|
|
|
|---|---|
|
Fick drivremmen och spännrullen bytt på verkstad i torsdags och efter bytet märkte jag att bilen gnisslade ganska högt från motorn vid gaspådrag (började efter 2000 varv). Ringde till verkstaden igår (fredag) men då var det stängt. Har idag smörjt den nya drivremmen med CRC Belt grip (smörjmedel för remmar) och gnisslandet har minskat markant! Har bara sprayat på smörjmedlet en gång och har ju alltså inte fått det över hela remmen. Hur som helst så har gnisslandet minskat men ska det vara så? Eller är det nåt annat som behöver bytas eller vad är det frågan om? Alltså kvarstår "felet" och har jag gjort det "ljudlöst" med smörjmedlet? Eller har jag "lagat" felet? Hoppas att någon kan bringa lite klarhet i det här för mig :) Tacksam för svar...! Gäller förresten en 518i -95! Min bil Länk | |
|
det verkar som att remmen var torr bara, eller inte tillräckligt spänd. känn på drivremmen om den är spänd. om inte lämna in den om du inte kan spänna den själv. BMW 530 IA Touring -93 |
|
|
Bytte du endast rem och spännrulle? Då återstår nr 3 i bilden Länk |
|
| En möjlighet till, verkstaden kan ha monterat fel rem (för lång) då räcker inte spännaren till... | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Låter onekligen som remmen är för lite spänd,alternativt att spännrullen inte ligger i liv med remmen. kan den ha hamnat ngt snett pga för hårt spänd kanske? MVH Patrik |
|
Hej, Tack för alla svar! Har lämnat tillbaka bilen till verkstaden och han fattade inte vad det var men han satte dit en ny rem då den han först satt dit hade blivit rutten pga smörjmedlet jag smörjt den med (enligt honom). När jag hämtade bilen lät den ingenting och han sa bara att han satt dit en ny rem och kollat att allt sitter som det ska. Så det som är nytt och bytt nu är alltså spännrullen och remmen. Men nu så gnisslar den när motorn är kall! Och det låter verkligen som om något sitter löst eller är helt slut! 525ix: Ska åka förbi BMW imorgon och köpa den där lilla delen och få den bytt! Har läst lite här på forumet om drivremmar och gnissel och undrar då...Finns det fler rullar (än spännrullen) som man bör byta? Min bil Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.