|
|
|
|---|---|
|
Har en E46 Touring från -04 och söker begagnade alu-fälgar för vinterdäck. Är det möjligt med 15" eller är det bara 16" och uppåt som går? Zäta | |
| Tyvärr, 16" är det minsta som passar på Touringen. Touringen är utrustad med större bromsar som kräver minst 16". Sedan från 316 - 320 går att montera 15" på då de har mindre bromsar. | |
|
Är det verkligen helt kört? 330 sägs ju kräva minst 17" men vissa säger att det finns någon 16"fälg som passar ändå. Det jag är intresserad av är om 15" går på en 05a 318iT. //Stenback |
|
| Kolla på stolpen vid vid förardörren. Där sitter en klisterlapp med alla dimensioner som är godkända för just din bil. Har du tur står det 15" där någonstans. Du kan även kolla i instruktionsboken. | |
| På tal om 330 så har jag faktiskt sett en 330 med 16" lättmetalsfälgar till vinterdäcken förra vintern. Inte den mest snyggaste fälgen dock, men klart billigare en 17". Så det finns tydligen fler än just en 16" BMW alufälg som passar. | |
|
Chris87: Jo, men även om vissa 16" går på 330 så står det ändå inte med på stolpen vid förardörren eftersom det minsta den är typad med är 17". Att bilen inte är typad med 15" vet jag men jag vill ändå veta om det går på. //Stenback |
|
|
Ska jag vara ärlig behöver man inte bry som om vad bilen är typad till för storlekar på fälgarna. Det som spelar roll är att fälgen inte snuddar oket och att omkretsen på däcken inte skiljer sig mer än +(-)5% från standard hjulomkrets. De typade dimensionerna gäller inte för vinterdäck Här i Sverige gör vi undantag för detta. De flesta vinterdäck som säljs har ju hastighetsindex Q (160km/h) och inte W (270km/h) som krävs till en 330. Detta undantag finns inte i Tyskland därav anges endast 17 dimensionerna och uppåt på stolpen. Gå in på Vägverkets hemsida och knappa in ditt Regnr och klicka på knappen längre ner på sidan så kan man se alternativa däckdimensioner som du får använda här i Sverige. Det brukar anges en undregräns och en övre på VV:s hemsida. Det ända du behöver bry dig om är att inte hjulomkretsen felar för mycket. Länk Länk -- däckberäknare. Beräkna omkretsen här. |
|
|
Varför inte använda vår egen hjulomkretsberäkning, längst ner på denna sida: Länk Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Att vissa 16" går på 330 har ju egentligen inget samband med att 15" borde gå på övriga modeller. Nu kanske det finns någon fälg, vet ärligt talat inte. Har dock aldrig sett eller hört någon som kör 15"-hjul. Prisskillnaden mellan storlekarna är ju inte såå enorma. Körde 17" hakka 4 förra året och för alla 4 var dom ca 1000:- dyrare än 16" dito. Min Cabrio Länk |
|
|
Testade med ett par +100 fälgar av 15" på E46:an igår och det går utan att det tar i oket men, jag säger bara men, det går inte ens att klämma in ett papper mellan ok och fälg och min lokale däck-nisse hemma påpekar att det behövs några mm mellan fälg och ok för smuts och skit som fastnar emellan så jag kör nu vidare på 16" och chansar inte på 15" även om det i praktiken gick. Tack för alla inlägg! Zäta |
|
|
Jag hörde något om att BMW skall ha "egna" 15" plåtfälgar som är möjliga att montera på 320D touring (Samt förmodligen andra som har samma storlek på bromsar). Någon som vet om det kan stämma? Jag skall ha nya vinterdäck och skulle gärna gå på 196/65-15 istället för 205/55-16. Skulle 195/60-16 vara ett alternativ? Det ökar ju omkretsen med mindre än 5% //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Jag har 15 tums plåtisar på vinterdäcken, 318iT -03. /Jonas |
|
|
Okej.. 318i bromsar.. Länk 320d bromsar.. Länk Verkar ju som att dieseln har större bromsar.. 300mm mot 286mm på 318i OM det nu stämmer att tillägget är storleken på skican (troligt va? ) 318i tillägg: 286X22 320d tillägg: 300X22 Hur mycket plats är det mellan bromsarna och insidan på din fälg azkikr? //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Mumma.. Så var det. bra site för specs för övrigt. Länk //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Vet bara att det är ganska tajt... men inte jättetajt :) /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.