|
|
|
|---|---|
|
Tjena Är nybliven E36 M3 (3.0) ägare. Bilen är super fin och fungerar kanon, bortsett från en vibration som kommer i farten 55-85km/h! och den känns bara när man driver, alltså inte ruller. Vibrationen känns halv svagt i hela bilen, nästan som om man ett däck satt löst eller något. Men alla däcken sitter som de ska och däcken är inte sneslitna. Trodde ett tag att det kunde bero på att bromsskivorna fram är skeva (det är dem), men vibrationen känns inte i ratten. (En annan vibration kommer när man bromsar och det är pga de skeva skivorna). Trodde ett tag att det kom från bakaxeln men är inte säker. Håller man i växelspaken och trycker den lätt mot ett läge så känner man vibrationen även i den, så kanske. Eller kan det komma från motorn? Någon som har någon aning om vad det kan vara? Gasar man på så man accelererar eller kommer upp i far försvinner det helt. Z3MPOWER | |
|
Kan vara stödlager till kardanen. Om det finns sånt på M3. Jag vet inte. Bmw är rätt okey!! |
|
|
Kolla växelådans upphängning och motorkuddar + stödlager som tidigare skrivit. Annars kan du kolla bakaxel upphängning bussningar osv. Byt även hjulen från bak till fram och se om det blir skillnad . M som i Motor |
|
|
Tjena Har kört lite mer nu och vibrationerna är som starkast vid 65km/h (om det hjälper något). Flytta däcken går inte för de är ganska breda 18":are och jag tror inte de bak får plats fram. Är inte helt säker (har ju inte kikat efter själv) men samtliga bussningar ska vara bytta till Powerflex. Ska kolla stödlagret när jag ställer av bilen nu och hissar upp den. Motorkuddarna och även upphängningen till v-lådan bör vara bra för om man drar på lite och släpper gasen häftigt så är växelspaken helt still = hoppar inte till eller så! Om det betyder något? Ser fram mot fler förslag, så jag vet vad jag ska kolla på nu när meckar tiderna sätter igång. Z3MPOWER |
|
|
Inga fler förslag? Kan det vara obalans i däcken? De bak är ju ganska slitna. Z3MPOWER |
|
|
tja det kan vara hardy skivan, hade samma problem med min gamla e30. Då var det 2 av 3 bult mellan lådan och hardy skivan som var av |
|
|
Hade problem i precis samma intervall som du har, hela bilen börja skaka febrilt. Kom aldrig på var det var. Sen åkte jag på kinnekulle ring och körde slut mina framdäck totalt till väven sen skakade det så fort jag kom 1 km/h över 80 .. Kom fram till att däcken var regumerade och förmodligen obalans. Satte på farsans 16" ballongdäck "225/55/R16" på och vips borta. Ett tips kolla om det är obalans i däcken. Dvs gör en hjulinställning mvh alex |
|
|
Tog en sväng i fredags och jag tror jag kom på en anledning. Troligen är hjulvinklarna totalt felinställda eller väldigt bananpassade, framdäcken är helt slut i innerkant med såg bra ut i utterkant. Att bakdäcken är dåliga viste jag men de är i alla fall bättre skick än fram. Nä till våren blir det en 4-hjulsinställning och nya balanserade däck. Z3MPOWER |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.