AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.479

Hur tectylbehandlar man bilen själv ?

328_Driven
Var inne på mekonomen här om dagen och inhandlade 2 st stora falskor med tjock flytande tektylspray.

Fråga lyder ..

Vart ska man tektylbehandla undertill .. skulle behöva en detaljerad list på alla ställen där man normalt sett inte tänkte på förutom stora delar av underredet..

liten guid skulle inte skada..
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Jag brukar själv använda mig utav det tunnflytande tectylen så den är smidigare att använda. Den tjockflytande är mer till hjulhus och trösklar som är mer utsatta för nötning.
När jag behandlar min bil så brukar jag hissa upp den och ställa på 4 pallbockar och lossa hjulen.
Sedan tar man bort innerskärmarna så man kan skydda där.
Börja sedan framifrån eller bakifrån och arbeta dig metodiskt åt ena hållet. Spraya på allt UTOM bakaxel, bromsar och avgassystem är ju ganska självklart men säger det i alla fall. Var noga i skärmkanter och särskilt innanför innerskärmen fram där framskärmen är skruvad under bilen..det rostar alltid där. Ta bort domkraftspluggarna i tröskeln och spraya in där med. I bärarmarna bak finns hål som man kan spruta in tectyl med. Kommer inte på fler ställen för tillfället.
Bara spraya på lite överallt, tectylen går att tvätta bort..det gör inte rosten=)
fa
438
fami
525,01 IM
328_Driven

glöm inte att tvätta /underspola bilen dagen innan.

MVH-polishman
328_Driven
Okej

ingen som har en liten check lista på saker på viktiga saker som man ska
Tktylbehandla och saker man ABSout inte ska behandla ?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Du skall inte behandla aluminium detaljer som kan finnas i fram/bakvagn samt det som 325ipower nämnt och kardanaxeln+drivaxlar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.