AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.346

För högt HC värde på 520ia - 89, vad kan vara fel?

mi
11
micke_79
520IA 89
Hej jag ska ombesikta min 520 ia 89 12v då jag fick 1600 på hc värdet & alla andra värden var kanon. Bilen var förövrigt mycket fin tyckte besiktnings killen som bara hittade detta fel har fel sökt med start gas & inte hittat nåt läckage. den går lite oroligt på tongången men så fort man varvar så går den fin fint. e de bara att köra bilen till skroten eller kan man göra nåt en sista gång kanske tanka E85? bilen e för övrigt helt nyservad med stift rotor fördelare tänd kablar olja olje filter mm mm.
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
du kan väll ge det ett försök ivarejfall?
Kör så du inte ha så mycket bensa i tanken o tanka sen i ca 40-50% etanol dvs har du 10 liter bensin så 8-10 liter etanol o kör sen slut på skiten innan du tankar nästa ggn så slipper du ev att bilen är seg att starta pga etanolen.
Fick göra så på min corre pga dåliga avgasvärden o den fick helt perfekta värden så nog funkar de alltid :)
Den missar troligtvis att tända på någon eller några cylindrar just på tomgång, var Hc 2500 också för högt? Att det är nya tänddelar låter ju lite skumt, då borde det ju funka bra. Mät upp och kolla kabel för kabel i vilket fall... E85 eller nåt annat mirakelmedel gör ingen skillnad på ett sånt högt värde.

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
mi
11
micke_79
520IA 89
okej så du tycker att jag ska testa köra in den på besiktninggen som e i morrn med ca: 50% etanol?
mi
11
micke_79
520IA 89
Har testat med polarns tänd kablar & de e samma skit & dom funkar på hans. e kanske motor ras på gång!!! den drar inge vatten heller för övrigt. motorn går kanon bara den kommer över ca:1500 på varv räknaren. :(
Vill du slänga pengar i sjön så gör det... 100% E85 i tanken fick ner mitt Hc-värde med 50 ppm. Lycka till med att trolla bort 1600...;)

____
Mät du upp så du ser att du har tändpulser som är ok fram till varje tändstift, om inte så får du söka dig fram till vad som är den felande länken.

____
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
ja de tycker jag lätt!
Hade dessa värdne på min corrado:
Co 5,7
Hc 150
Co 2500 4,0
Lambda 0.8

Max:
Co (0.5)
Hc (100)
Co 2500 (0.3)
Lambda (0,97-1,03)

Dvs att jag låg rejält över på samtliga värden,tankade i etanol 50/50 körde in o kom ut med:

Co 00
Hc 00
Co 2500 00
Lambda 1,01
Så jag blev då glader :)

mi
11
micke_79
520IA 89
oki lutar åt att testa e85 i morrn :/. har kollat lite snabbt bara så jag har gnista på alla stift vid tongång & de har jag. jag satte även in nya spridare för jag trode de var de som var problemet surt nog så var de ingen skilnad=(
Du kommer ALDRIG att få ner HC halten från 1600 till under 100 vad du än häller i tanken. Det är säkerligen minst en 1 cylinder som inte förbränner bränslet alls.

____
mi
11
micke_79
520IA 89
hmm ja de e väl säkert flera burkar som den missar i bland på där av den oroliga tongången! vet inte riktikt vad jag ska göra tills i morrn ställa in besiktningen & kanske skrota =/ istället. Har ingen lust att lägga ner en förmögenhet på den då toppen e renoverad & kamremen bytt mm mm nyligen =/
Sitter det en trimkam i toppen? Det kan bidra till förhöjt värde, det låter mycket med 1600, men min motor (535:a) kom inte under 400 i Hc på tomgång med trimkam - med nya tänddelar. Nu har ju du en annan motorkonstruktion i din bil, och jag har ingen större koll på hur väl en M20 med vassare kam förbränner.

Jag tycker du ska försöka få tändpulserna mätta med instrument så du ser hur/om det missar cylinder för cylinder. Sen kan du testa med annan tändspole/rotor/fördelare/kablar osv.

____
Cr
81
Criser-X
M535i 86
318i 84
ventiljustering kanske??
En ventiljustering skadar nog inte, hittade även en sådan här pryl på biltema: Länk

____
mi
11
micke_79
520IA 89
Det e ingen trim kam i vad jag känner till. vad kan de mera vara för tänk bara fel en total motor renovering eller?
mi
11
micke_79
520IA 89
Biltema prylen ska jag nog köpa i morrn bitti & se vad den visar & hur den visar!?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Tändspole... du har ingen du kan byta med?

FAF
Ska du köra bilen till skroten så kan du ge den till mig istället! :-)
Funderar också över om det inte kan vara tändspolen? Hade också väldigt högt hc värde nu förra besiktningen och den gick inte på alla 8. Och i det fallet var en spole trasig
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.