|
|
|
|---|---|
|
Legenden säger: "BMW är en dyr bil" Nu frågar jag, är detta sant? En 316 eller 318 drar ju inte mycket sås. Så, vad är det som är dyrt? Det sägs att BMW har dyra reservdelar, stämmer det? Är försäkringen dyr kanske? Arulez from the land of the midnightsun | |
|
BMW har alltid legat högt i inköpspris. Nuförtiden ligger ju priset ungefär i snitt med andra märken. Men jag tror det var det som 'Legenden' syftar på. BMW's motorer är ju otroligt effektiva/snåla/kraftfulla och reservdelarna är heller inte speciellt dyra. Inte heller försäkring (beror på effekt/vikt och 'klass'). Legenden stämmer nog inte längre.... 3års gratis service och massor med garantier är ju också rätt schysst.... ~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~ |
|
Kowalski |
Hej erito har rätt. BMW är lite dyrare än motsvarande konkurrenter i inköp som ny. Afotnbladet gjorde en jämförelse vad en 93:a BMW 318, Nissan Primera, Saab 900 och Ford Mondeo kostar att äga som begagnad (försäkring, service, reservdelar mm). Har för mig att BMW vann den jämförelsen. |
|
Tyvärr ligger det väl en viss sanning i legenden så länge man jämför med bilar vilka-som-helst i samma storleksklass. Ja, en nya 325 kostar mer att köpa och äga än en Opel Vectra, men vem bryr sig? Vare sig vi som har BMW eller de stackars Opelägarna antar jag. En del av legenden härstammar säkert från det glada sjuttiotalet då BMW med rätta beskylldes för att sälja (iofs underbara) bilar utan utrustning och i princip utan baksäte. Likaså hade dåvarande generalagenten Förenade Bil en otrevlig ovana att råna ägarna på deras sista slantar så fort det var dags för service och reparation. I dag är BMW inte en "dyr" bil på samma sätt, även om många modeller kostar mycket i absoluta pengar. Det är bara att kolla i regstatististiken så ser man att BMW blir allt vanligare. Sen är det en annan sak att den s.k. statusstämpeln medför att folk tror att det är mycket dyrare att ha BMW än vad det är. Och det kan de väl få tro... |
|
|
Klart att BMW kostar mer i inköp, jämfört med en konkurrent med motsvarande prestanda. Service och reservdelar är på en vettig nivå tycker jag, om man inte talar om M-bilar som kan bli fruktansvärt dyra i underhåll. Mr C |
|
| Ja, servicekostnaden är rimlig de tre första åren när man köper ny BMW. Servicen är ju gratis! | |
Aldric |
Det som jag upplever som sanslöst dyrt BMW är att verkstaden inte skäms för att ta 6-700 kr i timmen för sitt arbete och det verkar väl lite i häftigaste laget .. dom tog 400 för att byta mitt laddrelä vilket tog gubben 15 minuter, jag tittade på i hopp om att lära mig nåt ;) |
|
He vi tar nog runt 800 om inte mer i timmen på SAAB. Sen ska du tänka på att du får inte betala mindre bara för att mekanikern är snabb han är ju van vid jobbet så det är en baggis för honom,utan du får betala för den tid som rikttidlistan säger att det ska ta att byta laddrelät. Du behöver ju inte heller betala mer för att meken t,e,x sölar och tar tid på sig.Det kostar att ha en auktoriserad varkstad rulland, mekarna ska skickas på utbildning kan ligga på nästan 10k per mek,så fort en ny modell kommer måste alla specialverktyg för den modellen köpas och det kostar massor, tex våra diagnos instrument som vi har kostar 30000st + att lönerna höjs varje år. |
|
|
Får mekarna bara 10.000 kr / månaden efter skatt? Eller missförstod jag ditt inlägg? |
|
|
Mekarnas utbildning kostar 10.000.- Mr C |
|
|
Nog finns det fog för att det är ett dyrt märke allt... Jag bad min lokala auktoriserade om ett kostnadsförslag på stötdämparbyte fram på min E38 i förra veckan. Bara för dämparna skulle de ha 13.000:- och min har inte vare sig nivåreglering eller EDC! Kollade runt lite och på reservdelsfirmor skulle dämparna kosta 3.100:- och 2.000:- från Bilstein och Boge respektive, alla priser exklusive moms. Jag lämnar iväg jobb ibland och betalar gärna för att slippa grotta med grejer jag saknar kunskap eller verktyg för men detta var över gränsen! Numera så har ju märket BMW en allt bredare modellflora, vi har ju 3, 5, 7, M3, M5, Z3, Z8, X5 och Mini serier om jag inte glömt något redan och fler lär det bli så att beskriva märket i generella termer från kostnadssynpunkt eller någon annan heller för den delen är nog ute på hal is enligt min mening. Nog finns det modeller med en vettig kostnad men jag vill ändå påstå att de flesta av BMW's modeller har en mer "ovettig" kostnadsbild :-) Att det finns en markand för det mer ovettiga inom bilar har ju samma orsaker som att alla andra njutnings/lyxprodukter har en marknad. Är man intresserad och har möjlighet så är det ett enkelt val att spendera mer inom ett område än som är strikt nödvändigt, även om det ofta leder det till uppoffringar inom andra områden. Själv betraktar jag mitt bilval som mycket medvetet i stället för en sunkig Fårrd eller nåt på samma sätt som att jag heller väljer en god Cru från Margaux istället för ett otäckt rödtjut när det gäller dryckjom. Båda alternativen åstadkommer ju grundfunktionen, transport och kemisk eufori, men kvaliteten på upplevelsen är ju en smula olika... Vad jag finner svårt att acceptera är när Jantelagen medför att andra förnekar mig rätten till mitt val (och uppoffring). Min bil är inte ekonomiskt förnuftigt som enbart transport men liksom säkert många andra här på forumet är jag stolt över mitt val och står för det! Mvh Björn |
|
|
Balmgren sk-t i Jantelagen och njut av ditt val, oavsett det gäller Margaux (har själv en ´89 i hyllan som väntar på rätt tillfälle...) eller BMW. Däremot bör man väl undvika att njuta dem samtidigt... My Bimmer is my mistress |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.