|
|
|
|---|---|
|
på tomgång med varm bil, låter det som fågelkvitter någonstans framifrån. remmarna bytte jag i somras, båda spännhjulen bytte jag förra veckan. provade att ta av remmen till ac:n, ingen skillnad, det blev tyst när jag tog av fläktremmen. då återstår 3 alt. vattenpump, generator eller servopump. vilken av de tre är bmw:s "svagaste punkt" så att säga? 525TDS -97 33.000mil //Johan | |
|
testa spraya på remmen när bilen är igång, om kvittrandet försvinner så beror det på remmen, annars får du börja felsöka på något av dina tre alternativ. har du ingen rem spray så ta gärna lite silikon spray (alt. rost lösare), det hjälper bara i ca 30 sekunder, men du får snabbt svar om ljudet kommer från remmen eller ej. OBS! spraya inga större mängder, bara en snabb liten "dusch" för att lokalisera felet. ######## # PAJALA # ######## |
|
| Har hatt lignende fågelkvitter på min E39 520, ock det var remstrammeren for generator som var orsaken. | |
|
Snälla, smörj inte remmen utan spänn upp den eller byt! Vet inte hur många bilar jag såg med kladiga remar o det funkar bara ett tag. Om du /ni ska smörja nåt så är det där axel som möter generator- eller en pump"hus" för där finns det inga lager... BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| Det som kvittrar är högst troligt inte något remhjul utan själva fjäderkolven som spänner upp remhjulet som böjrar bli slut. | |
|
Är det gnissel eller knirrande ljud? kvitter eller "knirrande" i remmen brukar jag få efter motortvätt med avfettning. det spelar ingen roll om remmen är ny eller jag spänner stenhårt (då knirrar det nästan bara mer). Första gången körde jag över ett år med knirret innan jag kom på ett botemedel: som sagts ovan, med motorn på tomgång - en sekundsnabb dusch på 10-15 cm avstånd från remmen med tex wd 40 och knirret försvinner bums. (OBS sekundsnabb dusch! Alla inser ju själva vad som händer om man ger för mycket smörja! ;-) Är det däremot mera "gnissel" i ljudet så gissar jag att det snarare remspännare eller nån axel som sagts ovan. även det kan ju vara avfettningens fel. |
|
| jag har med kvitter på tomgång i min bil, fast det kommer å går! skulle ju kunna vara vaccumpumpen också | |
|
bytte fjäderkolven samtidigt som spännhjulen kunde inte känna något glapp i axeln på varken vattenpump, generator eller servopump. ska prova byta rem till veckan igen så får vi se vad som händer. hörde någon säga att vattenpumpen på tds:en kan det vara problem med vid högt miltal, någon som kan styrka det? MVH Johan |
|
| hade samma problem och de var motor till v strålkastarinställning som spökade. drog ur kontakten till motorn och då vart de tyst. men de kan ju vara nå annat på dig bil. kanske värt att kolla | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.