AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.795

Tänker köpa mig en (begagnad) 3 serie i USA, E36 men helst E30.

Hejsan!

Jag är inte säker vart min medelande skall postas, det täcker en hel del områden jag sett här..

Jag har spenderat cirka en månad i USA och har åtta kvar. Jag studerar engelska på en språkskola här och
Efterssom jag är arton år fyllda och det visade sig vara väldigt billigt att ta körkort här så kommer jag ta det inom kommande veckor. I bakgrund av detta har jag kollat i en hel del annonstidningar för begagnade bilar och jag har funderat på en BMW efterssom jag har råd med en.

Helst en 325i (E30) men även en 325i (E36) går.. E30 är den som är för mig mest estetiskt tilltalande med sin något mer aggresiva och klassiska BMW stil. Agrresiv men raffinerad helt enkelt.

Den årsmodell som är mest intressant på E30 är 1988 till slutproduktion.

Hursomhelst. Min kompis påpekade, och jag hade en svag aning om att man kan turbokonvertera bilen här och sedan importera till Sverige. Tanken låter lockande, jag har inte tänkt att vråltrimma åket. Jag kan inte alls mycket om bilar egentligen. Är detta genomförbart? Är en prestanda ökning med 20-30 hästar att räkna med? Skulle vara trevligt att kunna nå 200 Hästar!

Snackade med en kille här vars kompisar turbokonverterat sina bilar (inte bara BMW) vilket resulterade i att toppen sprängdes på motorn efter någon månad eller två.. han rekomenderade mig att inte göra det. Å andra sidan harjag sett gott om turbokonverterade 325:or (E30) på internet som verkar gå fint.

Hur mycket effekt kan man plocka ur mer efter en torbokonvertering? jag tänker inte ladda extremt hårt eller så. Mitt mål är att få en lite sportigare känsla, med bibehållen pålitlighet. Vidare trimmning av bilen skulle eventuellt bli aktuellt i sverige om ekonomi finns.

Hursomhelst. Jag har aldrig tidigare köpt en bil förut, endast varit med min morbror en gång när han köpte en beggad bil.. Det gjorde mig inte mycket klokare. Hur bär jag mig åt etc, vad bör jag tänka på? Jag har läst Begagnat Guiden här på sidan och har det i åtanke. Vad mer bör man tänka på? Jag har sett en hel del texter som handlar om mätarinställningar som fifflats med etc. Hur bör jag skydda mig mot den typen av fiffel och lurendrejerier?

//Förvirrad stackars sate!
Victor Pulpito

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Du bör även kolla vad det kostar att försäkra bilen. Bodde själv i USA för några år sedan och det var inte billigt trots att jag då var 35år och vi bodde på "landet". Nu hade jag inte amerikanskt körkort vilket säkert bidrog till den höga premien och så fort min fru fick sitt amerikanska körkort så sjönk premien en hel del men billigt blev det aldrig. Bilen i fråga var en Ford Explorer så en BMW lär ju inte vara billigare.

När det gäller importen så är det intag av flyttgods som skulle vara aktuellt i ditt fall och då finns det ju möjligheter att ta in bilar med eftermonterad turbo eller kompressor vilket inte är möjligt vid en vanlig privatimport från t ex Tyskland. Exakt vilka krav som gäller för att det ska räknas som flyttgods vet jag däremot inte. Har dock för mig att man måste ha bott i landet och ägt bilen i 1 år men det finns säkert andra om vet bättre.

Sen lär det ju kosta en slant att frakta hem bilen också...

___
//Ulf
Mjo jag har kollat upp vad det skall kosta att forsekra bilen, det kommer troligen kosta strax under 200 dollar per monad..

Men efterssom jag igor po tullverket laste att man moste bott her i minst ett ar och agt bilen i ett ar so kenns det inte lika kul att kopa. Fruktansvert larvigt att jag skall behova betala svensk moms po en over 15 ar gammal begagnad bil. Sosse regering ftw. inte.

Som det verkar nu kommer jag bara kunna kopa den om jag inte turbokonverterar, sovida jag inte kan fo dispans po tiden jag bott har och agt bilen, men om man for dispans vet man ju forst ner bilen stor po tullfritt omrode i sverige.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.