|
|
|
|---|---|
|
Hej, Undrar om det ár nágon som är lite 'haj' pá hur BMW egna partikelfilter renas vid förbränningsprocessen som dá och dá vid behov bränner bort soten i filtret. Min frága relaterar sig till att 'reningsproceduren' nu inte skett pá mer än en mánad (kör 10 mil dagligen) och att jag nu förmodar att det föreligger nágot slags fel filter/förbränningsproceduren. Innan gick det igáng 1-3 gánger i veckan... Peugot och resten av PSA, sprutar in en vätska i filtret vid behov, som pga hettan i avgassystemet självantänder och bränner bort dieselsot vid flera tusen grader celsius. Om detta nu även sker i BMWs system, sá tror jag att denna högflammiga vätska nu tagit slut (pga att förbränningsproceduren gick igáng 2 gánger i veckan dá jag hade min 'power-box' inkopplad) i min bil pga detta, och undrar om detta är nágot man kan fylla pá själv...??? Har redan bokat in bilen för koll hos BMW, men ville höra om det finns nágon därut som har erfarenhet frán detta och kanske vet mer än jag gällande denna eventuella vätska - samt hur och när man ska fylla pá....???? Känslan är att min bil gár sämre och sämre (mindre kraft) för varje dag (filtret som börjar täppas igen????), och att jag är 75% säker pá att detta har med det sk partikelfiltret o göra. Kanske bara inbillning frán min sida eftersom jag kör med bilen konstant pá motorväg och känner av varje avvikelse i funktion, gáng, prestandad etc av bilen. Hur ofta känner ni av förbränningen i filtret, ni som kör mycket och har partikelfilter??? Sedan ny har jag verkligen kännt av och märkt av när förbränningen gátt i gáng, eftersom det ibland kännts som om bilen 'gasat' själv, och att ljudet frán avgassystem blivity mycket dovt och högt (pga ökad temperatur i avgassystem. Tacksam för svar o synpunkter! mvh marineutter | |
|
Kan inte säga hur just BMW gör men ett system som används är det som tyskarna kallar nacheinspritzung, dvs man låter lite extra bränsle sprutas in under/efter huvudförbränningen och då höjs avgastemperaturen kortvarigt och ser till att rensa partikelfiltret osv. Verkar inte så smart att ha nån slags extern tändvätska att behöva hålla reda på, och att det skulle vara tusentals grader C vid förbränningen låter som en skröna. Stålet/metallen i rör och filter smälter väl runt 1500 gr, det vore ju mindre lyckat...) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.