|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu e de dags för oljeservice på min 530 e39 -02 12000 mil. Vad tycker ni skall jag ge en oljeservice själv för 1000:- eller skall jag lämna in den för 2300:-? Kanske inte mycket pengar för alla men det är ändå nån tusenlapp att spara. Duger Havoline Helsyntet(bmw longlife 98) för det långa serviceintervallet 400:-/4liter, eller finns någon anna prisvärd olja för min bil? Jämte servicelampan lyser en fyrkantig klocka vad är det? "It's furious to be fast!" | |
|
Det beror ju på om du vill ha stämpel i boken.När man själv letar bil vill man ha en väl dokumenterad och fullservad bil. Klockan visar att det är dax för byte av bromsolja. Om oljan "duger".vet jag inte.Själv kör jag med Castrol 0-40 longlife olja Sök inlägg på olja finns säkert mängder. |
|
|
Jag byter oljan själv... Dock lämnar jag in på dom andra servicarna.,. (Pratar om min e39a nu). Åker till Bmw och köper filter och sedan olja på micro (castrol SLX) det är den som bmw använder... Spar kvittona på allt och skriv upp i boken när du bytte oljan... Att byta olja kan ju alla... Inspektionerna är ju däremot bra att ha stämplar på |
|
| Du ska inte köra med LL98 utan LL01 | |
|
Mycket beror på bilens skick o år. Skulle jag köpa en rostfri t.ex. 528 ´85 ca 20000mil för 20000kr så skulle jag inte bry mig så mycket om boken men vore det 540 ´00 då är det en annan sak. Får min del skulle det inte behöva vara ett stämpel - antal mil, datum, vilken olja - skulle jag nöja mig med. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Köp oljan via Mapodo.de klart prisvärt och snabb leverans, köpte själv 15 liter Castrol RS-Formula där LL01 klassad. Har funkat kanon hitills, inte tatt en droppe på snart 600-mil! Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
| jag tror att du kan få stämpel i boken trots att du byter olja själv..... | |
|
Jag hade verkligen inte hakat upp mig på ifall en säljare valt att göra oljeservicen själv. Ett kvitto betyder lika mycket som stämpeln i detta fall. Sedan beror det kanske lite på hur länge du tänkt behålla bilen. Går du i säljtankar så kanske stämpeln har ett visst värde. |
|
|
Köp allt på micro eller mekonmen på en gång det blir billigare än att åka runt. Båda har bra kvalite på olja samt filter. |
|
|
spruthasse vad menar du med ?? att du kan få stämpel i boken trots att du byter olja själv..... MVH-polishman |
|
|
Det finns här på forumet vilka punkter som BMW går igenom vid insp I och II. Om kan byta olja så kan man resten också. Vi bortser ifrån det elektroniska med felkoder och och sånt. Jag tycker att man spar kvitto på de delar man köper dekomenterar händelsen samt för det lilla med felkod lämna in på BMW. Kostar mindre, du "petar" på din bil och ingen annan. Min audi skulle in på verkstad och den skulle ha en helt vanlig service men de ringer ena dan efter den andra, ja det där bör oxå göras och de andra. De skiter fullständigt i din bil det handla bara om pengar. ÄR bilen i bra skick och går bra så säger en service bok inte mig ett skit. När jag köpte min 540 98 så tittade jag inte ens på boken. |
|
| opppps lite felstavningar. | |
|
En servicebok är inte värd någonting om det ej finns en arbetsorder eller kvitto på det som gjorts. Det finns en hel drös med bilar som har stämplar men inte ett enda kvitto. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.