AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.789

Automat och förbrukningsmätare, koppling till varandra...

Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Bilen det gäller är en 735iA -92:a.

Automaten växlar fint som attans men ibland vill den inte växla föräns vid 3500 varv från 2:an och uppåt, växlar alltid mjukt från 1:an till 2:an oavsett vilket.
Detta sker enbart vid varm motor, körd ungefär 20-30min och när förbrukningsmätaren vandrar iväg till maxläget (3-4L/100km strecket).
Så länge förbrukningsmätaren visar rätt och fungerar så fungerar vxllådan oxå.

Om jag ser att förbrukningsmätaren e på väg att smita iväg så kan jag förhindra det genom att jag trycker snabbt på gasen och släpper och i vissa fall behövs det mer än en gång, men den stabiliserar sig iallafall efter det.

Jag kan inte hitta ngn koppling mellan förbrukningsmätaren och automaten.
Om jag håller jämn gas så den stiger till 3500 varv så rycker/slår den i växlarna och får getribeprogramm fel, men om jag släpper gasen vid det varvtalet så växlar den in mjukt.

Förbrukningmätaren fastnar inte i maxläget hela tiden efter den gått dit utan den kan släppa efter ett tag och då känner man att den lägger i den sista vxl som den egentligen vill ha vid aktuell hastighet.

När det har inträffat med mätaren så finns det ingen skillnad på om jag lägger den i sport eller s.k vinterläge mot ekonomiläget. Det är liksom att den ligger i sportläge.

Hur styrs förbrukningsmätaren?
Finns det ngt vacuum från automaten som går via förbrukningmätaren?
Vad styr automaten att växla? Givaren i klumpen på bakaxeln?

Finns det ngn vänlig själ här som har eller vet hur Automat samt förbrukningsmätare fungerar ihop så är jag väldigt tacksam.

Börjar bli lite uttröttad på detta med växlingarna.

MVH

///Zander
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ja, man kan väl konstatera att på dom här bilarna är allt möjligt...
Jag hoppas någon vet.

/Mats J
ca
10
cam
750iA -89
Utan att egentligen ha nån vidare susning skulle jag gissa på hastighetsgivaren i bakaxeln (eller någon kontakt/kablage som har med den att göra). Den lär ge informaiton till både växellådsdatorn och till huvuddatorn. Jag tror att det är huvuddatorn som styr bränsleåtgångsmätaren och att den tittar på hastigheten (från bakaxeln) och på spridarnas öppettider.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Gå över kontakterna i vxl-lådan och bakaxeln med kontaktspray till att börja med.
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
På gamla bilar med automat (betydligt äldre än E32) tas en hel del information från undertrycket i insuget till lådan, öppet spjäll = lågt undertryck = sena växlingar osv..
Samt gammaldags "ekonomimätare" tar deras info rakt från insuget, öppet spjäll = lågt undertryck = dålig ekonomi..

Men jag har på känn att det inte är riktigt så enkelt på E32an..

Bara några tankar angående ämnet.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Klurigt, har du äst ut felkoderna?

Du kan kolla lite här hur signalerna går: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Paap Reeder
Mellan förbr.mät och aut finns i min sinnevärld ingen koppling. Däremot finns det det mellan mätaren och boxen samt mellan boxen och automaten.

Min gissning är att motorboxen "gör nått fel" som indikeras av förbr.mätaren. Motorn går helt enkelt inte bra ... eller så kan det orsakas av som ngn skrev ovan om glappande givare i slutvxln men i s f skulle väl förbr.mät stå på max även vid stillastående och tomgång vilket jag är osäker på i skrivande stund ... trots säkert 60-70-tusen mil i aut = pinsamt. Skall kolla det nu när jag skall glida iväg till systemet för att köpa helgspriten.

MVH /// Paap R

Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
Min automat på 730 92'a har ungefär samma betéende som du beskriver då lådan krånglar. Vid belastning måsta man släppa gasen vid vissa avarv för att undvika att automaten slår över till "getriebsanlait" och lägger in 4ans växel. Växlar man lådan manuellt är det aldrig problem. Jag har varit inne på att lådan får fel information från diverse givare samt att ev programvaran är felaktig, men nu vet jag att oljan blir snabbt bränd och lådan nog borde renoveras. Direkt efter att man bytt olja går lådan perfekt igen. Konstigt ändå att den manuella växlingen går så fint trots att oljan inte är frisk. Vet du att oljan i din låda är fräsch?
/CC

Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
oljan är ok i min.
Har inte bytt själv på den men när man tar upp stickan så är den röd och luktar inte bränd iallafall.

///Zander
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Finns inte mkt att säga utan diagnos med felkoder på motorstyrning och växellådestyrning.

Automaten 4hp22/24 EH växlar förövrigt enligt program där växlingspunkterna bestäms främst från info om motorvarvtal samt förhållandet gaspedalläge och speed sensor på lådans output axel (=bilens hastighet). Ingen vakuummodulator, regulatorhus/centrifugalstyrning eller givare på slutväxeln används.

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.