AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.037

Råd angående köp av M5 E34?

Sida 1 av 2
m5
7
m535_racer
Bmw M535 e28 -86
Tjena tänkte höra lite med er kuniga människor. jag e lite sugen på att köpa en m5, nu har jag lite frågor, vad finns det för nackdelar med att köpa en sådan? finns det någe man ska titta extra noga efter?? vilken ska jag satsa på 3,8 el 3,6l maskin? d e en äldre jag skulle vilja ha 90-93 årmodell typ,
tack för svar! mvh patrick
Använd sök funktionen samt läs beg. guiden som finns i spalten till vänster först och ställ ev. mer frågor efter det.

Vill inte var otrevlig men många missar detta och många frågor upprepas
om och om igen.

Lycka till!
Gemini__
Precis, finns mycket info om man använder sökfunktionen. Du har nog att läsa hela natten =)

Helt klart ska du sikta in dig på en 3.8l-vagn i fint originalskick.

Mvh:
Thomas
Gemini__
Välkommen till forumet förresten...
ThomasB: Hur som helst så har han rätt att själv ställa en sådan fråga, även om det finns massor att läsa på forumet sedan tidigare... Sök-funktionen är ju bra att använda, men det kan ju vara kul för honom att få starta en tråd och få lite olika svar oxå som alla andra...

Välkommen till forumet Patrick!

// Jögge

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Nackdel skulle väl kunna vara att det kostar otroligt mycket pengar att sköta om bilen och serva den på rätt sätt. Då syftar jag på att lämna in på BMW! Kostar nästan mer än vad det smakar, faktiskt, men men, man får bita ihop ändå :)

//Schnitzer

Th
6
The Lantz
M5 3.8-92
320d-01
Mer än det smakar? Nu överdriver du väl lite schnitzer ;)
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Schnitzer:

Jag tror många fattar att en sådan här bil kostar pengar o de är ju kanske inte de dom frågar.
Ge svar som för o nackdelar med olika motorer o.s.v de är ju de som är de viktigaste.

Jag tycker oxå att du ska satsa på en fin 3,8l finns ju några till salu då o då. Men kommer de en helt orginal 3,6l med turbin navkapslarna ska du även kolla på den.

Lite svårt att säga vad man exakt skja kolla på. De mest normala slitaget kanske. Bussningar exempelvis.

Kanske inte världens bästa svar men men.

Lycka till.

///Micke
Lämna in till Bmw ?
låter dyrt i mnina ögon skulle aldrig lämna in en M5 e34 där, tror inte dom har någon kunskap om dessa gamla bilar, dessutom kostar det ju massor jag har haft 2 stycken M5 och tycker inte jag fick så så mycket hjälp från dom alls rekomenderar istället bil och motorteknik i Huddinge !!
Gemini__
Duffyman: Trådskaparen frågar om ev. nackdelar med att införskaffa en M5 E34. En stor nackdel är just att det kostar mycket pengar att underhålla en M5 E34 på rätt sätt. Man kan inte bara byta olja och filter och tro att den är fullservad. (Ett ex. bara menar inte att du gör så). Vidare är det dyrt med skatt och försäkring och bränsleförbrukningen är riktigt hög.

Mvh:
Thomas
m5
7
m535_racer
Bmw M535 e28 -86
Tack så mycket, tror inte skatten och så är så himla höga här på åland, jo servicar d kan man nog leva med och greja förf sj själv. Och bränslekostnaderna kan man nog leva med, drar nog säkert mindre en min m535:) hehe
Gemini__
Ok låter bra det. Kan tillägga en sak som gäller för mig, det är värt varenda öre =))

Hittar du någon vagn som du är intresserad av, tveka inte att rådfråga oss på forumet först. Brukar dessutom nästan alltid vara någon som vet något om objekten som dyker upp.

Gemini__
Men räkna inte med att den drar mindre än M535:an (om du inte har trimmat den rejält på ngt sätt) ;-) Har haft två st själv.
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Det är gamla bilar som oftast gått hårt. Titta på det allmänna skicket, lyssna på motor och drivlina så du inte hör några missljud. Kolla att växlarna går i lätt, synkringar osv. Det är sällan några allvarliga fel.

Kolla om stötdämpare är bytt, är det inte så räkna med att det dyrt när det behöver bytas, svindyrt om du köper en 3.8:a. Det går att komma billigare undan på stötdämparna genom att montera eftermarknadsgrejer, den operationen är lättare på 3.6:an. Kopplingen och vissa andra saker är oxå billligare att byta på 3.6:an.

3.8:an går ju naturligtvis lite bättre och ska enligt en del också dra mindre bensin. 3.8:an har mer botten medan 3.6:an har lite rejsigare karaktär och måste varvas mer innan den drar.

Bilarna är relativt lättmekade, iallafall om man jämför med citroen :)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag fattar inte vad som är så jättedyrt med att serva en M-bil jämfört med vilken vanlig BMW som helst?
Visst den ska ha en bra olja osv, men jag tycker inte man kan tala om otroliga summor.
Kan man dessutom skruva lite själv är det inga jättedyra delar som går åt vid vanlig underhållsservice.

Men försäkring kan kosta en del, framförallt om man är ung och bor i en storstad.

Skulle vilja påstå att det är betydligt dyrare att åka en 2-3år gammal 318i om man räknar in värdeminskningen.

Satsa på en välvårdad bil, ta sedan väl hand om den och buskör inte för mycket så ska det inte behöva kosta skjortan. Om du inte har full koll själv ta hjälp av någon som kan. Och glöm inte kolla upp försäkringspremien innan du slår till.

Lycka till!

Racerbilen: Länk
au
362
audidriver
540iAT -97
Vad drar den egentligen? planerar ju själv att köpa en till våren, men på er låter det som den drar ruskigt mycket!!
Jag bor i storstad, pendlar 3 mil om dagen till jobbet och resten stadstrafik. Vad drar era m5or? 1,5 motorväg? 2 i stan? mer? Iofs ska den ju vara en sommarbil så man får kosta på sig det, men ändå...
NT
87
NTD
M5-95
540IAT-95
Min M5-95 drog 0.88 l/mil enl OBC när jag hälsade på farsan igår (typ 20 mil motorväg/landsväg) på vägen dit. Och på hemvägen 1.5 l/mil.... Dock var farten lite högre då =)
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Min M5 tar 1,21 L/mil i blandad körning.

//Schnitzer

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
The Lantz:

Hehe, nja jag har lämnat in min M5 på BMW, bortsett från ventiljusteringen, eftersom man kunde göra inspektioner exkl. den. Allting är hur enkelt som helst (iaf för mig) att göra med den bilen i servicesynpunkt, men jag lämnar in för att få stämpeln av BMW i boken. Den BMW-verkstaden som jag lämnar in till kan med M5 väldigt bra så jag har varit nöjd. Bilen är ju komplett och korrekt servad med servicebok sen den lämnade fabriken och det finns ingen mening med att förstöra det. Detta kostar då väldigt mycket pengar. Skulle jag ha gjort allting själv så skulle jag inte ens varit inärheten utav de kostnaderna som jag har haft och kommer att få. Därför kan det vara väldigt dyrt att köra M5 :)

//Schnitzer

m5
7
m535_racer
Bmw M535 e28 -86
Länk
Den här e jag lite sugen på. vet ni om d går att kolla upp hur många ägare och så den har haft??
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
För att få reda på antal ägare så går du in på Vägverkets hemsida och knappar in reg.numret och då får du reda på det.

För din egen del så har den inte en M5-stötfångare och fel kontrastlack.

//Schnitzer

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.