|
|
|
|---|---|
|
Finns det någon som VET hur mycket man kan plana toppen till en M30B35 -91 med DrSchrick 284-kam och fortfarande köra med originaltjock blockpackning utan att ventilerna tar i kolvtopparna? Anledningen till frågan är att +0.30 blockpackningen inte går att uppbringa, på MotorNord är sagt minst 14 dagar men absolut inga garantier att den kommit tills dess. Jag överväger att lägga dit toppen direkt mot blocket och prova dra runt - tar det inte i då utan packningen kan jag nöja mig med std packning. MEN - ventiltallrikarna är ju skapligt stora och om kolvtoppen går i mot periferin av tallriken blir det ju ett skapligt moment som kan stuka ventilskaftet känns det som. Visst man drar runt oerhört försiktigt - men det kan ju vara svårt att känna en direktkontakt vilket gör att man med lite otur fortsätter dra ändå. Eller? Vore grymt om nån visste svar på detta! Tillägg: Toppen är planad 0.25 i detta skede och sedan tidigare gissningsvis 0.1. Mätte före denna planing att topphöjden låg på 128,95 mm. Så den bör nu vara 128,7 mm.... Standard är väl 129 +/- 0,1 mm tror jag. | |
|
Är inte ventillyftet också av intresse i detta ärende? Kammens duration säger ju inte hur mkt ventilen trycks ned. Anton |
|
|
Nej men en DrSchrick 284 är ju mer eller mindre BPU på en M30 så jag räknar kallt med att de som har erfarenheter i ämnet också haft en sådan kam. Har inga mer data på kammen än så - men det finns väl bara en DrSchrick 284 graders till M30 så det borde väl inte bli några missförstånd iaf. |
|
|
Alltså, lyftet på Schricken är inte så jättevåldsamt; 10,90 om jag inte minns fel, men det är ändå halvtajt. ENEM:s 284-gradare lyfter mer. Läs mer: Länk Länk Länk ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.