|
|
|
|---|---|
axelsson |
Tjenare. Inatt så vare snöstorm här i norrland.. på ett industriområde hade alla syltar blåstbort där dom håller på att bygga en rondell så jag damma rätt igenom den och slog sönder oljetråget samt styrstag och kanske spindelederna och nått som heter nått med "bärlager" Vad är det? eller vad kan han ha menat.. Jag fick bärga bilen till en värkstad.. Nuu sitter jag och kolla på mekonomens hemsida och hittar fan inget oljetråg, ligger det under något annat? Bilen är en 325iX från 1988, kommer detta att dra iväg på många tusenlappar undrar jag nu. Är det värt att laga bilen satt säga. Vist borde man kunna stämma kommunen får dåligt underhåll med syltar ellre liknande? Tacksam för alla inlägg. MVH. axelsson |
|
Ja det kan nog kosta en gel del om du inte gör allt själv. Antar att du ha försäkring som täcker ellr? Sen tycker jag det verkar rätt fånigt att stämma komunen på detta. inte lätt att för någon att hålla skyltar rena hela tiden. Man kan ju inte gärna placera ut någon med en borste i X-antal timmar vid ett gäng skyltar. Men visst.. du kan säkert försöka stämma om du vill ///M-Power När du älskar att köra |
|
|
Oljetråg till en 325iX får du nog leta förgäves efter hos Mekonomen, är jag rädd. Just iX har ett special-oljetråg, med bl a en 'tunnel' för de främre drivaxlarna. Har du en j-a tur kan du hitta ett på skroten, annars blir det att beställa hos BMW. Det är dyyyrt, om det överhuvud taget finns att få tag på. Låter som det kan vara en hel del som gått sönder under bilen - att det ska klara sig med styrstag och spindelleder är inte så troligt tyvärr.... 'Bärlager' finns väl inget som heter egentligen, kan det ha varit 'bärarmslager'? Vill inte skrämmas i onödan, men är styrstagen krökta bör du nog kolla så inte hela framvagnen är krokig. Stryrstagen sitter ganska skyddade, och är dom krökta har det smällt i rejält. Tror inte du har något för att kräva ersättning från kommunen. För att du ska kunna ställa dom till ansvar, krävs att dom gjort sig skyldiga till försumlighet, dvs att dom struntat i att markera hinder och tillfälliga anordningar. Nu var det ju snöstorm och på sina håll varnades tom allmänheten att ge sig ut, så att hävda försumlighet för att några vägarbetes-skyltar blåst ner i ett industriområde mitt under ett extremt snöoväder.... ingen idé att slösa energi på. Vi får hoppas att bilen klarat sig hyfsat, och att du kan få tag på de delar som behövs för vettiga pengar. För att du ska få ut på försäkringen för detta krävs att du har helförsäkring - i så fall lär dom lösa in bilen, att reparera på verkstad kostar sannolikt mer än bilen är värd. /// Gunnar E. |
|
axelsson |
ajdå.. Så det funkar alltså inte med ett vanligt oljetråg från en 325a 88... hade en polare med ett sånt liggandes.. Jo jag monterar allt själv då jag fått delarna. Det här kalaset kommer bli jävligt dyrt. ska dra och fota rondellen idag... eller rondell och rondell det var en cirkel på raksträcka där dom ska bygga köpcenter på båda sidorna så har dom byggt rondellen först.. det enda dom hunnit bygga var en 3 dm hög stenkant och inget mer... /adam |
|
Kolla med komunen/vägverket. Om bilen körs sönder på grund av "dåligt" skyltade vägarbeten så bör det ligga ett ansvar hos dem. Vägverket ersätter ju skador på bilar som tillfogats på grund av undermåliga vägreparationer. |
|
axelsson |
yes. det är anmält! |
|
Skriv gärna här hur det går med Vägverket angående ersättningen . Skulle vara riktigt intressant om dom betalade och hur mycket . Tror nämligen inte att dom gör det dom hittar nog på nått sätt att slingra sig som alla myndigheter tyvär . Men man ska aldrig säga aldrig så ser fram emot hur det går för dig . M som i Motor |
|
|
måste vara nyfiken, Vart ligger rondellen du missade? såg att du bodde l luleå, precis som jag nämligen.. ha de/benke-e21 abstinens utbytt mot e39 M5 ångest |
|
axelsson |
lasse japp det ska jag göra.. jag har kontaktat kommunen och vägvärket, kommunen sa att jag skulle skicka bilder och höra av mig på måndag. benke: om du kommer mot storheden och så ser du ÖB på höger så så tar du vänster in på industriområdet.. dom ska bygga biltema på ena sidan och nå annat på andra. den "rondellen" eller vad man kallar en rund cirkel på raksräcka med 2-3 dm höga stenkanter.. /axelsson |
|
precis ,undrar vilken du missade? den på storheden eller? |
|
|
snabbt svar ,hehe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.