|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
... som sagt. Finns ngn BMW eller konkurent som även ändrar ventillyftet?? MVH /// Paap R |
| De flesta nya BMW varierar väl lyftet med VALVETRONIC. VANOS varierar bara tiden. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag vet att Honda och deras VTEC motorer har lekt med variabla ventilstyrningar under herrans massa år nu och minns jag rätt var de före BMW med att använda denna teknik i standardmotorer (har inga konkreta fakta rakt upp och ner från huvudet tyvärr). VTEC står förresten för Variable Valve Timing and Lift Electronic Control. Mer lättsmält info kan kring Hondas VTEC kan man hitta Länk här. Ett snabbsök Länk säger att Fiat var först att patentera en lösning med variabelt lyft (US Patent 3,641,988) som utvecklades på 60-talet. På samma sida listas en del VVT (Variable Valve Timing) som finns "implementerade" och jag har kopierat av exempel på de som även klarar även variabelt lyft. Notera att vissa "implementationer" av variabelt lyft är steglösa (tex BMW) medans vissa bara byter mellan två lägen (tex Porsche). BMW - Valvetronic Honda - VTEC Mitsubishi - MIVEC Nissan - VVL Porsche - VarioCam Plus Men tillbaka till BMW:s lösning där först ut på banan var VANOS som steglöst justerade timingen för insugsventilerna. Nästa steg kom i form av Bi-VANOS som adderarade till steglös justering av timingen för avgasventilerna. Därefter introducerades Valvetronic som adderarade till steglös justering av ventillyftet. |
Paap Reeder |
... jäkla mycket bra redogörelse BMW-slangen!! Tack för info. För att åstadkomma variationerna i ventillyften ... hur gör man? skjutsar man kammen upp och ner eller ? Förra året kom jag att kika på en Centurion V12 stridsvagnsmotor från VKII - troligen finns även en airborne-version av den som satt i Spitfire - och den hade, förutom en 1,5 m lång kam, varibla kamtider. MVH /// Paap R ( ... är "variabla ventilstryrningar" fackuttryck på svenska?) |
|
Variabla ventilstyrningar är nog en felaktig översättning... Ändra Inte Hondorna lyftet också på sina v-tech motorer? har för mig jag sett skisser på hur det är 3 nockar och vipparmar i olika höjder och den med högre lyft låstes fast hydrauliskt när det var dags. Men jag kan ju ha fel :) |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo - variabla ventilstyrningar var bara ett uttryck jag kom på för stunden - ville ha ett ord som innefattade främst både timing och lyft. På länken används VVT (variable valve timing) som ett samlingsuttryck för lyft, duration och timing - men tyckte det kunde lätt kunde missuppfattas och bara innefatta timing (typ VANOS). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.