AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.942

Byta LCD-skärm i E39

BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Vet någon hur kontakterna till LCD-skärmen ser ut i en E39, skärmen som man kör gps mm på.

Vad vill jag göra?
Jag har ledsnat på systemet, eftersom jag endast kan få in en bild via A/V-ingången på TV-modulen med mono-ljudsignal så tycker jag systemet begränsar mig för mycket. Tänkte göra följande:
Ut med skärm, bandare mm trams som sitter i mittkonsollen, in med en riktig skärm som både har VGA och video ingång. Koppla in bilens system mot den nya skärmen så att man fortfarande kan använda GPS, styra DSP mm.
Kasta ut CD-växlaren, använda en sån här:
Länk
För att få ljudingångar som jag kan koppla in en dator till.

Det enda "problemet" jag kan se är om ovanstående kablage ej går att köra med min bil (har läst mycket om sådant) eller om jag inte kan göra en vanlig videosignal av det som kommer från bilen och skall visas på skärmen.

Eller är det så enkelt att om man använder Video-ut som finns på videomodulen till en extern skärm så visas allt som visas på den inbyggda skärmen, alltså menyer mm och inte bara en videokälla?

Hoppas någon förstår vad jag vill åstadkomma, antar att jag kommer få lite kommentarer om att jag försöker bygga en ny HeadUnit, precis vad jag vill. Har redan gjort det till sommarbilen, bilder finns på länk nedan om någon är intresserad.
Länk
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Glömde ju skriva att bilen i fråga är en -97 med 4:3 skärm, har den första versionen av videomodul, kan bara få in mono-ljud via den.
no
347
noah
E65 730D
Hej
1. bytt ut ditt Mk1 med minst Mk2
2. om din bil har DSP, köp stt USB till SPDIF (BMW format) finns för 900:- (sök USB till SPDI)
3. PC video out koppla du till RV in (backup video)
4. pin 17 på den blå video kontact till jord för att koppla om till data bild
5. köp en IBUS till Com adaptor för att kontrol din pc fån BMW data bus
titta i säljes, all delar finns där.
du kan också sök Bilpc eller Car pc
good luck!

Noah Brown
no
347
noah
E65 730D
länk
Länk

Noah Brown
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Nu skall vi reda ut lite saker,

1. byta navigationssystemet har inget med det att göra. så byta från Mk1 till Mk2 borde vara meningslöst.

2. SPDIF är inget BMW-system, SPDIF är en vanlig digital ljudsignal, det kan du få från de flesta ljudkort, hemmabioanläggningar, DVD-spelare mm. Var skulle man kunna släppa in det till DSP?

3. Reverse Video funkar bara på Videomoduler tillverkade efter -98.

4. Totalkoll på detta, men fallerar följaktligen på punkt 3.

5. IBUS-COM har jag funderat på, men ser inte vad jag skulle ha för nytta av det, vill ju hellre slippa BMWs system och bygga mig en helt egen Headunit.

Så alla mina frågor kvarstår.

no
347
noah
E65 730D
Hej
1. MK1 video module har ingen RV video in, vill du ha en video bild in din display och swicha med att jorda pin 17 so måsta du ha en mist MK2
2. SFDIF är en digital standard, Hemma Bio system kör 44.1KHz BMW 48Khz eller var de tvärtom, Hemma SFDIF funka in mott din BMW DSP.
Om din e39 har DSP sp har din cd växel en mini coaxial kabel mallen CD och din DSP förstakar.
3. se punkt 1.
4. se punkt 1.
5. gör som du vill
Jag har stereo CD kvalité fån min bil pc med 300G men musik och filmer fartkammare varning kör loggning
MP3 tag’s på OBD disply
Utan en extra knap eller klippa en endast kabel
staff.envox.com/noahb/Bil_PC_Blider.zip

Noah Brown
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Tackar, nu börjar vi komma någon vart...

Datorn jag tänker köra har redan SPDIF coax ut, skall prova att plugga in den istället för växlaren, precis som du säger så kom de nya videomodulerna -98 (i samband med Mk2), skall försöka få tag på en senare videomodul.
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Kollade på alla dina bilder nu, installationen är ju lysande. Vad kör du för mjukvara?
Körs allt via datorn, eller plockar du något från det befintliga systemet? Menar i informationsväg.
Vad är det för GPS-mjukvara mm.
no
347
noah
E65 730D
Jag använder mig av dator för barra musik, filmer, kör log samt fart kamera varning
Jag använder mig av ett tysk freeware som heter CarX
Allt annat kommer från BMW Nav, computer ,,,

Vad har du för data du ska prova med?
Kan du ha båda video (NTSC) och SPDIF samtidig?
Hur ska du lösa ström till PC?
Titta har
Länk
löser 4 problem
Ibus till PC
Video switch (via Ibus)
USB till SPDIF (BMW DSP)
MK2-MK4 Video module

Noah Brown
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Ok, låter bra.

Jag kör ju redan med en dator i sommarleksaken, länk finns i första inlägget. Tänkte köra samma dator i vinterbilen, det är en Compaq Laptop, som när man använder dockningslist har både Video-ut (Composite) och SPDIF (Coax).
Ström löser jag på samma sätt som jag gjort i MB, biladapter, samt lite elektronik för att väcka dator ur standby snabbt, men det har jag totalkoll på, funkar perfekt i andra bilen.

Jag måste ha tag på en videomodul, verkar gå att få loss sådana för €150 från tyskland och sedan IBUS-USB interface (har inga seriella portar).
BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Beställde en IBUS-USB idag för €45.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.