AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.483

Fälg gick sönder i grop i 45km/h!

bu
193
burner
M2 lci -18
Hejsan!

Däck firman la om till spliter nya Nokia Hakka 5 dubbade sedan körde jag ner till stockholms trackten dvs 40-50mil endast på dessa däck (205/50R17, inte billiga däck) sedan när jag kom nära slutmålet (notera det spöregnade som attan hela tiden) så sikten var inte så där jätte bra och dessutom bäck svart ute! I alla fall var 90 och körde de.. sedan 70.. 20m efter 50 direkt på men jag höll farten som vanligt.. men brevid 50 skylten så var en varningsskylt för vägbeläggning något innan jag hann läsa vad som stod så small det som fan rent ut i bilen och sedan skakade bilen som attan (notera att vid 5o skylten som hade jag redan bromsat ner farten till 45, då sikten var så dålig pga mörkret och regnet) så stannade och kollade om de var punka eller skada men icke men kunde inte se skada pga mörkret osv.. men stannade på en mack där de var ljust och sedan kröp man på alla fyra och synade bilen med stor och stark ficklampa jag alltid har i bilen.. men såg inget och återigen kände på däcken men ineg förlust av luft där inte.

men hade ca: 4mil kvar till slutmålet, så körde dit fast de skakade som fan hade liksom inget val.

Kollade än en gång när man väl var framme men såg inget.. Så idag åkte jag till BMW här nere för att dem skulle få ta in bilen och kolla vad exakt felet var och så man visste om man verkligen kunde köra bilen eller inte.
visade sig att vissa fälgar fått så stora smällar att ena var ovalt och stora smällar. Så nu håller man på kolla hos FB hur man kan lösa detta lättast. Som sagt förmodligen så kommer bilen att rulla 100mil innan något går göra åt tyvärr.. någon som har samma refarenhet? eller vad som kan ta mest skada när de vibrerar så där mycket? de vibrerar mest mellan 40-80 typ.. sedan bara små vibbar.. exakt samma fälg ny på BMW kostar 2800kr/st (vinterdäcken i sig är dyrare, hehe). Och rikta om hjulen är väl ingen höjdare väl? tycker de känns lite EPA av det hela.. och kan ju aldrig vara bra för framtida mil ju eller vad säger experterna? Känner dem som har däckfirman så dem kan beställa hem nya bmw fälgar om det nu blir så. Men upp till FB att avgöra om de skall riktas om eller få nya.. vad skulle ni ha valt om du fick fritt välja? och sedan vad tror ni blir i praktiken?
Bilen i fråga är en E46 330 cab.

BMW här nere skulle ringa till mig imorgon och berätta hur dem löser det hela.. då har dem pratat med FB mm. Men förmodligen så skiter jag i det och låter FB på hemmaorten ta hand om det, då man har känningar på FB där.

Men berätta de ni känner och vad ni rek. mig.

/burner
bu
193
burner
M2 lci -18
Kan tillägga att det är denna fälg jag har: Länk och tycker i min mening efter kollat runt på denna sida: Länk så är min nuvarande fälg snyggast för 205/50R17 måttet och mer än godkänd som vinterhjul! blir nya snygga 18"are mot sommar vilketfall ändå. Eller finns det fler BMW orginal fälgar än dem på denna sida?

/burner
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
En fälg kan lätt bli skev och skadas av om man kör i en grop tex. Detta är extra vanligt i billiga eftermarknadsfälgar eftersom de inte ha samma blandning som finare märken. materialet är helt enkelt mjukare. nu är ju inte BMW orginalfälgar nån skit men detta kan ändå hända. riktade fälgar brukar bli kanon, så länge det inte är för kraftigt skadade vilket jag då inte tror reparatören tar sig an fälgen.

///M-Power
När du älskar att köra
pe
554
perf
320xd e91 -09
Strunta i FB, onödigt dyrt och tidskrävande.
Ta fälgarna till Dione i Uppsala, dom fixar fälgarna för en spottstyver. Har själv haft fälgar och lite andra alujobb hos dom och blir alltid glatt överraskad när jag ska betala.
bu
193
burner
M2 lci -18
Okej tackar för svar.. har nu gjort upp hur det blir med FB och lite så.

jag har dessa Länk och det blir 4st helt nya.. dvs så pass dåliga blev fälgarna mina.. gick sönder på insidan, men måste tyvärr köra med hjulen i ytterligare 70mil typ.. så efter olyckan innan jag är hemma och kan få fälgarna utbytta så har dem skadade fälgarna gått 100mil..

tack igen för svar.

/burner
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Jag har fått mina fälgar riktade och det blev inte överdrivet bra.
Har dessutom förmedlat ett par riktningar igenom firman jag jobbar på och där har både blivit bättre och sämre.
En riktad fälg blir aldrig som en ny fälg. Iaf inte de exemplaren jag har sett.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.