AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.589

Svårstartad 525 Tds -93

Visa användare
53
Bomtech
525Tds Touring -93
Har en 525 Tds -93 som är väldigt kinkig att få igång när den stått under natten.
Det finns ett litet diesel läckage någonstans runt oljefiltret. Kan det vara orsaken till att den inte vill starta?
Jag får glöda och försöka starta den ca 4 ggr innan den startar.

Har nån nåt bra tips på vad jag ska göra för det är förbannat tråkigt att behöva ladda batteriet varannan dag.

Tack för hjälpen.

Mvh Daniel

BMW - Ride for life
Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Tjena Daniel!
Verkar som att du har samma problem som jag,dvs att elpumpen som sitter nere i tanken(dränkpump) inte går som den ska,du får pumpa fram bränslet med pumpen som sitter på motorn,därför är den svårstartad,men om du fått igång den så startar den igen för att då har du bränsletryck hela vägen.

Demontera pumpen(sitter under locket vid reservhjulet till höger) skruva av plast kransen som håller pumpen och lyft upp pumpen,det sitter en del som är nere i Tanken,du får känna dig för följ slangen och kablarna så känner du den,sitter med 2st näppfästen på var sida.
Lyft upp pumpen och slå på täningen,så skall du höra att pumpen går,gör den inte det,då är det bara att skaffa en ny.
Kostar 1800kr på BMW.
Lycka till.
Jensa

Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Kan mycket väl bara backventilen också som inte sluter helt tätt, prova med att montera en separat backventil vid insprutningspumpen.

Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
VonRon!
Du har delvis rätt,men han bör kolla så att pumpen fungerar iaf.
Daniel det finns en kille på denna sid som säljer elpumpar till diesel,om det är så att din är trasig.
Kolla på "Delar säljes" sök på pump.
Hat just köp en av han,han hade 2st.
Mvh Jens

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Von Ron har helt fel för det finns ingen backventil systemet bygger på att det är tätt, backventil sätter man dit då det börjar bli problem den vanligatste orsaken till att bränslet rinner tillbaka är att det är otätt på returledning och då oftast mellan spridarna, men även rosthål på rör vid bakaxel och om backventil monteras så ska den sitta på stigarledning direkt ovanpå tanken.

Yttterligare en orsak till att den kan vara svår är man bytt filter och inte fått med centrumpackningen som ska sitta där men de flesta filter är nu mer utan den även de som säljs hos BMW så det gäller att spara den gamla.

Sedan naturligtvis tankpumpen om den inte går..men den gör inte att bränslet rinner tillbaka om den är ur funktion..man märker lätt om den inte går dels genom att lossa filter lite eller inkommande slang till filter och bara vrider på nyckeln..eller om man parkerar i uppförsbacke ett par timmar och den inte går igång, men även att den känns slö vid fullgas.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Vet att BMWs dieslar är väldigt slitstarka..., men är det dålig kompression i motorn så blir den svårstartad. Detta kan bero på att tidigare ägare slarvat med servicar (se oljebyten)

//Håkan
Visa användare
53
Bomtech
525Tds Touring -93
Tack för all hjälp.
Ska kolla pumpen i morgon få se.

Men vad kan det lilla diesel läckaget vara runt oljefiltret då?

Har aldrig skruvat diesel förut så jag är lite novis.

Returslangarna mellan spridarna som ni talar om, är det den slangen som sitter på toppen av spridaren?

// Daniel

BMW - Ride for life
Visa användare
53
Bomtech
525Tds Touring -93
Menade slangen som går på var sida om spridaren.

Länk

Slang nr 13

BMW - Ride for life
Visa användare
53
Bomtech
525Tds Touring -93
Har även problemet med att den börjar suga luft och verkar som det är soppa torsk när mätaren fortfarande står på ca 20 lit.
Kan det ha något att göra med att pumpen i tanken inte fungerar?

// Daniel

BMW - Ride for life
Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Tjena Daniel!
Som du märker finns det många olika saker som påverkar bränslesystemet.
Börja med att kolla pumpen,byt ut bränslefiltret(komihåg att fylla ny filtret med diesel vid montering)kolla att filtret monteras rätt att pacnkingarna sitter rätt,gör sedan en slang besiktning på alla slangar som har med bränslet att göra,även retur slangarna(syns om dom fuktar på)sitter mellan spridarna.
GTO80,har rätt att det skall inte behövas att montera en backventil på bränslesystemet,då hade det setat där från början.
Du kan ju även demontera ingående slang till bränsle filteret och stoppa slangen i en plastflaska slå på täningen och kör en kort stund på starten,då ser du om det kommer bränsle.
Jensa

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Om bilen inte går då du har ca 20 liter i tanken så är det pumpen men det kan också vara så att pumpen inte får ström,och även om den går så kan den vara så dålig så den inte kan leverera bränsle.

Man behöver inte köra på starten det är bara vrida på nyckeln så startar pumpen ..man kan även om man lossat filtret lite vilket nästan är enklare än att få loss slangen ge säkringen ström men nu minns jag inte vilket nr det var på den.

Om du nu lossar filtret byt det på en gång och det ska ha två packningar inre och yttre, tror idag att det bara är WIX och MANN som har centrumpackningen kvar men du måste titta på filterhållaren för den packningen kan ofta sitta kvar på gängfästet och då finns ju risk man tvingar dit 2 st..sen det viktigaste DRA INTE FILTRET HÅRT för filterhuset är bakelit och det håller inte när det börjar bli gammalt olja på packningarna samt dra löst med handkraft känn hellre efter några timmar om du kan dra det lite till, filterhuset går inte sönder då du drar det utan när du sitter och kör och det kostar över 2 lapp men finns gott om dom på skrotarna (jag vet) *S*

Det du nämner om diesel på oljefiltret du menar väl då filterburken till motoroljan så kan det kanske vara där ditt problem ligger, returen löper bredvid och övergår från slang till rör ungefär där men det är bara en gissning, ta bort plastlocket så du kommer åt att se spridarna, returerna mellan blir hårda som ståltrådar av motorvärmen så spricker de och du har otätt direkt..slangen ska vara 3,2 mm det går åt en meter den sista mot torpeden sätter du bara en skruv i slangen.

Du kan även ta kontakt med Dieselmeken här på forumet han har tagit fram ett litet kit för tjuriga dieslar.
Visa användare
53
Bomtech
525Tds Touring -93
Jag tackar för alla bra tips och ska genast ut och kolla.

Tack för all hjälp.

//Daniel

BMW 525TdsT - Once a "Beemer" always a "Beemer"
Visa användare
53
Bomtech
525Tds Touring -93
Nu har jag varit ute och krypit i snön.
Förpumpen går INTE. Har kollat alla säkringar men inte hittat nån som är trasig. Vet nån vart den sitter eller vad den har för nummer då mina intruktioner på säkringsboxarna är på tyska och det har jag lite svårt med. Bilen är en import.

Den ser ut att fukta lite runt nån slang till pumpen under huven men jag är inte hundra på det.

Det sitter en backventil på vad jag tror är en vakuum slang till nåt på insuget. är det riktigt?

Vet inte vart jag ska börja söka.

// Daniel

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Din pump är nog trasig då den är lätt att ta upp för vidare koll..nej det är ingen backventil på någon vacumslang..gör som Jens skrivit så får du bort pumpen och då ser du var du ska sätta backventil direkt ovanpå tankarmatur på matningen de är märkta med pil från och till.
Visa användare
53
Bomtech
525Tds Touring -93
Nån som vet vart relät sitter till förpumpen?

Talade med BMW idag och dom visste inte.
Får inte fram nån ström till pumpen i tanken. Inte ens om jag tvångskör den.

Kan vara kabelbrott men jag vill kolla upp allt innan jag börjar byta kablar.
Tacksam för svar
// Daniel

Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Hej Daniel!!
Om jag vore du så skulle jag göra följande.
Plocka ur pumpen ur tanken sätt tillbaka kablaget,slå på täningen,och kolla så att pumpen går.
Kolla även så att det finns ström fram till pumpen,(med en strömpenna).
det finns 2st ställen det finns relän på i din bil.
1: finns under locket vid säkringarna under huven(men det vet du säker redan).(styr ljuset,samt till kliman).
2:Under baksätet på din Vänstra sida sitter det en del styrrelän,som kan ha med bränslet att göra,men du bör vara 100% säker vad du gör innan du börjar på att "riva" i dom reläna.
Hos vilken BMW verkstad har du varit hos som inte kan hjäpa dig med detta,om inte dom kan vilka kan då kan man undra.
Åkt till baka å`be dom dra åt helvete,jag skulle alldrig acceptera ett sådant svar,dom ju allafall till för dig som kund.
Kabla ström direkt till pumpen från ett battreri då ser du vad som kan vara orsaken till att pumpen inte går,då kan du börja söka dig bakåt tills du finner orsken.

Och hålla på att jiddra med backventiler är nog bara att hitta en kortsiktig lösning,(som att sätta på plåster om man har hjärncanser).
Anser jag.
Ta`t lungt Å´lycka till.
Jensa

Visa användare
53
Bomtech
525Tds Touring -93
Jag fick reda på vart relät sitter iaf.
Det sitter bland styrboxarna brevid glöd relät. Ett vitt relä är det till pumpen.

Relät drar som det ska men jag får ingen ström bak till pumpen.

Har provat med att koppla på en batteriladdare på pumpen men det hade ingen vidare bra funktion. Kopplade på den gröna och bruna kabeln.
Ska plocka ur pumpen i morgon för vidare kontroll. Men jag befarar ett kabelbrott nånstants.

Ingen som vet vart jag ska börja söka. Nå känsliga platser där man brukar få brott på kablaget.

// Daniel

Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Tjena Daniel!
Då är det bara och följa kabelstammen bakåt tills du kommer till ändan.
Byt ut hela kabelstammen,om du kan risken finns att den är trasig på flera ställen.
Det är inte lång bit att byta ut,men det kan sitt j**ligt till.
Stammen borde gå under locken i bakluckan in under baksätet och vidare.
Jensa

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.