AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.554

Vad händer vid en punktering med RFT?

Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
Alltså BMW har ju som sagt bytt till RFT, det skall vara så bra vid punktering.
Alltså vad händer om jag skulle få punktering?
Är det bara att göra 80 km/h till närmaste mack och fylla däcken med luft och köra på? eller måste man byta ut dem?

Om man måste det vad är då fördelen med RFT jmf med konventionella däck + M mobility System?

Min BMW 116i
Länk
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
När du får punktering med RTF är det bara att köra vidare i en hastighet av 80km/h i ca 8mil. För att byta däck. Ett punkterat RTF däck ska inte lagas utan bytas ut helt.

Mhv
Kristian

Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Kör vidare, max 80 km/h, sträckan beror på hur lastad bilen är. Ensam i bilen kan du åka ca 15 mil. RFT-däck kan visst lagas om inte skadan sitter i däckssidan.

Hans Olof BMWCS #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Do
382
DonAmir
hmm så vad är fördelarna med ett RTF däck?
jmf med att stanna 15 min ta fram M mobility system sedan fara till närmaste bensinmack. ca 80 km/h.

som många vet är ju vägegenskaperna rätt kassa jmf med konventionella däck

Min BMW 116i
Länk
mr
86
mr_e30
325 Coupe e92
RFT däck får inte lagas .
Om vägegenskaperna är så mycket sämre som alla säger kan jag inte se någon anledning att ha dessa däck överhuvudtaget i normala förhålanden. Men det är klart om man dagligen kör genom områden där man kan bli rånad bara man stiger ur bilen så kan det ju vara bra.

Mvh Johan
Do
382
DonAmir
jag vet inte... är fortfarande lite sur över att jag tog RFT vinter däck... med det priset på 9000 kr kunde jag ha tagit bättre däck på LM fälgar istället för på plåt

Min BMW 116i
Länk
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Hoppe: RTF skall inte lagas. Efter däcket har gått tomt så försvagas däcksidorna och klarar inte nästa punktering.

Att byta däck på en motorväg mitt i vintern i mörker med bilar som kör i 110km/h några dm från dig som byter däck. Då skulle jag vilja påstå att RTF är värt vartenda öre.

MVh
Kristian

Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Om man får pumktering i 150 blås uppskattar man förmodligen RFT. Nu händer det ju inte så ofta så följdaktligen har jag bytt RFT till vanliga däck.

Billigare och bättre (Förutom i ovanstående fall)
RFT-däcken kan säkert lagas om skadan sitter i slitbanan, men jag tror knappast att BMW godkänner det hela och påfrestningarna på däcksidorna vid en punktering lär vara så stora att jag aldrig ens skulle tänka tanken att laga däcket om jag skulle få punktering på mina RFT.

Törs knappt fundera på vad som händer om man är inblandad i en olycka med ett lagat RFT-däck som försäkringsbolaget upptäcker.

Keep Your Distance!
Do
382
DonAmir
Så varför skall man skaffa RFT till sin bil?

Nja... för mig är RFT ofattbart.
Det kostar mer.
Är sämre i väghållning m.m.
Man måste ändå byta vid punktering

jag fick betala 9000 kr för fyra däck på plåtfälgar.

med 1-2 tusen till hade jag fått mycket bättre däck på LM fälgar

Min BMW 116i
Länk
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Har kollat med olika däcksfirmor och de flesta lagar RFT så länge skadan sitter i slitbanan. Det var någon annan här på forumet som kände till en firma som vågade stå för lagningar i däckssidan...

Naturligtvis behöver man ta hänsyn till hur punkterat däcket har varit under åkturen till däcksfirman. Vid en pyspunka gissar jag att det är OK så länge man lyckas hålla någotsånär tryck i däcket (1-1,5 kg?), men om det blir en totalpunka börjar man ju slita på däckets "nödgångsegenskapslivslängd" med en gång. Då är det nog bara att byta.

/ElakaKatten

Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
RFT är som barnförsäkringar till blivande föräldrar. OM du får punktering i hög hastighet så blir inte bilen okontrollerbar som den KAN bli med vanliga däck när de punkteras.

Så vissa är nöjda med en lite hårdare gång för att bilen är säkrare vid punktering i hög fart, andra prioriterar ekonomi och komfort.

På 1 och 3-serien så prioriterade man säkert bagage också. Lasta in ett reservhjul, domkraft etc så blir det inte så mycket bagage kvar. Vikten är inget argument då RFT är så mycket tyngre än vanliga.

När det kommer till vinterdäck är det dock helt förkastligt att ha RFT då de har så mycket sämre egenskaper än ett konventionellt. ViB testade RFT och de var klart sämre än vanliga.
Th
71
ThomasN
320i E90 2009
Folk verkar ju inte bry sig om konfort, folk kör om kring med 19" fälhgar.
Köp RFT på 16" fälg så blir komforten inga bekymmer.

Får man punka i mörker kan man ju ringa en bärgare. Men man måste ändå stå still i kanske en tunnel eller en smal väg i någon timma innan hjälp kommer.

Jag har punkat ett par gånger, min fru lika så, Min brorsa har punkat fyra gånger och vi bor inte på samma ställe med nubb på framfartsvägen eller så .. :-) Klar tman skall ha RFT
Vad är det för problem med punktering i 150? Fick däckexplosion i160 på Autobahn för många år sedan. Bara att lunka på till närmsta p-plats och byta.Likadant i det nattliga motorvägsexemplet, går säkert att rulla till en avfart eller säkrare plats och byta. RFT eliminerar många av de positiva köregenskaperna som BMW byggt in i sina bilar, borde förbjudas./ Dyra skitdäck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.