|
|
|
|---|---|
|
Hej! På min BMW 320 Touring från -01 så börjar min motoroljelampa lysa gult efter kanske 10 sek när jag startat bilen. Den lyser i 30 sek ca sen slocknar den. Har fyllt på olja nyligen så det finns å den läcker inte olja. Någon som har någon idé om vá det kan vara? | |
|
Kollat mätstickan?? Var ligger nivån då? /// Bimmarkomanen |
|
|
Lampan lyser gult för att indikera låg motoroljenivå. Om du har rätt oljenivå i motorn, är det något fel på nivåsensorn i oljetråget. /// Gunnar E. |
|
|
sök finns mycket skrivet om detta.. troligvis fel på givaren om nivån nu är rätt.. många som haft de felet.. |
|
|
Tack för svar! =) Jag har faktiskt kollat oljenivån...även om jag är tjej ;) Okej, då kanske det är något strul med givaren! |
|
|
Hej Madicken, jag har exakt samma fel. Berätta gärna om du åtgärdat felet. Mvh Gamb |
|
|
Hej! Jag tog min bil till verkstaden och dom trodde såklart att det skulle fyllas på olja, så jag talade om att jag redan gjort det efter deras service så fick dom ju kika på nivån som var bra. Då trodde dom att det var givaren som fått sej en omgång vid servicen. Men den behövde inte åtgärdas före nästa service..... |
|
| du har inte råkat misstagit dig på serviceindekatorn som oljetryckslampa? | |
|
Serviceindikatorn? |
|
|
Hej, Har oxå haft precis samma problem = Oljenivågivare som gett upp . |
|
|
supercharger, allt pekar på det i mitt fall också. Fick reda på idag att det skulle kosta 3800:- att byta den och att utföra oljeservice. Känns j**la mycke.... |
|
|
Är 3800:- inkl byte och service? Fy farao! Någon som har tips på om och hur man kan lösa det själv? |
|
|
en serviceindikator sitter på alla Bmws. längst ner på instumentpanelen.. som lyser grönt, gult och rött, och räknar ner till när service ska göras. men eftersom andra verkar ha samma problem som du, så har du nog inte tittat fel.. men att byta en oljetrycksgivare är inte svårt. den sitter på sidan av alu.behållarn med oljefiltret på. när den väl är borta behöver du inte vara orolig att olja ska rinna ut men lite kan göra det, fullt normalt. en givare brukar kosta runt 100-200:- på en vanlig reservdelshandel, Bmw tar mer.. är du osäker på om du klarar att skruva lite, så kolla runt bland släkt och vänner om någon kan skruva bil.. alla bilar är likadana att skruva på, oavsett om det är en Volvo 140 eller Ferrari F50.. |
|
|
Tackar å niger! Ska genast kolla upp om någon é meckarvillig! =) Har nämligen 2000 mil till nästa service så det känns lite lång tid att vänta! |
|
|
Oljenivågivaren sitter underifrån i oljetråget (vid framvagnsbalken). Den har reservdelsnummer 12 61 7 508 003 och kostar ca 1.200 kr hos BMW - 'universal' från någon reservdelsbutik runt hörnet lär inte passa, så glöm det alternativet. Troligen behöver du en packning också, reservdelsnr 12 61 1 744 292, kostar kring femtiolappen. Det är ganska enkelt att byta givaren, men du behöver nog hissa upp bilen på en lyft för att komma åt. Dessutom måste oljan tappas ur motorn (annars rinner den ut själv genom hålet där givaren sitter!) så BMW:s råd att vänta till nästa oljebyte är nog inte helt uppåt väggarna - man häller liksom inte tillbaka olja som man tappat ur motorn.... /// Gunnar E. |
|
|
Såg nu att det talas om oljetrycksgivare i något inlägg - det är alltså oljeNIVÅgivaren du har problem med, den sitter undertill på oljetråget. OljeTRYCKSgivaren har inget med detta problem att göra - bara så du inte byter fel pryl! /// Gunnar E. |
|
|
Hej Gunnar Om oljenivågivare kostar 1200, hur kan notan hamna på 3800:- vid byte av oljenivågivare? Vid samma tillfälle så gör man oljeservice också... |
|
| Fråga BMW. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.