|
|
|
|---|---|
| jag bänkade min 120d idag gav 164hk orginal och 191hk med med kcr box så dom håller vad dom lovar :) kunde ej mäta vridet i denna bänk men det finns ju formler som man kan räkna ut det med ska försöka lägga ut bilder på bänknings resultatet. | |
| Spännande! Jag har själv en 120d på beställning. Den måste väl vara grym med boxen! Kör du 16 lr 17" på vintern? Jag har beställt M18" till sommaren och det blir ett stort hopp att gå ner till 16. Man kanske skulle ta 17" med dubb? | |
|
Jag har kört min 120d med box från Länk - avsevärt billigare än KCR, men jobbar exakt likadant (tusan vet om det inte är samma prylar inuti!). Jag körde den aldrig i bänk, men nog tusan gjorde den skillnad, jag betvivlar inte en sekund att den håller vad den lovar (194 hk / 405 Nm utlovas). Har behållit boxen, eftersom den passar i min nya 320d E90 som jag hämtade ut nu i veckan.... boxen åker i så snart jag fått några hundra mil på vägmätaren. /// Gunnar E. |
|
|
Är sugen at köpa en 120d. Men kan ni förklara till mig hur ni vågar köpa trimsatser som sätter nybilsgarantier ur spel? Det låter inte så smart i mina öron, eller är det något jag missat? Mvh/Kristofer |
|
|
Gunnare: Jag har själv en mehrleistungbox till min 320d E91 men har inte installerat den ännu. Har du haft några problem med din 120d med box? Vilken inställning på boxen kör du med? Påverkar det bränsleförbrukningen något? Hur mycket kör du? |
|
|
Palayerx, nu har jag sålt min 120d och har sedan ett par veckor en 320d E90. Ingen box monterad ännu, men det kommer.... I min 120d hade jag boxen inställd på max (100%), och jag körde ca 3500 mil med den utan några som helst problem. Bilen gick som ett skållat troll, den var en fröjd att köra med boxen inkopplad! Bränsleförbrukningen påverkades inte nämvärt, om det var någon skillnad drog den snarare mindre bränsle med box än utan - dock pratar vi om små skillnader, i storleksordningen högst ett par cl/mil. Självklart påverkas förbrukningen av körsättet - om man utnyttjar all effekt boxen ger, lär det gå åt en del soppa! Den enda negativa effekten jag märkt är, att förbrukningsmätaren (både momentan- och snittförbrukning) visar ca 20% för lite med boxen på 100%. Det är logiskt - styrdatorn blir lurad, och pytsar i själva verket in 20% mer bränsle än 'feedbacken' från common rail-sensorn (det är den signalen som går genom boxen och 'förfalskas'). Nu har jag inte verifierat det själv, men det finns också en risk att serviceintervall-visningen blir lurad på samma sätt, eftersom den huvudsakligen använder förbrukad mängd bränsle för att avgöra när det är dags för oljeservice. Det kan därför vara klokt, att göra oljeservice lite oftare än instrumentet visar. Jag kommer nog att göra extra oljebyten 'mitt emellan' de ordinarie hur som helst, för att vara extra snäll mot motorn och ge den ett långt liv. Jag är inte helt överygad om Longlife-oljornas förträfflighet - det känns läskigt att åka 3700 mil mellan oljebytena..... Jag kör 6000-7000 mil/år, så servicarna kommer ofta..... ;-) /// Gunnar E. |
|
|
Tack för svaret Gunnar E! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.