AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.245

Tips vid beg köp av 325i TO (E91)

ly
24
lydhig
325i Touring -05
Jag skall nu efter många års funderingar lämna min Audi A4 och köpa en BMW 325i TO. Jag har letat länge och hittat en lämplig begagnad 325:a.

Några tips att tänka på innan köp eller saker som jag borde prova för att vara säker på att bilen är ok?

Säljaren sa att han bytt däck efter ca 3000 mil. Är det normalt?

Finns det några otrevliga barnsjukdommar på E91:an?

Säljaren säger att det inte är några skillnader på E91 mellan 2005 och nu. Stämmer det?

Häls Thomas

(Jag har i tre års tid längtat att få köpa en BMW och när jag nu väl gör det så hoppas jag att allt ska bli bra, så att jag blir nöjd med mitt val!!!)
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Bra val, välkommen i klubben =)

Det finns flera trådar som går in på barnsjukdomar och erfarenheter av E90+E91. Sökfunktionen fungerar alldeles utmärkt. Här är några trådar som jag hittade snabbt:

Länk
Länk

Har däcken gått 3000 mil, eller har bilen gått 3000 mil på växlande vinter+sommardäck? Om däcken har gått 3000 mil tycker jag det känns ganska normalt. Beror HELT på körsätt och däck.

Jag känner inte till att det skulle ha skett någon uppgradering av utrustning eller utförande på 325i mellan -05 och -06. Däremot sker väldigt mycket i det fördolda - allt eftersom en ny bilmodell börjar rulla på vägarna får tillverkaren in data på svaga konstruktionsdetaljer och åtgärdar dem. En del byts på bilen när den är inne på service (ibland utan att ägaren får reda på något), en del grejer kommer bara med i nytillverkning.

En annan grej som jag gissar händer inom kort är att 325i-motorn byts ut mot den som ska sitta i cabrioleten, dvs en ommappad 330-motor med 218hk/270nm istället för 218hk/250nm.

I stort sett verkar det som att både E90 och E91 har fungerat riktigt bra som nya bilmodeller. Det var en viktig detalj för mig när jag valde att köpa en ny 325iT.

Lycka till!

/ElakaKatten

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.