|
|
|
|---|---|
|
Hej! Som jag skrev i ett annat inlägg har min 530 -02 börjat dra olja. Lite beroende på dagsformen får jag fylla på ca 0.5l per 80-120mil. Testade häromveckan med att pytsa i en flaska omega 917 men det verkar inte ha hjälpt. Motorn har gått ca 21000 mil så jag misstänker att det är ventiltätningarna som börjar tröttna. Vet ni om det finns någon i Göteborgsområdet som byter ventiltätningar utan att lyfta toppen? Var inne på BMW och de ville ha 15 000 för reparationen - ficke dessutom känslan att de helst slapp mig som kund (det blir enna dyrt vettu...) Oljeförbrukningen ligger förvisso inom toleranserna enligt BMW men det känns så himla trist att behöva oroa sig för "plinget" varje gång man stänger av tändningen. Bilen blåryker inte så det märks, dock är avgasröret sotigt ca 1 cm upp på utsidan, så åtminstone lite av oljan kommer ut den vägen. | |
|
Någon som har bilder på hur det ser ut när man byter ventiltätningar utan o lyfta toppen?.. Vet inte ens hur det ser ut.. Sugen på o byta mina.. Vad är riskerna att byta när man använder tryckluft? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
kullavik: Du kanske skulle fundera på prova med att byta till annan olja med något högre viskositet på till att börja med om du inte redan gjort det. ///MVH Hasso Länk |
| Kan tillägga att jag hade samma oljeförbrukning som du.. fyllde på 1L olja i veckan typ.. bytte från helsyntet till halv.. nu häller jag på olja varannan månad kanske | |
|
Jag bytte olja till motul 5-40 och tar mig nu 150-200mil på en halvliter - mer om jag kör långt. Jag har en körsträcka på 25 km 2 ggr/dag med två stopp för dagis och skola. Tydligen späds då oljan av bensinen så att castrols vattniga olja (0-30) blir ännu tunnare och slinker förbi alla tätningar. Motuloljan verkar funka bra så nu är problemet så litet att jag kan leva med det - dock är den olja jag har i nu longlife 98 klassad och därmed kanske inte helt rätt för min bil (som kräver longlife 01). Är detta kritiskt? Jag byter olja var 1500mil ca. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
M54 tom 08/2001 är godkända för LL-98, spelar ingen större roll om du använder LL-98 istället för LL-01, eftersom din motor har så många mil. Enda skillnaden är väl att LL-01 inte har högre än 0W och LL-98 har även 5W. Blir det för illa så kan du alltid prova Castrols TWS 10W-60 den ska enligt Castrol ge lägre oljeförbrukning på de BMW motorer som envisas med att ta olja, samt en tystare gång. ///MVH Hasso Länk |
|
Tyvärr är min bil en 09/2001 så egentligen skall jag väl ha LL01. Sven Lager på Bavaria i GBG pratade om att svavelhalten var högre i LL98 än i LL01 och att katalysatorn därmed skulle kunna ta skada av att bränna för mycket LL98 - har ingen egen uppfattning om sanningshalten i detta. Skulle inte skada med ytterligare lite lägre förbrukning så jag kanske ska testa med Castrol 10W-60 nästa gång. Mvh, Kullavik |
|
|
Hasso vad hade du pyttsat i om du hade haft min motor ;) Vit dock inte när under året den är utplockad.. |
|
| Corex: I din -96:a? Vilken hyfsad syntetolja som helst funkar. I min gamla 528i-98 hällde BMW i Castrol SLX 0-30 vid service. | |
| Jo men som sagt fungerar det väldigt dåligt med syntet.. blir en jävla förbrukning.. Använder jag delsyntet så dricker den inte lika mycke | |
|
Jag kör med Valvoline Synpower 5W40 och min bil "dricker" inte en droppe olja. Exakt samma nivå på stickan som när jag bytte den i sommras och bilen har rullat c.a 1000 mil. Är det normalt med en motor som inte förbrukar ngn olja alls? (ialla fall inte synligt på olje stickan) Vh/Kermit. |
|
|
Opps...glömde bort att säga att jag också kör på LL-98 klassad olja i min 540. Har inte hört att det skall vara skadligt utan bara att man får köra tätare oljebytes intervaller. Jag byter vid c:a 1000-1250:e mil. Låter ju oroväckande om katalysatorerna skulle ta skada bara för att man kör med LL-98 olja istället för LL-01........... Vh/Kermit. |
|
|
Det är inte intressant vad ni har för olja i bilarna som är hela.. Min bil dricker olja för att den är kass i ventiltätningarna. Frågan var om man kan hälla i en olja som minskar förbrukningen mer.. |
|
Corex: Mobils Formula/Super S 10W-40 delsyntet BMWgodkänd till din motor. Dessutom inte svindyr så du kan ju prova den får du se. Körde min 528 på den oljan. dessutom MB190 med 24.000 mil på mätaren och den tar ca 1 liter mellan oljebyten a 1000 mil. Seaten fick en slurk av den när jag böt motor, den gamla gillade inte dyr syntetolja :) Ingen skillnad på serviceintervall på LL-98 el LL-01 bägga pallar för 2500"mil" M62TU räcker gott med LL-98 olja eftersom den är med i godkännandelistan för den motorn. Att LL-98 oljan skulle vara skadligt genimot LL-01 ser jag som ren skröna Det är väl så att det var den första generationens Longlifeolja som blev godkänd för den långa serviceintervallen. Olja utvecklas ju hela tiden så nu är också begreppet lågfriktionsolja, för att minska bränsleförbrukningen inblandad i begreppet LL-01 LL-01FE Det enda som konsumentet ser är ju att LL-01 inte har högre än 0W i botten. ///MVH Hasso Länk |
|
Hur stor chans är det att mina kattar har gått åt pipan.. Men tanke på att jag fick fylla på 1L olja i veckan i sommras när jag hade helsyntet |
|
|
Hasso: Okej, mitt misstag ang oljebytesintevallerna. Valde nog den lite billigare LL-98 oljan just eftersom jag gör oljebyte var 1000-1250:e mil. Man vill ju kosta på bilen lite fräsch olja samt ett nytt filter ett par ggr om året :) Är det ett gott tecken att motorn inte "drar" ngn olja alls? Ngn sa att cit" alla motorer skall dra olja annars är ngt fel....." men det tyckte jag lät märkligt. Vh/Kermit. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.