|
|
|
|---|---|
|
Fråga nummer 1: Ni som är stolta BMW ägare nu men som har ägt andra bilar t.ex. Volvo S40, S60, 2001-2003 t.ex. Vad tycker ni efter bytet? Var det dyrare eller biligare driftskostnader? Har nämligen läst någonstans (vet inte om det stämmer) att BMW är faktisk biligare att serva nuförtiden än volvo p.g.a BMW-s enkla konstruktionen. Men efter att ha läst vissa inlägg här om inspektion I och II som hamnar runt ca. 5000 kr (hos auktoriserade BMW verkstäder) så tycker jag att min volvo S40 var biligare att serva (3100 kr) än BMW. I och för sig så var det bara S40 1.8 men låt oss säga att det handlar om en S60 2.4 så kan jag tänka mig att priset på service hamnar runt ca. 3600-4000 kr. Fråga 2: Hur ligger det till vad gäller de nya E90 (2005). Vad är det för motorer i dessa: 318 och 320. Är det 143 hk i 318 och 170 hk i 320 eller? Det som skrevs om E46 gäller detsamma för E90 också. Jag tänker mest på den där jämförelse mellan 318 och 320 modeller. Försäkring, bränsleförbrukning, service osv...Har läst tidigare om att inspektion I och II kostar ca. 4000 respektive 6000 kr. Men då gällde det 325, 328, 330i osv...Är det biligare om det är en 318 eller 320. | |
|
Ang. fråga 2: Kolla modellguiden. Länk finns i vänstermarginalen Försäkringspremien kollar du t.ex. på: Länk |
|
|
Hade en 320 tidigare men skaffade i ett svagt ögonblick en Ford Mondeo -01 med endast 3000 mil på mätaren. Tänkte då att jag skulle ha en billig och driftsäker bil!? Den var visserligen något billigare när det gäller service, bensinförb. och försäkring (marginellt). Däremot var den nog inne, i snitt, varannan månad på reparation (bromsok, bromsskivor, framvagn, handbroms, el-fel mm)och det var inte billigt! Tröttnade och skaffade mig en 330 -01 som jag nu kört ca 2500 mil med utan problem. |
|
| har kollat på bmw-s hemsida nu och det där med 143 hk verkar gälla bara på E46, E90 har 318 129hk, 320 150hk och vad gäller 320 på E90 så har den 4-cylind motor, samma alltså som 318. VAr det så fallet med E46 också eller var 320 E46 6-cyl? | |
|
Jämför du inte äpplen och päron? Servicen för din S40 låter som en vanlig oljeservice och den kostar oftast under 3000 för en BMW. Inspektion I och II görs ju inte varje gång... Hade tidigare en V70 2,4t -02 vilken jag under mitt ägande servade två gånger, 4000 mil och 6000 mil. Den första var en vanlig oljeservice och den gick på 3300kr och den andra var en större service och kostade drygt 6000kr. Min nuvarande 530 har jag bara servat en gång och det var en Inspektion II som kostade 5800kr. Sen var det även tid för byte av bromsvätska och kylvätska vilket resulterade i ytterligare 1300kr. Dock så görs denna största service enbart var ca. 10000mil. Den mindre Inspektion I som görs efter ca. 5000mil kostar ca. 4500kr. Är man sedan medlem i BMWCS så har man på ett antal verkstäder 10% rabatt vilket jag inte har räknat bort i priserna ovan. Sammanfattningsvis så kostar motsvarande servicar något mindre hos BMW samt att Volvon behövde servas varje 2000 mil medan BMW'n rullar ca. 2300 mil mellan varje service. När det gäller försäkringspremier så kontrar ju Volvo något. Gissar att 530'n kostar mig ca. 1500kr mer per år än V70'n. Även här har jag 10% rabatt genom att vara medlem i BMWCS. Hållbarhet och småfel har i mitt fall varit ungefär likvärdigt mellan bilarna och den enda gången jag ångrar att jag sålde V70'n är när jag någon gång om året behöver dragkrok...men det är ju inget som har med bilmärkena som sådana att göra... Priserna på service är garanterat lägre för de med mindre motor eftersom de behöver mindre olja, färre tändstift, etc men några gigantiska skillnader lär det inte vara mellan en 318 och en 325... ___ //Ulf |
|
|
Många jag pratat med har fått en bild att BMW:s bilar är SVINDYRA att försäkra, laga och köpa delar till... _____Vraum!_____ |
|
|
Skulle inte påstå att BMW är speciellt billiga att serva, däremot är dom inte heller dyra. Ligger väl runt något snitt där. Jag har betalat 1000:- för byte av bromsvätska och kylarvätska samt 6900:- för en inspektion II där alla belägg samt handtaget på bakluckan (sönderärgade lampfästen) fick bytas. Har en 15 000 km kvar till nästa service (har kört över 20 000km i år) som är en oljeservice, fått pris strax över 2000:- för den. Allt på auktoriserad verkstad... |
|
|
Snatto: Det är många ICKE-BMWägare som tror mycket om kostnaden. Dom måste ha nåt att skylla på när dom valt annat bilmärke. Lyssna inte på dom utan kolla fakta, tex genom att ringa en verkstad, kolla hos FB. Ja, du vet väl själv hur fel dom har. Nyare BMW har ju också service första åren inbakad i priset, dvs "gratis". Och som Programmer skrev, medlemmar i BMW Club Schweden har ofta 10 % på delar och service. Nu på torsdag i Solna tom 20% under klubbkvällen. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
"BMW är faktiskt biligare att serva nuförtiden än volvo p.g.a BMW-s enkla konstruktioner." Skön mening som kan sticka i ögonen hos vissa. :-) Jag har haft en Volvo S60 T5 och äger nu en M3 e36. Skillnaden i ägandekostnad är marginell. Volvon käkar förmodligen mer däck men är 4000:- billigare i försäkring. Bränsleekonomi verkar vara likartad totalt sett....Volvon är snålare om man kör lugnt men törstigare om man kör hårt. Den stora biten är egentligen värdemiskningen men eftersom M3an är mycket billigare i inköp så förlorar jag mindre pengar på den. Hade dom kostat lika mycket är jag övertygad om att Volvon stått sig bättre. Flåklypa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.