AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.796

Spårighet på E90 med 17" 159 fälg...

ly
24
lydhig
325i Touring -05
Jag är gröngöling hos BMW. Jag kör en Audi A4 med...

...(jag vågar knappt säga det)...

195/65/15 däck!!! (=cykeldäck!)

Och jag har just provkört två BMW med 225/45/17 och jag tyckte att de bägge bilarna gick som ormar över vägen! Det var i och för sig ösregn men regnar gör det ju lite av och till i vårt land.... Jag är inte van vid att man hela tiden måste mycket tydligt styra bilen för att få den att gå dit man vill...

Min fråga! Blir detta markant bättre med 205/55/16 (standardfälgarna för 325)? Eller behövs det mina gamla cykeldäck för att det skall blir mycket bättre?

Hur står alla ut med super lågprofil & breda däck om de är så svårkörda i regn och spårig väg???

Hälsningar Thomas (mycket snart en BMW ägare!)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Spåkänsligheten beror högs sannolikt på att bilarna är försedda med 'punkteringssäkra' s.k. RFT-däck (Run Flat Tyre).
Dessa däck, som BMW envisas med att utrusta bilarna med, har extremt styva sidoväggar för att kunna köras utan luft. På så sätt kan man spara in reservhjulet (E90/91, 1-serien E87 samt Z4 har inte ens utrymme för reservhjul).
Tyvärr har det visat sig att RFT-däcken har en mängd nackdelar. Förutom att sidorna är styva som en prästnacke, är däcken åtskilligt tyngre än ett konventionellt däck. RFT-däcken är, som du redan märkt, oerhört spårkänsliga, dessutom klart stötigare och bullrigare än motsvarande däck i konventionellt utförande. Till råga på eländet har det visat sig att RFT-däck rullar tyngre (dvs drar mer bränsle) och, värst av allt, har sämre grepp på vått underlag.
Sätter man på 'vanliga' däck på en E90/E91 (eller E87/Z4) blir det som en helt annan bil. Den rullar mjukt och fint, betydligt tystare, och spårkänsligheten är som bortblåst. Att vanliga däck dessutom är sådär 500 kr billigare per styck gör ju inte valet svårare direkt..... För att i möjligaste mån kompensera för frånvaron av reservhjul, kan man antingen skaffa ett par burkar punkteringsspray, eller, ännu bättre, investera i ett "BMW M Mobilty System II" - det är en 12V-kompressor med en inbyggd behållare för punkteringsvätska, som ska kunna fixa upp till 6mm stora hål i däcken. Levereras som standard med t ex nyare BMW M5 och M3, samt till Z3M och Z4M (dessa bilar saknar också reservhjul, och det finns ännu inga RFT-däck som håller de prestanda som krävs).
Jag bytte till 'vanliga' däck på min just sålda 120d E87, och har även gjort så på min nya 320d E90 - jag lovar, det är ett fantastiskt lyft!
För övrigt är skillnaden ännu större när det kommer till vinterdäck - vissa RFT-vinterdäck är närmast livsfarligt dåliga.

/// Gunnar E.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
jag har RFT på min 520dT (245/40/18) och tycker att hela bilen känns mer stabil/bekväm/säker än min förra bil som var en e39 med 225/55/16 Contidäck utan RFT.

Märkligt men sant.

Om bilen dessutom blir ännu bättre med icke-RFT däck så är ju det helt otroligt bra.

M

Min bil:
Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Bilen är garanterat bättre med icke-RFT än med RFT. Vad BMW än hävdar.
Om nån minns det, så fick ju BMW på skallen när Teknikens Värld gjorde 'älg-testet' med 523i E60 för nåt år sedan - bilen sladdade för mycket i utgången av undanmanövern, vilket tidigare testade E60 inte gjort. Kan det ha varit ett sammanträffande att den sladdande testbilen var utrustad med RFT-däck??

/// Gunnar E.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har nyligen skiftat från sommardäcken (225/45-17 fram och 255/40-17 bak på fälg 161) till vinterdäck på min 330i E90. Sommardäcken är av Run Flat Typ, dvs de som följde med när jag kvitterade ut den nya bilen i våras. Med dem spårar bilen rejält. Det är ett osnyggt beteende, om än egentligen inte något som påverkar körsäkerheten. När jag provade att köra bilen med de nya vinterdäcken (dubbfria Nokia i dimension 225/45-17 runt om) som inte är Run Flat hade spårkänsligheten försvunnit helt och hållet.
I samband med skiftet av hjul slogs jag av hur tungt ett hjul med RFT är. Mina RFT sommardäck får gå nästa säsong också, men sedan kommer de att bytas ut mot icke-RFT.
Jag skulle vilja säga så här om RTF, de har många av R-Däckens (alltså däck för bankörning) nackdelar, såsom buller, spårkänslighet, stötighet, men utan att ge R-Däckens fördelar i form av grepp.
Det ligger nära till hands att säga "aldrig mer RFT", men tekniken kanske utvecklas och blir så bra att olägenheterna är försumbara jämfört med vaniga däck, men det återstår att se.
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Man blir ju nyfiken på att sätta på vanliga hjul, men det lär dröja. Köpte just nya RFT-vinterdäck. Men det är kanske värt att påpeka att RFT snart kommer i generation 2. De sitter redan på E92:an och har rapporterats vara betydligt bättre än nuvarande RFT. Exakt hur mycket bättre återstår kanske att se.

/Lars

Vägen är målet.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Lars: Vad blev det för däck? Är i valet & kvalet... BMW i GBG erbjuder ContiWinterViking 2 SSR på 156-fälg och Dunlop Wintersport M3 på 32-fälg till ungefär samma peng. Conti-däcken ska vara riktigt bra, men jag vet inget om Dunlop-däcken.

Tycker 16" räcker på vintern (det gör lilla frun också hehe).

/ElakaKatten

Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Vinterdäck på och f-n vad bilen går tyst, visserligen ett par cm smalare men mina gamla rft bullrar mer och mer för varje km, och som någon påpekade, rft är tunga som ** så den fjädrande massan minskar betydligt med mina vinterdäck.
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
ElakaKatten: det blev Nokian Hakkapeliitta 4 i storlek 17" på 158 fälgar, 225 breda. Tycker att 17" är det minsta som ser bra ut på E90/E91. Vintern är ju lång. Och så är det bra träning att kånka runt på dem! Har aldrig sett 32 fälgen på en bil. Är den snygg?

Nya Hakka 5 finns såvitt jag vet inte med RFT ännu, vilket många iofs ändå inte vill ha. Men Hakka 4 är ju ett beprövat däck som fått goda resultat i nästan alla tester. Minus för bullernivån och något sämre grepp på vått underlag jämfört med t.ex. Michelin X-Ice North. Men det fanns inte till den fälgen jag ville ha.

Inte så många vinterhjuluppsättningar att välja mellan i BMW:s tillbehörskatalog.

Freude: Vad kör du för vinterdäck?

/Lars

Vägen är målet.
Följer med spänning RFT-diskussionerna!

Jag tycker personligen, att E91:an med RFT på är bättre än min gamla E46T, som helhet. Dock har jag inte provkört en E9x med reguljära däck. Ska bli spännande att testa med vintersulorna som är reguljära.

Någon som vet vad ett M Mobility System-kit kostar?

Om det är värt investeringen :-) så blir det förmodligen nya sommardäck (ej RFT) och ett MMS-kit alternativt ett par flaskor punkteringsspray.
Jag har BS Potenza RTF på min bil. Heeeeelt värdelösa på blött, understyr fruktansvärt. Kan dock inte säga så mycket om spårkänslighet, buller eller förbrukning. Tycker inte de är sämre änn mina DunlopSportMax som jag hade på min E46T. Har inte provat med vanilga däck, så det blir intressant till helgen när vinterdäcken åker på.

Satt BS Potenza på den 335Ci som jag provade och de var åxo helt värdelösa på blött. Kan inte här heller uttala mig om buller m.m då jag inte har något att jämföra med.

Någon som fått sina RTF däck utbytta av BMW? Jag tänker fråga, annars får de ge ett bra pris på MMS-kit som kompensation.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
M Mobility System II kostar kring 1.200 kr på BMW.
Eftersom den innehåller en 12V-driven kompressor, är den användbar även till en massa annat, som t ex att pumpa fotbollar och moped-däck....

Jag har enträget försökt få BMW att gå med på att leverera min bil utan RFT, men det är som att snacka med en betongvägg - "det går inte". Jag gav upp, beställde bilen med plåtfälgar och har skaffat 'riktiga' däck, både sommar o vinter. (Råkade bli Nokian bägge delarna - NRZ sommardäck, Hakka 5 vinterdäck).

/// Gunnar E.
Har kört en 325 E90 relativt nyligen som var utrustad med 17-tums RFT (225-45-17). Kändes fruktansvärt spårkänslig jämfört med min egen 320 E46 (225-50-16) och ungefär lika spårkänslig som de M-sport utrustade E46:or jag kört (som ju har 245:or baktill).
Samtidigt håller jag med "nockenwelle" att precis som med de första odubbade vinterdäcken lär säkerligen RFT-däcken bli betydligt bättre i framtiden i takt med att fler bilar utrustas med dessa däck.
Spårkänsligheten på mina RFT däck ( 225/45/17, 255/40/17 ) tycker jag inte är värre änn de jag hade på min E46:a ( 225/40/18, 255/35/18 ).

Fast det beror säkert på lågprofilen i båda fallen. Om RFT däcken med typ 50 profil eller mera är mera spårkänsliga änn vanliga däck vet jag ej.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.