AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.272

Risk med köp av s38b36 (lite knack?)

Hej!
jag har snokat reda på en s38b36 (visst heter den så?) motor som har suttit i en m5 -90. Men jag ringde ägaren och han sa något i stil med: "den tickar lite från toppen men inget allvarligt. Behöver kanske en justering eller oljebyte". Han ska tydligen inte ha ägt den länge så han visste inte riktigt. Hur låter detta för er? tydligen skulle toppen ha varit nyrenoverad av förra ägaren med. Men finns inga referenser för det.

Vad tror ni? ris eller ros?

nån som vet "riktpris" på en s38b36 med?
// Persson
Visa användare
193
m5_olli
M5 3,6 Macaoblau-92.

325D 2009
Att den e renoverad kan man man aldrig lite på om de inte finns kvitto på det, Att den TICKA LITE. De får du allt ta och kanske försöka ta reda på hur mkt den ticka. Min tickade lit innan och de e en s38b36 men de va bara byta oljan sen va de borta. Annars är ju inte ventiljusstering så svårt om man e lite haj p ådet

BMW M5 för life
jo det har du rätt i m5_olli! ska försöka med kvitto... lät inte som om han visste mycket alls om den så.

kan ju i bästa fall vara "spridartick" med... men har hört avskräckande siffror om vad det kostar att renovera så :(.

oljebyte gör mycket i endel motorer. vad för olja rekomenderas?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Sedan spelar ju priset in ganska mycket. Kostar motorn typ 5000 kr och han nämner att det är ett tickande så kan man ju inte räkna med att den funkar klockrent. Då skulle han ta det fyrdubbla priset.

I början av veckan såg jag en B38B36-motor till salu i Tyskland. Lågt miltal, EUR 3700.- VB. Inte billigt om man kör motorras, speciellt på 3,8 eftersom de motorerna är väldigt ovanliga på skroten.

//Schnitzer

om den redan sitter i en bil då? :)

tråkigt med motorhaveri som sagt. vilken olja rkeommenderas?
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Kan man provköra den så är det ju en fördel, men kostar den under 10K så har man verkligen rätt att vara orolig, om man vill att det ska fungera, men visst kan man ha tur.

Jag rekommenderar att köra med Castrols 10W-60 helsyntetisk motorolja.

//Schnitzer

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.