AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.065

Svårstartad 525 TDS -93

52
28
525TDS Touring
530i Touring Manuell -94
Tjena. Jag har en BMW 525 TDS -93 som har blivit svårstartad när den är varm eller ljummen. Men när den är kall å glödningnen används startar den lätt. Bilen har oxå blivit lite slöare å sämre vrid i botten än förut även så har bränsleförbrukningen ökat från 0,8 till ca 1liter milen. Pumpen är antagligen sliten för den har varierat på tomgång men nu har jag hällt i motorolja i tanken med jämna mellanrum så den har i princip slutat med det. Kan det räcka med en inställning av pumpen eller är det ett måste med pumpbyte?
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det är nog inte bättre än det är dags för dig att byta pump just att den är svår varm eller ljummen samt vandrar i tomgång är ett tydligt tecken på det tyvärr...
52
28
525TDS Touring
530i Touring Manuell -94
Okej. Jag ska montera en KCR box snart å se om den blir mer lättstartad och så ska jag köpa en pump nu men och ha liggandes.. Jag är inte allt för sugen på att byta pump men det finns ju antagligen inte mycket annat å välja på..
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Och vad får dig att tro att den skulle bli mer lättstartad med en KCR box..
St
139
Steelneck
525tdsa -93
524td -89
Det blir inte bättre med en KCR Box, frågan är väl om det är sämre för pumpen i det skicket? Du kan ju montera en Mekanisk pump från 524an.. men det är lite jobb det. Då slipper du dessutom skaffa en KCR box utan kan ställa upp pumpen mekaniskt.
precis,lysande sickan,hehe

52
28
525TDS Touring
530i Touring Manuell -94
Jag läste i nån tråd att pumpen inte matar ordentligt med soppa eftersom den är svårstartad å med kcr får den mer soppa.. Det låter väl dumt men jag drog en enkel slutsats....
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
Förmodligen är det pumphuvudet i dieselpumpen som är slitet. Detta gör så den blir svårstartad varm samt att den blir slö på låga varv. Har samma problem på min.
Att den startar bra när den är kall beror på att pumpen ger mer bränsle när man startar. Detta gör den inte vid varm motor.
Dock finns en elektronisk pryl att köpa som, vad jag förstår, gör så att pumpen ger fetare blandning även vid varm motor.

Tyvärr är det kostsamt att byta pumphuvud. elprylen kostar ca 2500:-
52
28
525TDS Touring
530i Touring Manuell -94
Okej. Men går det inte ställa på pumpen på nått vänster så den får lite mer soppa?
Th
57
The Dragon
540iA Touring -94
joo....kcr-box är kul...men...en tidigare tds jag hade(med pump-problem) lyckades pajja 3 st chip innan verkstaden insåg att det var pumpen det var fel på..så chansa inte på ett chip utan att pumpen är ok...alla är inte så bussiga att dom tar på sig garanti på chipet...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.