AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.013

Glapp i framvagnen M5 E34...hjälp

Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Hejsan.
När jag bytte till vinterdäcken på M5an igår inför stundande avställning så märkte jag nått mysko.
När jag skulle dra åt det sista på höger fram med bilen på backen så rörde sig hjulet gentemot resten av bilen. Kunde även känna glappet med händerna. Glappet är nog en knapp centimeter. Jag kan liksom rulla på hjulet framåt lite när resten av bilen är stilla.

Vad kan det va för något som jag behöver byta?

Då jag har hela vintern på mig så borde jag nog kunna lyckas med det själv.
/Ola
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Casterstagen+busningen. Det fins en kulled vid hjulet och en stor bussning fäst mot karossen i bakre ändan av staget. när dessa blir glappa så tillåts en del rörelse fram-bak riktning. Byt HELA staget + bussning bak.
Kan slå vad om attt om du låter ngn annan köra bilen försiktigt fram på gården och bromsa medans du ser på från sidan så kan du se att hjulet glappar bakåt.

MVH:
Sakke
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
ok. Tack för infon.
Vet nån vad det kan kosta ungefär?
Är det svårt att byta?
Blev glad iaf när jag tittade lite extra på hjulupphängningen när hjulet var av och såg att det knappt var rostigt alls. Ihop rostade bultar som på min gamla Audi är inget kul.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej! minns inte exakt men tror att bussningarna kostade ca 500kr/stk och själva staget med kulleden ca 1000kr/stk så räkna med ca 3000kr. är nog inte altför svårt att byta själv.

MVH:
Sakke
Tifosi: Har själv ett "glapp" i framvagnen misstänker jag då det "låter" när man kör över ojämnheter. Min personliga uppfattning är att har det börjat "glappa" på ett ställe så kommer det snart börja glappa på andra ställen, så därför kommer jag byta samtliga leder/stag/bussningar mm i framvagnen. Ett tips är att du går med i BMW Cluib Scweden så har du 20% rabatt på reservdelar vid utvalda tillfällen, det är då jag tänker handla min nya "framvagn" (räknar med ca 10000kr för alla delar inkl rabatten).
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Är medlem i BMWCS så jag hoppas att jag kan få lite rabatt hos jacobssons i jönköping.
Jag har varken hört eller kännt av detta glappet under körning.
Det där med att byta allt är inget alternativ för min del då jag är arbetslös och luspank. Får nog vänta långt in på våren innan jag har råd med det jag måste byta.
M5an är ju inte en optimal bil när man är arbetslös men det ska gå. Jag vägrar sälja. Hehe.
Ibland så kan man faktiskt göra små fynd på ebay vad gäller framvagnsdelar, så kika där vet ja... Man får ju inte glömma bort att frakten tillkommer givetvis...

// Jögge

Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Sökte lite på tyska ebay och hittade lite granna.
En fråga bara;
Vilka delar i framvagnen är unika för M5an och vilka är gemensamma med övriga 5-serien?
De stag jag hittade på ebay var inte för M5 stod det men på www.realoem.com kunde jag inte se nått annat än att det flesta delar var samma.
Dock vet jag inte vilket stag som är "casterstaget". Har inte undersökt vidare på bilen heller. Fast nu är den avställd så jag skall titta nämre på den i morgon. (Och komma ihåg att skrapa skattemärket så att den blir avställd på riktigt;-)
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Hade av hjulet och kollade runt lite under bilen idag. Bakre bussningen på casterstaget glappade rejält men kulleden i fram kändes bra.
Ska jag fortfarande behöva byta alltihop? Kankse t.o.m. på andra sidan samtidigt.
Vad jag kan se på alla kvitton så är inget i framvagnen bytt nån gång. Bilen har gått strax över 20000mil.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Har bilen gått så mycket så är det bara att byta allt. Kulleden är lite trixig att testa och de flesta bommar på den verkar det som. Om bussningen bak är slut så är leden fram det också, fikk detta demonstrerat av en erfaren BMW-mek efter att besiktningsmannen hade konstaterat glapp i bussningen och sagt att alt annat var OK.
Iom att bussningen tillåter mera rörelse så belastas leden extra. Du sparar mycket arbete/pengar genom att göra alt på en gång så du sllipper riva skiten 2 ggr.

MVH:
Sakke
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Att byta allt är nog inte ett alternativ just nu om inte en säck pengar dimper ner i knät på mig. Hela staget med bussning och kulled kommer bytas iaf. Lär dock dröja till våren så jag hinner spara ihop lite pengar.

När du säger "allt" vad innefattar det? Är det främre stag, bakre stag, bussningar, styrstag och krängningshämmarrstag? Är det nått mer?
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Har bilen gått drygt 20000 mil tycker jag att du lika gärna kan byta allt på en gång. Resten av grejerna kommer snart ta slut en efter en och du får byta iallafall och åka in och ut på framvagnsinställning om igen.

Jag bytte allt i framvagnen på min m5:a i somras. Köpte en komplett sats på ebay från usa, med tull frakt och moms hamnade slutnotan på strax över 4000:-
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Jag får hålla ögonen öppna så får vi se vad som blir utbytt.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Ja, med allt menade jag just det du ställde frågan om. Altså hela casterstag+busning, helst båda sidorna.
âr säkert ingen nackdel att byta stystag och styrleder och krängningshämmarstag också, är ju dyrt att få hjulvinklarna justerat efter varje demont/mont(måste göras för att inte slita ut däcken ojämt), men har du dåligt med pengar just nu så kan det här vänta om det inte är uppenbara fel.

MVH:
Sakke
Casterstaget är detsamma på alla E34, men bussningen är unik för M5 (men samma som på 750i E32 och 540i med EDC).

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Ti
165
Tifosi
120i -05
325i Coupe -93 banbil

BMWCS #5899
BMWSC #600
Kalle:
Tack, det var bra att veta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.