|
|
|
|---|---|
|
Hej. När jag startade bilen idag så lyser DSC lampan samt ABS lampan och varningslampan med med ett utropstecken på (!). Som följd av detta, så fungerar varken servotronic, hastighetsmätare eller ABS / DSC. Jag kan ju gissa mej till att det är styrboxen för DSC som har avlidit (vi har runt 2 grader + samt regn), men det konstiga är att Servotronicen inte fungerar? Och ska faktist (!) lampan lysa pga detta? Bilen ifråga är en E39 540 M62TU, tillverkad -98/09, så boxen är troligtvis i farozonen. Tips och gissningar tas gärna emot! //air | |
|
eftersom även hast mätaren är död gissar jag på att ABS givaren till Vänster bakhjul har gett upp. Det är nämligen därifrån hast. mätaren får sin signal. hade det varit modulen så hade hastmätaren fungerat. _____________ Bilen: Länk |
|
|
bilen inte vet hur snabbt man kör så kommer inte heller servotronic att fungera. _____________ Bilen: Länk |
|
|
Hmm, det e möjligt. Kontrollerade just mina kvitton, å 3 givare är bytta för ett år sen: vänster fram, höger fram samt höger bak... men inte vänster bak. Nåja, ska snacka med bmw service imorgon. //air |
|
| Påminner om det jag hade på min bil, samt att aut. går in i failsafe läge. För min del var det ABS/DSC enheten som gav upp, konstnaden vart ca 8.5tkr för en ny enhet. | |
|
Nu har BMW sänkt priset på modulen och rep.kostnaden ligger mellan 5 och 6 tusen kronor om det nu skulle vara enheten, vilket jag inte tror. ___ Bilen: Länk |
|
|
Nu är bilen servad, och Mugge's första gissning var korrekt! BMW gissade samma sak när jag anlände och DIS visade felaktig vänster bak abs-givare. Denna byttes i rask takt, och allt fungerar nu som normalt! //air |
|
|
Kul att det ordnade sig. ___ Bilen: Länk |
|
|
Vad kostade denna modulen? Min servotronic har gett upp, kanske kan ha med den modulen att göra? Dock lyser det inte ABS och DSC lampor. Kan man byta denna modul själv eller måste BMW in i datorn också? |
|
|
ravve: Det enda abs styrenheten har att göra med servotronicen är att den får hastighetssignal. Dvs, om din hastighetsmätare fungerar, så borde abs styrenheten inte ha nåt med saken att göra. Likaså, om din abs + dsc fungerar så är nog styrenheten iskick. Hur beter sej din Servotronic? Min var mycket trögstyrd (i maxhastighetsläge?) när den inte fick nån hastighetssignal. I DIS såg man även ett felmeddelande från servotronic, "Speedo signal interrupted". //air |
|
|
Min servotronic är konstant trögstyrd. Fattar inte vad som är fel. Ska prova byta oljan i helgen men jag är tveksam om de hjälper. Min ABS och DSC verkar vara i skick. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.