AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.318

318 E36 piss eller?

Sida 1 av 2
Crusty
Tja!
Har kört min 318 nu en bit över 1000mil (jag har inte haft den så länge) men jag måste säga att motorn även om detär en BMW så känns den lite dålig i kvaliten.
Finns det några stora nackdelar med denna motor (förutom att den e skit slö! för det hade väl många tänkt påpeka!) eller vanliga fel? Modellen e en -93 och tyvärr har den kammrem, vilket känns piss eftersom som den måste bytas ut lite då o då till skillnad från kamkjedja.
Å sen så börjar ju lyftarna gnälla lite, låter som en diesel!
Jag gillar bara min bil i ett avseende o det e ekonomin. Skulle nog inte välja en 318 igen om jag skulle köpa ny.
Nej, det hade nog blivit en mauritzius blå eller svart 320 coupé!

"The Blue BMW"
Kowalski
Hej

Inget direkt fel på din motor, nackdelen ligger i att du måste byta kamkedja regelbundet (var 4000:e mil tror jag) som du själv påpekar. Att den börjar ticka och låta konstigt beror nog på tidigare slarv med servicen. Hur långt har den gått och har den någon tidigare antecknad service?

Största fördelen med 318 motorn är (förutom ekonomin)segdragningen som jag tycker överträffar 320. Jag valde mellan dessa modeller (båda 94:or) innan jag köpte min 318. 320 går mjukt och fint (mycket trevligare än 318) men är totalt död under 4000rpm (där istället 318 har sin styrka). Dessutom blir aldrig en 320 någon racer, 190 nm är inte mycket att skryta med för en sexa. Känns lite som "att vilja men inte kunna". Nu säger jag inte att 320 är skit, men som begagnad är prisskillnaden liten jämfört med 325/328 som jag tycker ger mer bil för pengarna.

Det som avgjorde att jag köpte 318:en var lägre driftskostnader samt att den 320:n jag var intresserad av var i betydligt sämre skick.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
316/318 har känsliga kamaxlar. Slarvar man med oljebyten eller oljekvalitet slits de tyvärr ner ganska fort! Så sköt servicen ordentligt!

Mvh
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Kan bara instämma med Kowalski, tycker du 318 är för slö ska du inte köpa 320. Fördelen med 320 är att den går lite tystare och en sexa låter ju bättre, men jag upplever den segare än 318. Satsa på 325 eller 328 istället (eller min favorit 318 IS).
PS. Är du lite händig så skaffa en verkstadshanbok, det är ganska smidigt att byta remmen och spännrullen själv pga att det är gott om plats under huven tack vare att det sitter en 4:a där.
Crusty
Tja! Tack för svaren.
Bilen e en import o hur den servats i tyskland vet jag inte. Upptäckte efter köpet att serviceboken var falsk.
men någon service var iallafall gjord i sverige innan jag köpte den, sen har jag servat den.
Tycker att den e slö i botten o jag har kört 320 innan o jag undrar om inte den var rappare.
Känns som om jag skulle slänga i ett KN filter.
bilen har gått 12.430mil nu.
(om det nu stämmer!)
Ska byta kammrem om 1500mil enligt boken. Men det lutar nog att jag gör det innan o jag hade nog velat byta allt i toppen, det tickar så värst! Fast det e väl antingen slitna ventiler , lyftare, eller som jag vet hål i grenrören. Det smattrar lite ifrån avgassystemet när jag gasar!
Men jag drar till en expert som kan sånt o frågar honom idag!

"The Blue BMW"
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Om den tickar så mycket efter 12400 mil så har tidigare ägare antagligen aldrig bytt olja. Den verkar ha gått längre. Min (har samma motor som du) har gått 25 000 mil och går bra. Dock så bytte jag kam och vippor vid 24k. Att byta rem är lite krångligt första gången då i alla fall jag tillverkade de specialverktyg som rekomenderas. Men med dessa verktyg så går det som en dans. Min tickar fortfarande en del och detta kommer från spridarna. Inget jag kommer att bry mig om på ett bra tag. M40 motorn har sina nackdelar upptill men verkar odödlig nertill. Och det får man väl vara tacksam för. Att renovera topp är inte så svårt och inte så farligt dyrt om man gör det själv.
Crusty
M40 motorn sitter den i min osså? har för mig att den hette nått annat? så den som satt i -89 E30 modell finns i min -93 E36 osså?

"The Blue BMW"
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Om jag har förstått rätt så är det så. Den kom -88 och satt i t.o.m -93. Har jag fel?
Crusty
det kan nog stämma för att jag har för mig att på 94 årsm. kom det kamkjedja. HAR FÖR MIG! vet dock ej!

"The Blue BMW"
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Du har rätt. Kedjan kom -94.
Kowalski
Gunneriusson har rätt. En kamkedja sitter det i min. Jag är dock osäker på vad motorbeteckningen är för denna fyra, någon M40 är det inte.
94:orna har även hela 2 (!!) hästar mer än 93:orna samt ett något förbättrat vridmoment på låga varvtal. I och med detta "sprängs" den psykologiska 200:a vallen (tror min toppar 201 eller 202 enligt instruktions- boken). Fast då krävs nog ett flygfält eller liknande för att kunna nå den hastigheten :-)
Aldric
Som ren kuriosa kan nämnas att min efter diverse små modifikationer vaknar till liv vid exakt 3500 rpm, under det är det tji ;).
jeppe_L
jag har en 318 en 91:a..jag e hel nöjd förutom att den e lite slö ibland.....den har gått över 23000 mil nu..och går ändå som en klocka!
Lu
46
Lugi318
BMW 318i-91
BMW 325i-92
Vet nån vad en KN filter kostar o var man kan få tag på dom... i uppsala har jag inte hittat nån...tips?

Lugi318
Kowalski:
Du har en M43. Skillnaden mot M40:n är att det sitter kamkedja och att lyftarna är omgjorda så M43:orna har inte samma problem med kammen.
Crusty
fick just besked om att min motor e frisk, inga tickande ventiler eller nått.
Det var häromdagen som det antagligen kommit upp nått skit typ sot eller vad det nu var som kunde orsaka ett tillfälligt tickande men nu låter den inget!
Mycket trevligt att veta!

"The Blue BMW"
Aldric
Lugi318:

Länk
Till BjörnB.. Vet inte riktigt hur händig man behöver vara för att byra remmen själv.. men jag tyckte det då var krångligt. Man ska 4 specialverktyg för att byta remmen på en m40, ett verktyg för att låsa kamaxeln, ett för att låsa svänghjulet, ett för att mäta tempen på motorn, ett special-mätinstrument för remspänningen, Tempen på motorn skulle mätas för att få rätt spänning. Det var inte speciellt enkelt. Tur att gubbarna på BMW är snäll i Sollefteå som låna ut delarna.

Hade en 318i -88 förut, men en -92 nu..
tycker att motorn känns mycke stark i båda, men den gammla var roligare att köra.. bilen kändes inte så stor som den nya.

Ha kul på vägen...

Johan
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Johan Norman: jag har bytt rem, kamaxel mm på flera M40-motorer och inte använt några specialverktyg. Vem som helst som har lite baskunskaper och ev. en handbok till hjälp kan nog fixa det.
M40-motorn har en konstruktionsmiss vad det gäller ventilmekanismen vilket gör att kamaxeln måste trycka dubbelt så hårt för att öppna ventilerna jämfört med en motor med direktverkande ventiler. Konstruktonen består av en vipparm som vilar på en ventillyftare i ena änden och ventilen i den andra. Kamaxeln trycker mitt på vipparmen vilket innebär att hälften av kraften går till ventilen och resterande hälft till lyftaren. Det höga trycket som kamaxeln måste leverera ger som bieffekt at remmen måste bytas med intervall om fyratusen mil. M50-maskinen i 320 är enligt mitt tycke betydligt bättre konstruktionsmässigt med sin kamkedja och direktverkande ventiler.
Enligt "VIN-nummer och motorkoder" här på BMWPower kom kedjan -95 och motorn heter M43.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.