|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Jag har gått och funderat på en idé jag haft en längre tid. Det gäller inte import av bilar från Tyskland, utan export. Min tanke är att vända på steken, och exportera bilar som är billigare här, och attraktiva i Tyskland (t.ex vissa typer av Volvo). Bilarna köps antingen av mig privat, eller så startar jag ett företag, beroende på vilket som blir mest lönsamt. Nu undrar jag, vet någon ungefärliga kostnader för att registrera bilen i Tyskland? Planen är att sälja den svenska bilen till en vän i Tyskland (denna "vän" är än så länge ingen fysisk person...har inga vänner i Tyskland), låta honom stå som ägare och registrera den, och sälja den på den tyska privatmarknaden till ett attraktivt pris. Såvitt jag förstått så finns ingen tull, moms, accis eller liknande, det jag undrar över är eventuella registrerings- och besiktningskostnader! Vet någon vad "tysken" betalar för att få sin "svenskimporterade" bil färdig? Beklagar att detta inte gäller BMW specifikt, eller Import, men vet att en hiskelig massa kloka människor smyger runt här på AP, jag kan trösta mig med att det kommer bli en M5 för eller senare, beroende på vinsterna från exporten! :D MVH Calle | |
|
du är lite sent ute med detta ! det är år 2006 nu och sverige gick med i eu hösten 1995 :) - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Hehe jo det vet jag, svårt att missa :D Men är det ingen som har en susning? MVH Calle |
|
|
Det är nog inte direkt lönsamt det där med export då hade det redan exporterats för fullt . Vad är pris-skillnaden på en nyare volvo XC90 tex . Billigare i tyskland skulle jag tro vet folk som importerat volvo från tyskland förut så det kan inte löna sig att exportera . M som i Motor |
|
| Vad tysken är intrresserad av är väl främst väldigt fina veteraner? | |
|
En liten spekulation från min sida angående udda äldre svenstillverkade bilar. Duetter, PV, P1800 tror jag nog går att sälja om de är i gott skick. Det finns Volvoklubbar i Tyskland med. Vad jag minns från den tid då jag hjälpte en kamrat att importera en duett (till Tyskland) så hade den inte sålts i Tyskland (kan dock minnas fel det var ett tag sedan). Saab Sonett är nog också lätt att bli av med, men jag misstänker att de numera är dyra i Sverige. Mvh Mikael |
|
Scheckheft |
Hej Håller med mikaelodoris och Hool, veteraner finns det en marknad för. Sålde själv min helrenoverade Amazon av årsmodell -60 till Tyskland. Tyskarna och holländarna har väl fungerande klubbar och intresset är stort. Amazon-, PV och Duettmarknaden var som störst i slutet av 80- och hela 90- talet. 164 marknaden är konstant och 140 - marknaden i stigande, likaså 240 - marknaden. Men nya bilar som exporteras till Tyskland? Sorry, den marknaden finns inte. Mvh Scheckheft |
|
Jag kan tipsa om att i de före detta sovjetiska republikerna och inte minst Baltikum har de svenska äldre bilarna som Saab 9000 samt Volvo 740 och 900 serien fortfarande ett gott rykte. De anses, speciellt Volvo, vara en "evighetsmaskin". CalleHarl, försök där om du kan. Kolla på internet. |
|
| Jag vet inget om hur det går till att exportera till Tyskland men när jag var i Berlin i höstas såg jag två svenskreggade Amazoner i gott skicka till salu på en utomhusloppis och det verkade vara en del som var intresserade så intresset finns nog, men även de som redan sysslar med det. | |
|
Men det är fortfarande ingen som förklarat hur det hela sker. Om vi säger, att jag köper en attraktiv bil på blocket och sedan vill sälja den vidare till Tyskland. Hur går man till väga då? Man måste skaffa sig tyska regskyltar, trafikförsäkra den, skriva den på någon. Eller hur? Eller säljer man bilen direkt till en tysk bilhandlare som får ta hand om resten? Vilket är vinstbortfall isåfall? Svar på dessa frågor hade varit intressanta för många formdeltagare, tror jag. |
|
|
i somras hjälpte jag min tyska kusin att leta upp en volvo pv som han sedan kom upp och hämtade. bilen var avställd vid köpet så den ställdes på, försäkrades (av den tidigare ägaren). sedan var det bara att köra ner den till tyskland. väl nere så skickades plåtarna upp till den förre ägaren som då kunde avregistrera bilen. hemma i tyskland så registrerade han in bilen direkt, vilket gick snabbt. tyvärr vet jag inte hur mkt själva inregistreringen kostade. antar att de flesta som exporterar bilar till tyskland redan har en kontakt som tar emot bilen direkt och själv löser inreggningsbiten. har själv sett en lång karavan med amazoner/pv's en gång i puttgarden på väg ner genom tyskland. visst är det lite synd att sverige blir av med dessa charmiga veteranbilar till utlandet men "money rules the world". |
|
|
Rolex: det har varit ett bra och mycket konkrett svar. Men jag undrar nu -behöver man skicka in regskyltarna till verket eller man kan endast avregistrera bilen genom anmälan? Önskar ett riktigt Gott Nyttår för alla forumbesökare!!! |
|
| du måste skicka in skyltarna till vv, samt ha ett bevis tex. tullpapper på att bilen inte finns kvar i Sverige | |
| Men det finns ju ingen tull mellan EU-länderna nuförtiden, eller? | |
| Det finns ingen tull, Man ber bara köparen faxa eller skicka en kopia på det tyska regbeviset (Chassinr skall framgå+ skriv det svenska regnumret högst upp för säkerhets skull ) Sen är det bara att kryssa i export på den gula delen skriva sin namnteckning samt skicka in skyltar samt kopian på regbeviset till Bilregistret, Troigen behövs den gula delen i Tyskland för att kunna rega bilen-Bara att beställa ett nytt när man har fått skyltar+ kopian på regningen.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.