AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.283

X5 - bruksbil eller lyxbil

Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Jag ser egentligen X5:an som väldigt allround, men gissar att de flesta använder den mer som "lyxbil" än "bruksbil" dvs. kanske som SUV i städerna, utan att smutsa ner den alltför mycket på skogsägorna. Har jag fel? Kanske skribenterna på detta forum inte är helt representativa för denna bild, jag vet inte, så det vore kul att veta hur ni kör X5:an.

I kontrast till bilden av X5:an som en stads-SUV, tyckte jag att det var riktigt kul för ett tag sedan då jag passerade en byggarbetsplats i centrala Göteborg (nya Pedagogen vid Grönsakstorget), där någon hade ställt sin X5 i dammet med öppen baklucka och ett gäng träplankor i bagaget!
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
X5:an är ingen bil för skogsbruk då den saknar lägväxel och faktiskt har lite för dålig markfrigång.
Anledningen till att jag köpte min X5:a var att det är en fantastisk vagn för landsvägsbruk. Bra sikt me dtanke på höjden och en underbar väghållning i sämre väglag. Men detta gör den ju till en fantastisk bruksbil,,,fast utanför leråkern.
Jag saknar den fantastiska sikten nu sedan jag bytt men lovordar min nya vagn varje månad räkningen från Statoil dyker upp.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag köpte den främst för utstrålningen och köregenskaperna. Men en viktig del i det hela var 5 stjärnor i största klassen i Euro-NCAP! Sedan var jag tvungen att ha en stark och 4-hjulsdriven bil för att dra släp och båtar kors och tvärs i Sverige. Sedan finns det en hel del andra skäl också, bla slagbar kvalitetskänsla i SUV-klassen (då men nu finns Q7 och nya M-klass).

Mvh Johan
Visa användare
16
P Rydberg
X5 3.0I -03
120dM 3-d
Har skaffat min vagn för allround bruk, kört SAAB i många år men saknar det inte, bra svar från motorn och ett bra driv från fyrhjulsdriften slår det mesta, bensinen kommer aldrig upp i sitt rätta värde
Patric
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Tack för era svar, intressant att läsa!
jo
26
jole
320i Touring -01
Främsta skälet till att jag köpte min X5:a var den undermåliga vinterväghållningen. Med X5:ans 4-hjulsdrift så riskerar jag inte att fastna på vägen. Där jag bor är det definitivt motiverat.
Bruksbil = 26000 mil med diesel.
Jole
Ri
1
Rikard Sohlberg
325iA Cabrio -93
X5 4,4 -01
En lyxig bruksbil! Jag köpte för att jag behövde en dragbil. Att sätta på ett drag på en 1992 525iX var inte något ekonomiskt alternativ. Slutade med att jag köpte en X5 med drag (i)! Om man skall dra upp ett utelandat segelflygplan från en lerig åker finns ingen bättre bil. Och släpvagnens 9 meter märks det inte så mycket av. Man åker som en kung, och soppaförbrukningen tycker jag är relativt måttlig. V8:an är en fin glidarmaskin, och vill man om någon svenssonbil så kröker jag bara på högra stortån!

Rikard S
Sommar - 325 Cabrio
Vinter - X5
tandeberg
X5 har jag funderat på mycket. Men designen känns på något sätt lite gammal. Personligen är jag van vid 7-serie som vanligtvis har mycyket utrusting. Enligt mitt tycke känns x5orna ganska snikutrustade såvida man inte kommer upp i de högre prisklasserna och motoralternativen.
Visst skulle det vara skönt med en x5a tex på fjällsemestern men de faller på att de är lite för dyra om man ska ha en "Mega-voll"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.