessa endast var c:a 3 månader gamla. Det har inte hänt originalskivorna trots flera liknande "prov". Om ojämheten är väldigt liten känns den inte vid normala inbromsningar utan endast när det pressas på ordentligt |
|
Känner igen mej precis med detta fel. Har surfat efter casterstag och hittade ett hos Motornord i Sundsvall för 600:-. Verkar prisvärt men vet någon nånting om kvaliten på det? Kan man göra någon enkel koll själv om ens casterstag behöver bytas? LEF |
|
|
=> LEF Se min tidigare posting. (3 upp) Dra i ditt framhjul när bilen står still. Om det glappar eller låter "klonk" så är det dags. Om du har en äldre bil än -95 så har du plåtcasterstag inte alu.... dvs du behöver inte byta hela staget bara bussing. // jens |
|
|
Om casterstaget är det samma som länkarm sitter det ju en kulled/spindelled i ena änden. Isåfall borde det väl vara lika bra att byta hela staget, "när man ändå håller på..." Anledningen till att jag undrar om casterstag och länkarm är samma sak är för att enligt Mekonomen sitter det inga casterstag på min bil, men dom visade länkarmen istället och sa att det är vanligt att den byts. Begreppsförrvirring... LEF |
|
| Ja, begrepps förvirring är det. Det samma när det gäller delar och priser. Mekonomen håller oftast nu mer nästan samma pris som BMW själva (ibland tom. högre). Delarna som säljs är oftast (när det gäller framvagn t.ex.) av märket Lemförder, dvs. exakt samma som orginal. Det enda som skiljer är att BMW-loggan saknas i ringen på "stämpeln". | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.