|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag får tacka för alla svaren.Jag fick ut ca 6liter efter lite mun mot mun metoden i exp kärlet.Sedan hällde jag i 4liter glykol och 2liter vatten(blandat).Hoppas att det blir lagom, ska testa imorron och hoppas på ca 30 minusgraders tålighet(36 grader 50/50 enligt dunken). När jag gjorde detta så visste jag inte om motorblockspluggen, annars hade jag tömt allt. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
rob_tj72: Det du häller i expansionskärlet cirkulerar inte speciellt bra i motorn. ///MVH Hasso Länk |
| 25 minus klarade vätskan hmmmm, lite på gränsen tyvärr.... | |
|
-25 för lite? var hade du tänkt åka? :) Den blir ju inte bottenfrusen vid -25 och den får inte samma sprängverkan som vanligt vatten om det är såpass med glykol i. |
|
| Det kanske räcker.Det var lite över 25 minus ett par gånger förra vintern, 27 eller 28 minus tror jag det var.Men jag kanske bara är nojjig, har ju aldrig haft en sån här fin bil förut och man vill ju inte att det ska hända något under vintern. | |
| inte över, under ska de va. | |
|
hasso: Har märkt att på E34 så kommer det iaf 2-3 dl varmt kylvatten från motorn per minut in i expansionskärlet vid vanliga motorvarvtal, det borde betyda att efter 10 minuters körning så har det blandat sig helt i kylaren, efter en halvtimmes körning så kan man nog tänka sig att allt nästan är utblandat i hela kylsystemet... Mvh |
|
|
Sen finns det ju förstås gamla Japsar som verkligen inte har nån cirkulation i expansionstanken utan bara en slang in för övertrycket... Mvh |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
rob: nu är ju inte ju inte en e34 det handlar om utan en 540 E39 med tanke på hur dåligt systemet självurluftar sig om det skulle finns luft i motorns system tex, Expansionskärlet sitter ju nästan lägre än vad motorn sitter genimot andra biler typ MB. Volvo. Seat o vissa E34 där expansions kärlet sitter uppe på skärmen och får ett bättre egenflöde till systemet. Dessutom öppnar inte termostaten vid körning på landsväg , speciellt inte vintertid tex vilket inte heller leder till cirkulation i kylarpaket och exansionskärl: Därav så fryser kylaren trots att motorn är varm om du har för lite glykol i systemet. Varför chansa och inte göra på det sätt som saker ska göras ?? ///MVH Hasso Länk |
| Men hallå, tappar man ur och fyller på lite ren glykol och det är kallare ute än vad glykolen hade innan sa kan man ju varmköra på tomgång eller förhöjd tomgång tills man känner att det cirkulerar igenom kylaren också. Och som sagt, du får aldrig ut all glykol ur en motor hur mkt du än tappar ur och lossar slangar, det finns alltid kvar en skvätt någonstans så därför måste man överdosera med den rena glykolen om man vill få ner fryspunkten och haft vatten eller för svagt i systemet innan. | |
|
Hej! Att tämka på är att farvinden kyler ytterligare några grader. Vet ej exakt hur mkt men är det -25 grader ute så blir det utan vidare -30 i fronten på bilen om du kör i 100 km/h. Mvh Håkan |
|
| Ja frtvinden kyler nog mer än så, Länk ,men ändå fryser inte bilarna ihop... | |
Mustang: Du får väl rekomendera bilägaren precis vad du vill att dom ska göra, men för att inte skapa osäkerhet eller att nån ska missuppfatta eller bli garanterat fel så finns det ett egentligen bara ett sätt att förvissa sig om att bilen inte ska frysa. Nämligen att tappa ur så mycket du nånsin kan och se till att du har 50/50 blandning innan du fyller sedan om det är 28C eller 32 C på glykolblandningen spelar mindre roll. Nått annat sätt kan jag tyvärr inte rekomendera till vem som helst som jag inte vet har rätt kompetens när det gäller bilskruvande. Tyvärr står det bilar efter vägarna i början på varje vinter med kokande motor och sönderfrusna kylare och med argumentet jag slog ju i 2 liter glykol igår. ///MVH Hasso Länk |
| mustang; läser man infon ovanför tabellen du länkade till ser man att det gäller vindens kylande effekt på bar hud, och inte nosen på bilar ;D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.