|
|
|
|---|---|
|
Hej Gick ut och satta mig i bilen idag och den startade fanimej inte. Startmotorn drar men det låter som att det inte är någon kompression typ. Kan det vara något enkelt fel? Som t ex att batteriet har för lite ström. (Inte slut på bensin, halv tank) Snälla hjälp mig Vänligen Stefan | |
|
Om den bara låter kompressionslös så är det bara att nöta på så kommer den.Är batteriet slut så ladda/byt. Är ett mysterium varför kompressionen försvinner på vissa bilar någon gång ibland,skulle gärna vilja att det hände mig så jag fick lyfta på kåpan och se. Mvh/Micke |
|
|
Försökte starta med starkablar från en bil som var igång. Efter några försök började man höra antyan till tändning. Jag vred startnycklen några gånge och släppte direkt så att startmotorn bara precis kom igång men stannade direkt. Detta var efter tips från pappa. När man sedan förssökte starta var den nästan igång men dog igen. Försökte ett bra tag men vill inte förstöra startmotorn så jag gav upp. Är det bara att fortsätta kirra eller och försöka få den att starta? Hjälper det med startgas i insuget? Vänligen Stefan |
|
|
Pratade med BMW jourtjänst och mekanikern där sa att den garanterat var sur. Då skjöls oljan i cylindrarna bort vilket medför att kolvarna går jättelätt och det låter som att det inte är någon kompression. Hans typs var att trycka gasen i botten och kirra. Startade den inte då var det till att plocka av tändstiften och torka av dem samt att låte dem vara av så att bensinen kunde dunsta ut från motorn. Jag tänkte låta bilen stå tills ikväll och sen prova igen med startkablar så att man får riktigt bra drag. Plocka av stiften är sista utvägen då jag inte gärna gör det i onödan av rädsla att förstöra gängorna i aluminiumblocket. |
|
|
Jag har liknande problem med min, något äldre, 318, när jag kört en korta sträckor för att tex snabbt handla nåt, o ska sen vidare. Det brukar hjälpa med att vänta nån minut, och sedan plattan i mattan, så brukar det ordna sig. Får du väl igång den så kommer den att gå lite mysko i början, men det är bara att köra så att all bensin i cylindrarna förbränns. -- Markus |
|
| "Kirra". Ännu ett ord jag aldrig hade hört! :) | |
|
Jag tror att i ditt fall är det lyftarna som typ "hänger" sig mao så står ventilerna lite öppna.Har inte direkt nån lösning men när du känner att den börjar tända så släpp Inte nyckeln.Ev kan du försöka hjälpa motorn o täta genom att slå på en liten skvätt olja i varje cyl. Iom att bilen gick när du lämnade den så blir den knappast sur av att stå,så det tror jag går bort. Mvh/Micke |
|
| Nu har jag fått igång skiten och den var nog sur, stank bensin som ett as när jag kirrade. Mekanikern sa att det blev lätt så nu när det är kallt om man inte varmkör bilen innan man stannar. Stämmer i mitt fall då jag kvällen innan den vägrade starta bara flyttade bilen typ 2m. | |
|
Det finns flera trådar om detta, har hänt mig m.fl. många gånger. Om du startar bilen kort och sen stänger av den, och låter den stå över natten, går motorn runt som om ingen komp fanns, men det är bara att köra på starten, den kommer till slut, om batteriet är bra. Detta har bara hänt min 520-97, men om det är din 320-97 det gäller så är väl det samma motor. BMW CS #5206 |
|
yttryck |
jag har nu liknande problem med min 328:a . efter att bilen stått kall över natten så startade motorn utan problem, men jag flyttade bilen bara ett par meter och sen stängde jag av motorn. då jag senare på dagen skulle starta bilen igen så började det låta konstigt om motorn som att det inte fins komp i den. startmotorn drar men motorn vill inte dra igång.. Batteriet är OK än så länge ,motorn är då troligtvis sur. behöver man verkligen dra bort tändstiften, kan det räcka att bilen står varmt i några timmar? |
|
Yttryck, Hur löste det sig för dig? Jag har exakt samma problem efter att haft lite bensin i tanken och bara flyttade den för 1.5 veckor sen. Nu när jag ska starta den får den ingen komp men start motorn går för fulla varv.. Nu har jag kört in den i garaget och spottat full värme på elementet.. Men iallafall, hur löste det sig för dig? räckte det att låta den stå i värme eller var du tvungen att plocka av tändstiften? |
|
yttryck |
hej ! Jo det löste sig genom att jag körde ganska länge med startmotorn(inte bra!), dock med startkablar från en annan bils hjälp.. till sist så hostade bilen igång, sur som f-n. that´s it |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.