AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.645

Original BMW CD-Växlare problem...

Visa användare
118
Ive
BMW 520dAT -10 Lifestyle
Hej;

Har stött på ett problem när deg gäller min CD-växlare i min M3 E46 -02

1.) Kassetten för 6 skivor går och ta ut och stoppa in som vanligt.

2.) Kasseten väl inne läser växlaren av var skivorna sitter.

3.) Hoppar in i bilen trycker på MODE och då visar displayen NO DISC på alla 6 skivor

4.) Har plockat ut säkringen på baksidan av växlaren, och strömmatningen till cd-växlaren samt minuspolen till batteriet...för återställning.

Mkt tacksam för hjälp!

Mvh Ive

M#POWER
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej,

Vill inte verka spydig eller så (vet ju inte hur länge du haft bilen) men du har inte vänt skivorna upp & ner ?

Mvh Jimmy
haha... tänkte det samma men vågade inte ens fråga. Min växlare brukar ibland döma ut brända skivor och ger då "no disc" som info. ibland räcker det att ta ut skivorna och blåsa lite, ibland måste man ta andra skivor.

Om du har rättvända skivor av bra kvalitet och det ändå inte vill funka så har jag inget att tillföra tyvärr. Men det finns andra här på forum som verkar ha stenkoll på sådant, "Pulare" mfl brukar dyka upp i sådana här frågor med kloka svar.

/Fredrik
Visa användare
118
Ive
BMW 520dAT -10 Lifestyle
:-)

A ja grabbar, de är på rätt håll alla ggr och jag har både provat vanlig CD och brända skivor...

Ett mkt konstigt problem allt funkar förrutom att den vill inte "suga/dra" till sig skivan/skivorna.

Mvh Ive
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Tjenare Ive

Det ”No Discs”-problem du har i din bil – det finns flera källor till detta felmeddelande – tycks vara samma problem som det som beskrivs i åtgärdsbeskrivningen och diskussionen här nedan. Som framgår är det ett ganska stort företag att fixa en CD-växlare som lider av just detta specifika problem, men det kan bli en spännande sysselsättning under en kall och mörk vinterkväll, eller hur?

CD CHANGER "NO DISC" ERROR

Hi there guys. First time on here, so sorry if I am speaking out of turn. But I have had a success with my CD changer and would like to share it with my fellow beemer owners. I have some info that may be of some help! If you, like me, have had the "no disc" error show up on your stock BMW system keep reading. I have just fixed this problem on my changer. This fix is only for a total "no disc" problem (where when you select the CD changer mode, it just comes up "no disc" and not when you select a specific disc i.e.:- 1-6).

What the problem on my changer turned out to be, was with the small motor that works the mechanism that pulls the disc tray out of the cartridge. It should pull all six discs out in turn when you insert the cartridge (lots of clicks and whirrs!). If you changer does not do this and only makes a small whirr six times, then this may be your problem. If you have an individual "no disc" error, then you problem may be a laser error, or disc error so this may not help, but keep reading just in case.

The small motor that pulls the discs out is probably stuck (meaning it can not drive the mechanism, and so no discs are reported in the cartridge). You will need to pull the cover off, and remove the insides from the bottom half of the case buy pushing out the rubber mountings (be careful not to stab them, they may have a damping liquid in, I am not sure) and unhook the mounting springs (they are the 2 you have to adjust depending on what angle the unit is mounted). When you turn the insides over you will see 3 motors. One moves the laser across the disc, one moves the player section up and down (to select discs 1-6) and the other one (the problem one) is the one that pulls the disc trays out of the cartridge) and this is the one that sticks. Check if this moves freely (only a small amount) if it does not, try using a small screw driver to just ease it round, this is the drive that the motor turns not the one on the motor as it is a worm drive and there is no way of rotating it. (Be very carefully as it is only plastic).

This is what I did on my unit and it worked fine. I have seen places that are supposed to be able to fix this problem, but at a cost, but if it is only a stuck motor, it aint worth paying $120+ (this was an American site, so would not be of any help to me anyway, being in England) for this (would probably be cheaper to pick up a good used unit).

Well let me know if this helps, this is my good deed for the day. you are free to email me if you need any info on this. I must stress that anything you do to your changer is at your own risk, and I will be in no way responsible. But I am a welder and not some electronics whizz kid, and I done this okay. It just requires patience, and a light hand.

Well thanks for reading, I hope this helps.

------------------

I was getting the same "no disk" message and this fixed it.

Just a few notes: Taking the cover off is not the easiest thing I've ever done. At several points I was convinced I was breaking it and this could not possibly be the way it was intended to be dismantled. Once the rubber mounting are removed as well as the mounting springs, and the unit is turned over, there are two motors on the right side of the unit and one at the bottom middle of the unit. The motor responsible for pulling the trays out of the cartridge is the motor on the right top. It is connected to a plastic worm drive which is, in turn, connected to a plastic gear. This is the gear you should try to jiggle loose. It barely moved at all for me (an 8th of a rotation or less), but apparently that's all the jiggling it needed. It's a good idea to plug it back in and test it before trying to reassemble the unit and cover. Putting the rubber mounting back took a little patience too.

Great advice bwmscud. Much better than paying $120. Thanks for taking the time to post and help out.

--------------------------------------------------------------------------------

Thanks for the advice, this also happened to me. It took about 45 minutes to get the CD changer out of the back of my 740iL. Then I tried several things -- so I can online. Just manipulating the gears seemed to do the trick in about 30 seconds. I plugged in the CD, tested -- and it was as good as new.

Thanks!

--------------------------------------------------------------------------------

Next is off-topic but related:

First try to reset the CD changer. When connected and no cartridge inserted, pressing the eject button performs a "Soft Reset". If this does not work, leave it disconnected overnight and try it again in the morning.

// Ellinas
Visa användare
118
Ive
BMW 520dAT -10 Lifestyle
Hej Ellinas,

Tack ska du ha det låter som mitt problem!!

Får ta en dag på jobb, sätta mig ner och anv hjärn cellerna :-)

Mvh Ive

M#POWER
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej igen Ive

Kul att få veta att du kommer att få nytta av arbetsbeskrivningen!

Jag har själv haft just detta problem i drygt ett år nu och under den tiden har jag febrilt letat efter en beskrivning på hur man bör gå tillväga för att reparera felet själv. Jag har bokstavligen dammsugit hela Internet vid flera tillfällen men alltid kammat noll förrän för bara ett par månader sedan då jag lyckades hitta just denna tråd, på ett forum vars ULR glömde jag tyvärr att anteckna. Jag tycker att det var synnerligen godhjärtat av upphovsmannen att dela sina erfarenheter med andra i samma situation och jag sprider hans kunskap vidare. De få trådar som berör ”No Discs” här på Autopower ägnar sig tyvärr mest åt diverse spekulationer, men som sagt, det finns flera källor till felmeddelandet.

Berätta gärna om hur det har gått. Själv håller jag fortfarande på att förberedda mig mentalt inför pillgörat.

Ha det gott

Ellinas
Visa användare
118
Ive
BMW 520dAT -10 Lifestyle
Hej Ellinas,

Tack ska du ha för den detaljerade infon. Jag gav mig på Cd-växlaren efter jobbet idag. Och som det stod i beskrivningen arbetade jag efter lite pilligt var det man måste vara försiktig.
Men jag klarade det!!

Det var inga problem att ta ut växlaren, jag fixade problemet på ca 3 timmar.
Tycker du oxå ska ge dig på det! Har du några frågor är det bara att höra av dig: mycar_1@hotmail.com

Lycka till!

Mvh Ive

M#POWER
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej på er,

Har själv ungefär samma problem som er, med tillägget att kassetten med skivorna inte matas ut alls. Dock hörs ett kort surr när man trycker på eject-knappen och man ser att lite mekanik rör på sig. Men ingen kassett matas ut och spelaren visar "No disc" för alla cd-skivor. Problemet började med att det för en enda skiva visades "No disc" och när jag skulle mata ut kassetten för att undersöka varför den visade felmeddelande för den skivan så kunde den inte mata ut kassetten. Nästa gång jag försökte välja cd-växlaren som source så stod det "No disc" på alla sex platser. Alla sex skivorna är insatta åt rätt håll och är originalskivor.

Tror ni att ovanstående lösning även kan fungera på min cd-växlare eller är det helt andra motorer inblandade? Måste jag ha ut kassetten för att använda lösningen ovan?

Tilläggas bör att jag har haft loss batteripolen under 5-10 minuter för att se om en återställning hjälpte, vilket det inte gjorde.

Tack på förhand!

/Wilhelm
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej igen,

Nu svarar jag mig själv, men ja, det hjälpte även mig. Det är lite förvirrat att det ska behövas ta isär en cd-växlare och snurra lite på motorerna för att den ska fungera men nog fungerade det alltid. Vad jag inte gjorde var att ha på lite extra fett, men det kanske man borde ha gjort när det ändå var isärplockat. Det var ganska gott om fett kring kugghjulen så det lär väl inte vara det som är problemet.

Hur som helst, ville bara skriva här att det fungerade även för mig som även hade låst kassett. Operationen var ganska smärtfri, det tog nog ungefär 1½ - 2 timmar från början till slut, inklusive en del provspelning och provväxlande. Vad som tog klart längst tid för mig var att få ut växlaren och få in den igen och återställa inredningen. Väl ute ur sitt bo så var det några skruvar och lite milt bändande så var cd-växlaren isärplockad. Sen ruckade jag lite på alla tre motorerna, indirekt via kugghjul, och gick och provade om det hade hjälpt. Och vips så sparkade den igång igen. Sedan var det bara att skruva ihop och trilskas lite med inredningen för att få den på plats.

Det jag blir lite fundersam över är hur länge det kan tänkas hålla, men det återstår väl att se. Nästa gång (måtte det inte bli en) så ska jag i alla fall passa på att fetta in kugghjulen så kanske det håller ännu bättre.

Tack för tipset, det kommer att göra morgondagens Värmlands-tur betydligt behagligare!

/Wilhelm
Visa användare
118
Ive
BMW 520dAT -10 Lifestyle
Tjena Wiberg,

Har du skivor i och växlar då och då kommer aldrig felet tillbaka. Men låter du växlarn stå i en månad eller så dyker samma bekymmer upp igen! VÄXLA! :-)

Har inte haft problem med min sen första isärplockningen!

Ha det,

Mvh Ive

M#POWER
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Ok, jag ska komma ihåg detta kloka råd! :-) Har faktiskt varit ganska flitig att använda växlaren sen jag skaffade bilen, men det är skönt att höra att du inte har haft samma problem igen efter åtgärden. Jag hoppas att jag slipper det i fortsättningen också.

/Wilhelm
mi
197
mirza
330 cab -04
Hej alla har exakt samma problem :/ Är inte så haj på engelska skulle nån kunna kort sammanfatta på svenska vad exakt man ska göra .. tack på förhand
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tjenare!

Nu minns jag inte så många detaljer från själva operationen.. Men i stort sett går det ut på att montera ur cd-växlaren ur bilen. Sedan demontera den såpass så att du kan rotera på motorerna som driver själva växlingsmekanismen (det är tre stycken om jag minns rätt). Tror att du förstår när du kommer så långt. För mig räckte det att "motionera" mekanismen lite för hand.

Antar att själva problemet beror på att något hakar fast lite. Det var väldigt lite som behövdes för att det skulle hoppa igång igen. Det jobbiga var att ta isär allt, men det är mest att det tar tid, det är inte så svåra moment. Kan tyvärr inte ge mer tips än så såhär på rak arm. Har du några specifika frågor om manövern så fråga på så ska jag försöka minnas! :)

/Wiberg
mi
197
mirza
330 cab -04
tack Wiberg ska göra ett försök så får vi se vart det leder.. återkommer om jag får igång den igen..
mi
197
mirza
330 cab -04
vill bara tacka för den goda infot man fick här om hur man skulle åtgärda problemet med min cd växlare .. kan men glädje säga att jag har gjort enligt beskrivningen och fått igång den stort tack wiberg/ mvh
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Gött att höra att den kom igång igen! :)
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Wish me luck... Tar tag i detta i dagarna. Smart jag är som försöker fixa detta nu lagom till jag säljer bilen. :)

Tack på förhand för infon!
Visa användare
118
Ive
BMW 520dAT -10 Lifestyle
Hej grabbar!

ATCO: Lycka till följer du våra råd ska det inte vara några bekymmer det har fixat sig för oss!

Mvh Ive
Be
51
Beary
X5 M50d -14
120i -19
Jag hade samma problem men behövde bara lossa växlaren och ställa den på högkant, koppla loss elkontakten och ansluta igen sen funka den och har funkat sen dess, 1 år snart :) Ett lätt test att göra innan man börjar lossa på skalet.
//Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.