AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.094

Kan man byta packning utan att ta ner avgassytemet.

Hej behöver byta packning 16 på denna bild.

Länk

Och undrar om man måste ta ner resten av avgassystemet eller om det går att byta ändå.
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Packning #16 (och #17) går utmärkt att byta utan att ta ned några delar av avgassystemet. Hade själv problem med att en av flänsarna var upprostade och jag fick ersätta denna (äventyret kan man läsa om här Länk för övrigt).
Trots att bilderna visar annorlunda (hälften av bilderna är tagna från själva flänsersättningen - då jag passade på att byta packning - som jag gjorde nere i ett garage och hälften av bilderna kommer från helt andra reparationer jag gjort) så lossade jag på flänsarna och drog isär avgassystemet (är flex i det - se bara till att lossa fästet där bak precis under bakspoilern) tillräckligt mycket för att packningen skulle trilla ner och en ny petas in.
Bara lossa de två muttrarna för varje fläns och fästet där bak så skall det gå (du får nog se till så att du har lite spel i gummiupphängningen för mittendämparen också så att du kan trycka avgassystemet bakåt en bit).
Jag vill verkligen inte rekommendera detta till någon som har en 525 :92a då detta ej fungerade, jag var ute hos min mek och han knakade bort båda fästena så det vart rent och snyggt.
På ena sida så sitter det fläns på båda rören dock så fungerade inte biltema klämman 98-2501 Då den är för stor det blir inte tätt då rören visade sig vara 50 ..mätt innan flänsarna, och klämman är 66 m.m. vilket är aldeles för stort. syns egentligen på bilden, den är skruvad till max.

På andra sidan så sitter det fläns på bakre röret dvs det vid ljudämparen, men ej fläns på katalysatorsidan.

Detta är en genial konstruktion skapad av bmw enbart för att fösvåra för kunden dvs att det ej finns lösa fästen som man kan sätta dit i fall som dessa.
Självklart förstår vem som helst att när dessa bilar var nya och en mekaniker råkade ha sönder fästet eller en gänga i fäste, självklart gick man då till lagret och hämtade ett nytt löst fäste som går att sätta dit.
Man ringde ju ej upp kunden "Hej en gänga är sönder i fästen du måste byta hela katten trots att bilen bara gått 4000 mil."
Detta är förståss inget som säljs till eftermarknaden.

Jag får jaga några 50 mm rör som meken kan skarva med, börjar tröttna att åka runt och jaga delar och ta ledigt på jobbet.

Kanske börjar bli dags att byta bil.
Vad är ytterdimensionen på 535 , på röret precis innan flänsen.
Synd att detta inte fungerade på min bil, tycker detta sätt var så bra och enkelt =)
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bra påpekande. Stämmer att jag fick skruva ihop den till max men jag fick det dock tätt utan problem.

Ska faktiskt ner till garaget imorrn och mäta och se om ytterdiametern är större på 535 (har för mig att mellandämparen är samma på 535i och 530i M30 - men det betyder ju inte att diametern är olika mellan 525i och 535i).

Men helt klart intressant. Kan lätt mäta och prova lite andra varianter då halva bilen ligger (fortfarande) i delar på garagegolvet (och lämpliga förvaringslådor).

Ska även gräva bland de andra klämmorna jag har liggandes - har för mig att jag hade en ngt mindre klämma (eller var det så att den inte kom runt alls).

Konstruktionen är så #¤%& att jag helst undviker kommentera den.
Det rä lite panik, Fan att man alltid har så bråttom och är stressad, det var ju min vänstra som var sprucken men jag sa åt honom att byta båda , nåja den högra var svart och inte riktigt tät så det behövde.

Men jag håller med onstruktionen är så jävla irriterande så det finns inte.
Tror att mitt system är indre största diametern är 50 mm + kanaske 2 mm där flänsen sitter.

Hade jag en klämma som var 48 - 50 så skulle jag kunna få ihop den vänstra.

Nu åker jag så det flödar fritt från kattarna, men dom dämpar otroligt bra ändå.

jag ärså trött på gamla bilar sådant här tar sån tid...att jag småsaker för att få ihop det.

Det var enklare när jag körde volvo måste jar erkänna
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har inte varit i garaget förrän nu. Men mätte och det är samma diameter dvs 50 mm på röret. Och runt 60 mm i diameter om man mäter där "läppen" är som störst.

Dock så provade jag en gång till med klämman och hade inga problem att låsa fast packningen inne i ringen - och flänsarna fyller ju ytterliggare. Men såg en sak på denna Länk bilden och där är klämman dragen i botten. Men jag undrar om jag inte vred lite på över och under klämmorna så att kanterna inte gick emot varandra (om någon förstod det där).
Och inte en enda bild har jag på avgassystemet efter jag gjorde det där :-(
Men enligt reparationshistoriken fick jag det tätt med den klämman, rev ned avgassystemet lite senare och fick det tätt även en andra gång.
Men har blivit lite biten av detta så nästa gång jag är nere i garaget ska jag provmontera och se hur jag egentligen gjorde (kan ju inte prova exakt hur tätt det är men ska se hur hårt klämman sitter).
Kan även säga att jag var i ett halvt paniktillstånd när jag fixade detta. Det läckte rätt ut i ena skarven och i den andra (där båda fästena fanns kvar) så var packningen helt bortrostat och det läckte friskt där också. Kom ju mer avgaser underifrån bilen än från därbak!
Jag tror jag har hittat en lösning på mitt problem, återkommer med mer info.
Min lösning är följande, har köpt en ny fläns på bmw det är den högra som sitter på katalysatorsidan det är den enda reservdelen som säljs löst.
På Ljudämparsidan så borde man kunna lösa det på följande sätt.
Man svetsar fast 2 st muttar på en vanlig avgasklämma en på varje sida. Länk något större innerdiameter än fästbultens ytterdiameter.
Man sätter då bultarna genom originalflänsen och sedan igenom dom fastsvetsade muttrarna, sedan på med mutter, ju mer man drar åt muttern ju mer pressas flänsarna mot packningen.
Denna konstruktion går även att ta av och på igen om man så vill.
Skamligt att det ej finns fäste att köpa till detta, har googlat som en galning men ej hittat något.
Finns det någon här i sthlms området som vill hjälpa mig med svetsningen?
Har provat att göra ett fäste men det vart inte tätt, på högra sidan.
Dock så vart det supertätt med en klämma som du använde dock av storlek 58 m.m.

Vet ej hur jag skall lösa den högra sidan, bara kostnaden för gdshallen är nästan 300 kr om jag summerar alla ggr.
Men jag vill verkligen inte göra mig av med bilen trots att den är rostig gammal och har gått 28 000 mil.
Jag får inget om jag säljer den men framför allt så har den fungerat genom alla år.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Kapa bort samtliga koniska ändar (=läppar). På den sidan som i original saknar fläns på katten, det grova avgasröret alltså, sågar du sedan slitsar i rörets ända, och använder en vanlig avgasklämma. Sitter som berget och blir tätt.

På andra sidan, den där två koniska ändar normalt möts, kapar du bort de koniska ändarna även från katten. Här pratar vi om två rör med samma dimension (ungefär 44 millimeter) som ska skarvas mot varann - då funkar det utmärkt med ett vanligt skarvrör typ biltemas 98-010

Problem solved.

/M
enor, varför slitsa den på kattsidan , den är ju mindre den kommer ju aldrig in utvändigt i alla fall.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Nej kattsidan slitsar man förstås inte, bara avgasröret!
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som Delorian säger så är Biltema klämman i absolut största laget. Hittade bättre på AutoExperten senare. Se denna Länk tråden för mer info...
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Har haft samma problem på min 750. Ena flänsen på kattsidan var borta.
Jag köpte Biltemas tredelade, den för Volvo turbo. Turbon har ju störtst rördiameter.
En på jobbet fräste upp öppningen ytterliggare ca. 2 mm. sedan passade den perfekt.
Var ju dock lite småtrångt att dra åt bultarna och muttrarna till kämman.

Något pucko till tidigare ägare har dock försökt svetsa ihop skarven. Han har ju givetvis inte nått runt helt med svetsen och det gick inte att dra ihop den tillräckligt med klämman heller så fick ju i alla fall använda tätningspasta för att få det tätt. Vid svetsningen har han ju bänt och böjt hela systemet så man får ju inte på 2 st. gummiupphängningar som saknas.

Funderar ev. att sätta kapen i svetsen skära bort hela svetsen och göra om allt rätt. Frågan är ju bara om man kommer åt att kapa bort hela svetsen och utan att förstöra rören. Annars blir det någon typ av skarvrör.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, funderade på den tre-delade från Biltema för längesen - men insåg att den hade för liten diameter (du hade dock möjlighet att lösa det snyggt med att fräsa upp den).

Jag funderar också på vad jag kommer att göra vid nästa större avgassystemarbete - läppen på katalysatorsidan har ju spruckit så någon gång måste jag göra någonting.
Länk

Lösningen på den spruckna läppen blir garanterat det som enor tidigare föreslagit - kapa bort läpparna och sätt dit ett skarvrör från Biltema (typ 98-010).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.