|
|
|
|---|---|
|
En undran om detta är något man ger sig på själv....Nämligen att byta tank på den gamle e28:an. Alla synpunkter som kan hjälpa, är av intresse. Gr8ride | |
rsarits |
Inga problem, du bör ha ramper att backa upp på. Tanken sitter med 2 "band" Du måste också ta bort en rund platta i bagaget för att komma åt armaturen där slangarna och tankmätaren sitter. Armaturen sitter med bajonettfäste, det kan vara bra att skaffa den O-ring som hör hit |
|
Det är möjligt att det skiljer mellan olika årsmodeller och/eller motoralternativ, men på min 518i -87 satt inte tanken med "band" utan med bultar, fem stycken vill jag minnas. Tankbytet i sig är inte så svårt, det värsta var att alla bultar satt stenhårt, de verkligen rostat fast, samt att ett par av bultarna satt mindre lättåtkomligt, i alla fall med de verktygen jag hade att tillgå, du kanske har bättre verktygsutrustning. När du ändå byter, passa på att byt skyddsplåten som sitter mellan tank och ljuddämpare, nr 4 på bilden -->> Länk den sitter skruvad i tanken och var väldigt rostig på min bil. Lycka till med bytet. MVH Niklas |
|
|
Ok, nu börjar letandet efter en skaplig tank. Tack för svar. Gr8ride |
|
|
Det är en mycket dålig konstruktion, bakhjulen kastar effektivt upp skit på tankens ovandel som har en form som gör att smuts och fukt lätt samlas och stannar kvar där. Sen går det som det går, att det börjar rosta. Jag skulle nästan säga att det blir svårare att hita en fin tank än att utföra själva bytet. _____________ Bilen: Länk |
|
|
Tanken sitter INTE med band... Bara en del bultar som gärna vill "sitta fast". Mitt råd är köp en ny tank !!! BMW tog för ca 4 år sedan 1800 kr för tank , + alla packningar som behövdes ! Så det är till 100% som "mugge" skrev Billy / Kattmannen |
|
Paap Reeder |
... man kan: - tömma tanken - ta ner tanken - fylla tanken med vatten - och "MIG:a dit" en ny "krage" på påfyllningsröret. MVH /// Paap R |
|
Hej igen, en fråga, är alla tankar till E28 lika? D.v.s. passar en tank till en 535:a till en 518? Gr8ride |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.