AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.040

Meningen med "breda" däck .... ?

Dorian
Tjena !
Tänkte bara höra varför vissa av er kör med bredare däck än vad bilen kräver ??
Jag till ex .. ska igentligen ha 235/45-18" finns det nån mening med att köra med "bredare" däck typ 275/35-18" ??
Ge mig några för/nack -delar med breda däck ?

Tacksam för alla svar !
Fördelar??? Inga för de flesta... *s* Snyggare? Smaksak...

Nackdelar: Ännu dyrare och bullrigare.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
När du/man framför bilen i normalt bruk så är det mer nackdelar än fördelar med breda däck

MVH
Pelle
cs4605
Dorian
Hur pass mycket bättre grepp får man då,jämfört med original dimensionen ??
Hur mycket mer soppa tar bilen ??
Toppfarten borde ju bli sämre... men hur mycket ??
Acceleration 0-100KM/H blir väl bättre iaf ??

Tacksam för alla inlägg !!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Fördelar???? Nä.Estetiskt, Ja för de som tycker
vagnshjul med tejprullar är snyggt.

MVH
Hasso
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Accelerationen kan bli sämre (inte supermycket men lite) pga bredare däck = mer svängmassa i hjulen. Å andra sidan kan den bli bättre om det är greppet på drivhjulen som är det kritiska på din bil.
Fel däckstorlek kan skapa oharmoniska köregenskaper när du befinner dig på gränsen för greppet.
Det är nog som de andra skriver, det är främst en utseendefråga för icke tävlingsförare. Vill du åka fort rakt fram eller när det svänger?

Mvh
Min bil ska standard ha 235 runt om, nu har jag 235 fram 275 bak, ok attan vad FETT det är:) Körde ca 6mån med 235 runt om då jag köpt bilen. Man kan inte jämföra 235grepp med 275. Skillnaden är enorm. Nu tappar bilen greppet mycket sällan då det är torrt. Men i vått hehe:( Men jag strävar efter grepp då det är torrt, och hjulspinn är inget kul då man ska läxa upp nån...:)
Dock är bilen rätt bullrig, men det också p.g.a. stenhård fjädring, den slingrar på dåliga vägar.

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
NOMADS FINLAND
bl
2.294
blixten
325i -88
I regn får man sämre vattenplaningsegenskaper med bredare däck, bättre/kortare bromssträcka i torrt väglag. Bränsleförbrukningen ökar nog mest i högre farter pga av högre luftmotstånd.
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Angående framdäcken tycker inte jag att man bör ha bredare däck än vad som krävs. På min bil satt det 285:or fram förut. Bilen spårade då väldigt mycket. Jag har nu 245:or fram och det är i det bredaste laget tycker jag. En nackdel med breda framdäck är att de kan gå emot i hjulhusen vid fullt rattutslag. Accelerationen och bensinförbrukningen blir sämre av breda däck också.

Angående bakdäcken är det ju snyggt med så breda bakdäck som möjligt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
blixten:tvärtom bilen går märkbart tyngre i väg från stillastående vilket ger en ökad förbrukning i stadstrafik på landsväg så är det inte så mycket som skiljer från 0,04dl per mil. Men skillnaden från 15" till 17" är helt klar märkbar från stillastående.
Max,ax =195-15:))

MVH
Hasso
bl
2.294
blixten
325i -88
Hasso, spelar det någon större roll om man går från 15 tum till 17 om man bibehåller samma bredd, ur bränsle förbrukningssynvinkel? I och för sig så ökar vanligtvis vikten då metall väger mer än gummi så att det blir mer massa att rulla igång.
Dorian
"bayerischemotor" vad har du för profil på dina 275-däck ??
Tar dom inte i skärmkanterna ?? eller har du breddat dom ? har du sänkning bak ?

Tack på förhand !
Dorian:

-Profilen är 275/40 17 på 10" bred fälg med ET 17
-Dom tar inte i någonstans, förutom om bilen är "fullastad" och dålig väg.
-Ingen sänkning eller breddning. Tycker höjden bak är bra. Fram har jag grov sänkning dock.

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
NOMADS FINLAND
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Breda lågprofildäck har oftast ganska mjuk gummiblandning. Håller sällan mer än 2-3000 mil.
Mjuk gummiblandning=högre rullmotstånd=högre bränsleförbrukning.

Jag har haft 18" 235/40 på min förra bil, och den drog ca 10% mer bränsle vid blandad körning jämfört med 225/60-15".
Mvh
Marin
Ex
131
Ex3mX
M5 E34 92b 3.8l SOLD!
Jag har för mig att man inte får bättre grepp bara för att man har bredare däck

tyngden delat på cm2 kontakt yta = grepp
Om man tar ett bredare däck så blir det lägre tyngd per cm2 fast en större kontakt yta = samma grepp

Sen är det tusen andra faktorer som spelar in...
Kan sitta hela dan med att rabbla upp dom =)

kör i diket eller smaka på "shockvågen"
gick ifrån 205/60-15" till 235/40-18", väghållningen är enormt mycket bättre och bilen går mer stabilt även i normala farter. dock försämmrades prestandan märkbart tex minskades toppfarten med ca 15-20km/h.
nakdelar: högre vägljud, försämrad prestanda, drar mer soppa, dyrare.
fördelar: bättre väghållning, mycket snyggare, lungnare vägegenskaper, bättre respons i styrningen.

nu gick jag ju iofs ifrån högprofil till lågprofil, hade nog varit bättre med typ 215/45-17" men men man är ju fåfängd.. ;)
Pe
150
Peter_Ilis
530d Touring -16
Ex3mX: Man får bättre grepp med bredare däck. Mer kontaktyta ger mer friktion.

330xiA: Var det inte så att 19'' var lite (marginellt) snabbare än 18'' fast det inte var värt det eftersom man försakade så mycket komfort?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.