|
|
|
|---|---|
| Har letat runt i forumen och i Haynes handbok, men hittar inte momentet för topplocksbultarna för M40. Någon som kan hjälpa mig med rätt information? | |
| För tvättade och inoljade M10-bultar gäller till M40-motorn; 30 Nm, 90 grader och 90 grader. | |
|
Jag tror att man ska ha nya bultar. Säkrast är nog att ta kontakt med BMW så att du inte spräcker blocket. /Anders |
|
|
Anders129 har rätt, det är 'sträckbultar' till toppen på en M40. Dessa tänjer sig vid åtrdagningen, och kan inte återanvändas utan betydande risk för att bult och/eller motorblock brister. Satsen med topplocksbultar ar reservdelsnr 11 12 1 721 939, och kostar drygt 250 kr hos BMW. Med satsen brukar följa en instruktion med åtdragningsmoment och åtdragningsföljd bra beskrivet. /// Gunnar E. |
|
|
Tack för svaren. Nya bultar är redan införskaffade. 220 kr hos BMW. Kane: är de sista 90 graderna när motorn är varm eller kall? //Freddan |
|
|
Freddan: Det står inte något om det i den tabell jag tittar i. Det står "Byt ut skruvarna, tvätta dem och olja in dem. 30 Nm, 90 grader och 90 grader". |
|
|
Okej. Står det inget annat så skulle jag tro att det är med kall motor. Tack för hjälpen. Fredrik |
|
|
Det är med kall motor. Nyfiken fråga: fick du inte med åtdragningsinstruktion med bultsatsen? Jag har visserligen aldrig köpt någon bultsats till M40, men med satserna till M20 ligger det ett papper i förpackningen. /// Gunnar E. |
|
|
Okej. Det var endast bultarna i förpackningen. Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.