AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.468

Kylvätskan klarar bara -10 hur mycket ska jag byta ut till ren glykol?

Sida 1 av 2
se
63
sentenced
540 iA E39 -97
som sagt , hur mycket ska jag slanga ur för att ersätta med ren glykol?
Du får nog räkna med ca 2 liter.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du ska inte hälla i ren glykol utan den ska alltid vara blandad 50/50 innan den hälls i systemet.

///MVH Hasso
Länk
se
63
sentenced
540 iA E39 -97
2liter ok

Varför kan man inte hälla i ren glykol? Det borde väl blandas efter en rejäl runda, eller gör den inte det?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nej.

///MVH Hasso
Länk
se
63
sentenced
540 iA E39 -97
Då är ju enda alternativet att byta hela mängden.Hur mycket rymmer hela systemet?
sentenced: Skriv in chassinumret här så får du veta vad det rymmer
Länk

Mvh
"Skriv in chassinumret här så får du veta vad det rymmer" Funkar bara på vissa bilar/chassinummer verkar det som. Annars finns informationen på de sista sidorna i instruktionsboken.

Mvh
se
63
sentenced
540 iA E39 -97
Ja, det funkade inte på min.

Ska kolla instruktionsboken.
se
63
sentenced
540 iA E39 -97
12,5 liter rymmer systemet.

Var tappar man lämpligast ur vätskan? Behöver man en ny packning till någon avtappningsskruv? Något man behöver tänka på när man kör igång igen?luftning?
Att ha mer än 50% glycol i blandningen ska tydligen göra att det fryser eller kyler sämre
se
63
sentenced
540 iA E39 -97
Nu har jag tömt systemet med bottenskruven på kylaren men jag fick bara ut ca 5liter! Vad gör jag för fel?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Prova även att lossa den undre kylarslangen,då kommer nog resten ut...
se
63
sentenced
540 iA E39 -97
Slangklämman satt väldigt illa till så jag lyckades inte med det :( Skruven pekade lite 45 grader mot kylaren så det hade behövts en väldigt lång slangklämmemejsel för att lossa den.När jag klämde på slangen så kändes den helt tom ändå.
se
63
sentenced
540 iA E39 -97
"pekade lite 45 grader" hehe, man blir tydligen trött i huvet av att meka :)
Det sitter troligtvis avtappningspluggar på motorblocket också.

/Anders
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Precis som Hasso säger. NEJ..man ska inte hälla i ren glykol..det kan göra att att vattenpumpen ger upp
Mu
616
Mustang

540iat -94
Varför skulle man inte kunna hälla på ren glykol för att få lägre fryspunkt??
Han har ju redan vatten så det räcker så att tappa ur lite och hälla på ren glykol skulle ju i mina ögon ge samma effekt som att byta hela. Sedan vet jag ju med egen erfarenhet at det är mkt svårt att tömma systemet helt, så att tömma och sedan hälla på en 50/50 blanding skulle lik förbannat ge för hög fryspunkt.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Ehhh... Fyl bara på glykol så blandas det ut efter några(10tal?) mil.
Så gör vi på jobbet o alla bilar fungerar utan problem. Det är ju ingen sprit!
Folk har även gjort så att dom hälde i 50% glykol o sen vatten o ingen vattenpump har inte get upp än!
Däremot rekomenderas inte att köra på bara glykol.

BMW - Beroende Med Wilja!
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Glykol i koncentrerad form har en stor förmåga att orsaka läkage där men det gäller främst då systemet är tomt och man börjar med ren glykol sedan fyller upp med vatten,har man tur då så skriker det bara till i vattenpumpen eller börjar läcka i avstängningsventiler, nu gör det väl inte det i de flesta fall men det kan göra det.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
sentenced:

Precis som Anders129 skriver så finns det en avtappningsplugg på motorblocket. Länk

Om du tar bort termostaten och drar på maxvärme så tar det max en halvtimmes körning innan allt är blandat.

hasso:

Jag har lite svårt att tro att glykolen inte blandar sig med resten av kylarvattnet så fort termostaten har öppnat och med värmen på, däremot nyare BMW har ju elektrisk vattenpump som bara går när den behövs.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.