|
|
|
|---|---|
|
Orka inte starta en hel tråd för varje sak. 1. När jag ska starta bilen så kan den dra runt i c:a 5 sekunder då den är kall och kanske 3 sekunder när den är varm. Vad kan vara problemet? 2. Sen så verkar min förardörr lite mysko, tror den är i "deadlock" så att jag inte kan låsa upp den, låsa går jättebra, men kan ej låsa upp den, så måste öppna dörren via passagerarsidan. 3. Värmen i min bil verkar jätteseg, visst då jag fått värmen kommer det som en bomb, men har luftat och fyllt på med glykol, vart lite bättre men tar c:a 15 innan jag får varmluft i uttagen(kör på "uppvärming"). Har hört att importerade bilar kan ha så, kan det vara en annan termostat än "svensksålda" har? MvH/ Danne /Danne | |
|
Upp. /Danne |
|
|
Upp. Ingen som har förslag? /Danne |
|
|
Det kan stämma det där med termostaten skaffa en vinter termostat . Att den är segstartad är nog spridar rengörning bästa tipset . Vad har du för tomgångsvarv ? kolla även att inte bensinpumpen släpper tillbaka bränslet när du stänger av bilen . Du kan vrida på tändningen 2 eller 3 gånger utan att starta innan du vrider igång den så bygger pumpen upp tryck. Då vet du att den släpper trycket om det funkar alltså att den startar direkt då . Dörren får du nog ta hjälp av nån annan . M som i Motor |
|
|
Spridarrengöring ska köpas/göras. Har tomgången på runt 800 varv tror jag, under 1000 iaf. Hur menar du med att den släpper tillbaka bränslet? Oftast startar den på 2:a "gnugget" faktiskt! Ska testa imorrn att inte starta utan bara slå av och på strömmen 2 gånger och starta sen. Tackar för tipset! Nån som vet något om dörren? Är helt stum nu, fick in nyckeln efter rätt mycket låsolja men kan ändå inte låsa upp, den är helt stum åt det hållet, låsa går bra. Kan "deadlocken" ligga i så att min förardörr ej går att låsa upp? Ska ta upp den och kolla när det blir lite mildare och när/om man får lite ledigt i veckanm, men tips välkommnas! /Danne |
|
|
Xerxez, bränslet går igenom bränslepumpen som bygger upp ett tryck direkt då du startar. För att slippa "nöta" på tändningen för att kunna erhålla rätt bränsletryck när du ska starta bilen, ska det finnas ett grundtryck i pumpen och i hela bränslesystemet (kan skilja mellan olika bilmodeller). Grundtrycket erhålles av en speciell backventil som hindrar att all bensin lämnar pumpen och bibehåller på så vis ett tryck. Ibland går backventilen sönder och då rinner bränslet igenom så att säga och du som förare tvingas nöta på satrten varje gång du ska starta bilen. Hos BMW byter man tyvärr inte backventil då den är inbyggd och man tvingas således köpa ny pump. På min 323a ska ett korrekt bränsletryck vara omkring 5bar och 20minuter efter avstängd bil ska trycket vara minst 1,5bar. Gör en koll, du märker enkelt om trycket är nära 0 efter 20minuter och vet då att backventilen är boven. |
|
|
Tackar FRIFART, nu hänger jag med. Och det verkar vara pumpens backventil som är defekt då. Men pumpen i sig verkar funka, men om/när den går sönder, vart sitter den? Inne i tanken eller utanför? Nån som har förslag på nummer 2 (se översta inlägget)? /Danne |
|
|
Nu är inte jag helt säker (och svaret lär väl egentligen inte hjälpa dig så mycket) men deadlockläge lär den väl inte vara i då vitsen med det är väl tvärt om än det du beskriver. Om du deadlockar låset så ska det väl inte gå att låsa upp innifrån utan bara med nyckeln? Mitt lås har varit lite segt att låsa upp nu på sissta tiden, smörjde upp låset lite sedan dess har det gått bättre. |
|
|
Ja just det, där säger du ju nåt Micke! Va fasen kan det då vara? Kan absolut inte låsa upp det, bara låsa, och då jag låser går den i på ett kortare läge än förut då den funkade, typ hälften av "vinkeln" det ska vara och stört omöjlig att låsa upp, tror nästan halva låsoljan är i det låset ;) Måste låna nåt garage och kolla, så jobbigt att öppna/stänga via passagerar dörren. Får väl återkomma med svaret då jag har kollat upp det. Såvida ingen vet nåt. /Danne |
|
| Xerxez, gissar på inne i tanken, det gör den iallfall på min 318, som dock är en 88a, men du har samma motortyp antar jag, M40 så den borde nog sitta i tanken, vilket de flesta nyare bilar också har den placerad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.