AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.795

Tänker köpa mig en (begagnad) 3 serie i USA, E36 men helst E30.

Hejsan!

Jag är inte säker vart min medelande skall postas, det täcker en hel del områden jag sett här..

Jag har spenderat cirka en månad i USA och har åtta kvar. Jag studerar engelska på en språkskola här och
Efterssom jag är arton år fyllda och det visade sig vara väldigt billigt att ta körkort här så kommer jag ta det inom kommande veckor. I bakgrund av detta har jag kollat i en hel del annonstidningar för begagnade bilar och jag har funderat på en BMW efterssom jag har råd med en.

Helst en 325i (E30) men även en 325i (E36) går.. E30 är den som är för mig mest estetiskt tilltalande med sin något mer aggresiva och klassiska BMW stil. Agrresiv men raffinerad helt enkelt.

Den årsmodell som är mest intressant på E30 är 1988 till slutproduktion.

Hursomhelst. Min kompis påpekade, och jag hade en svag aning om att man kan turbokonvertera bilen här och sedan importera till Sverige. Tanken låter lockande, jag har inte tänkt att vråltrimma åket. Jag kan inte alls mycket om bilar egentligen. Är detta genomförbart? Är en prestanda ökning med 20-30 hästar att räkna med? Skulle vara trevligt att kunna nå 200 Hästar!

Snackade med en kille här vars kompisar turbokonverterat sina bilar (inte bara BMW) vilket resulterade i att toppen sprängdes på motorn efter någon månad eller två.. han rekomenderade mig att inte göra det. Å andra sidan harjag sett gott om turbokonverterade 325:or (E30) på internet som verkar gå fint.

Hur mycket effekt kan man plocka ur mer efter en torbokonvertering? jag tänker inte ladda extremt hårt eller så. Mitt mål är att få en lite sportigare känsla, med bibehållen pålitlighet. Vidare trimmning av bilen skulle eventuellt bli aktuellt i sverige om ekonomi finns.