AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.272

Vad för fel 528 E39 stereo?

Tjena!

Jag har precis köpt en 528 E39 och har problem med stereon. När jag vrider på tändningen så funkar stereon i typ 5sek sen dör den. Displeyen är död men jag kan byta radiokanal och justera volymen via ratten men inte via radiodelen. Jag tog bort kliman för att kolla om nån kabel hade åkt ur och jag hittade en som passade i radiodelen men det vart ingen skillnad när jag stoppat i den. Nån som har nån ide om vad det kan vara för fel? Skulle gärna vilja veta hur man ter ur stereon på lättaste sättet.

/Jocke
Förmodar att du har en Business stereo med MID-panel närmast över kliman. Om det är så och du hade klimapanelen ute så är det inte stereon du når genom hålet utan just MID-panelen med displayer och knappar osv. Den visar visserligen info från stereon men även mycket annat, men 9 av 10 tror ändå att detta är stereon, trots att den bara är några cm djup...). Själva stereon sitter ett steg högre upp bakom luckan osv. Du måste först ta ut MID-panelen, dra loss volymratten och lokalisera en liten insex eller torxskruv där. Vrid denna ett kvarts varv till stopp moturs, drag samtidigt ut panelen i vänsterkant. Kan sitta lite tight men det går, när denna är loss så ser du ytterliggare två insexskruvar uppe under stereon. Lossa dessa flera varv utan att ta bort, sen är stereon lös och kan dras ut.
Innan du börjar, prova med batterireset genom att lossa minuskablen en kvart, koppla tillbaka och testa igen.

FP
Ki
56
KilKenny
528iA Touring -97
Hade samma symptom på min bil, men efter ett tag så dog den helt, även farthållaren och bakre torkaren dog och så började airbag lampan att lysa.
Har sökt på forumet och det ska tydligen kunna vara en en kontakt i tändningslåset som är dålig. Om det är det, så ska det kunna bli bättre om man tänder och släcker lampan i solskyddet på passagerar sidan (hur konstigt det än kan låta), Det fungerade i alla fall på min, så ny blir det till att byta kontakten i tändlåset så man slipper vifta med solskyddet varje gång.
Det kan ju kanske vara lika på din.

Det kan inte vara så att MID-enheten är trasig så att stereon inte får kontakt med den och därmed dör.
Hur är det med klockan, ev. telefon eller färddator osv i samma enhet?

FP
Jag vet inte om jag har mid eller den andra modellen, displayen är en rad och den är helt död, knapparna lyser dock. telefon har jag inte. färddatorn i mätarhuset fungerar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.