|
|
|
|---|---|
|
hejsan! jag har precis satt på sänkningsats på min e36. Och fälgarna sticker ut ganska långt nu. Tror inte det är riktigt rätt offsett. Men kan man ändra offsett på endast bakfälgarna? typ svarva eller fräsa 5mm på bakfälgarna så dom kommer längre in? så däcken inte tar emot skärmkanten... Där fram vill jag helst inte ändra offsett där är det perfekt. om jag inte måste :D hoppas ni förstår vad jag menar. mvh | |
|
Vad har du för offset på fälgarna? Brukar vara stämplat i fälgcentrum, t ex om det är offset -42 mm står det ET42 nånstans på fälgen. E36 har orignal nånstans ET42 - ET47 beroende på fälg, har jag för mig. Är det alltför stor avvikelse från 'original' fördärvar du styrvinklar och fjädringsgeometri, så du ska nog försöka ta bort även på framfälgarna om det ska bli bra. Upp till 8-10 mm kan gå att svarva av på insidan av fälgcentrum, beroende på utförande och materialtjocklek i fälgen. Diffar det mer ska du nog försöka hitta andra fälgar. /// Gunnar E. |
|
|
okey men står det på insidan av fälgen så jag måste plocka av fälgen för att kolla det ? mvh |
|
| Det brukar stå på utsidan. | |
| okey jag hittar iaf inte det. | |
| Vad är det för fälgar? | |
|
det är AZE BIMO fälgar med 235/40/18" däck. måste fixa så dom kommer längre in i hjulhuset för skärmarna äter upp mina däck... mvh |
|
|
235/40 är inte så himla brett, det borde få plats i hjulhuset utan modifieringar. Troligen har du lite för lite negativ offset (inpressningsdjup) på fälgarna - försök ta reda på ET-måttet så du vet hur mycket 'fel' det är. Kollade förresten vad E36 ska ha för offset, det varierar från ET41 för de smalaste originalfälgarna, till ET47 för de fläskigaste 19-tummarna med 9 tums bredd. |
|
|
okey nej det är inte så brett där bak. men där fram tar det emot vid fullt rattutslag men det kan jag leva med.. vet inte bredden på fälgen heller. men just nu fungerar det inte alls med 15mm sänkning ens. tar i när jag sitter själv i bilen. funderar på att sätta i orginalfjädrarna och se om den kommer lite högre upp kanske. mvh |
|
|
Jasså det är du, som köpte grannens 325:a ;) Ut med fälgkorset och av med ett hjul, tar inte lång tid, sen när du vet mer blir det enklare att besvara dina frågor ;) //Devva |
|
|
grannens 325:a ? he he menar du mig eller? tar reda på det imorn... mvh |
|
|
Jag _vet_ att det är du, känner igen ditt nick som jag kan koppla till din tidigare bil...vilken är såld nu btw ;) Snygg modell på fälgarna din fråga gäller, fick du såld de gamla? //Devva |
|
|
aha okey. japp m3 fälgarna är sålda. ja dom passar ganska bra. tyvärr tar dom i lite men men :P får väll fixa de. ;) ska sätta på de nya dämpare och fjädrarna fram imorn... mvh |
|
|
hej igen. jag har kollat upp med fälgarna nu... satte på 50mm sänkning där fram igår och det tar inte i något så nu är det bara där bak som är problemet... Offsett på fälgarna är ET35 och bredden är 8,5" med 235/40/18" däck... funderar på att valsa skärmarna där bak går på ca: 1200:- om jag lämnar in den.. då kommer den väll inte ta inågot där bak? vill helst inte byta bort fälgarna för jag är nöjd med dom. så en valsning hade varit bäst... eller har ni något attnat råd? mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.