AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.030

Att köra med olja avsedd för dieselmotorer i bensinare?

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Skulle en bensinmotor ta skada av att köras på en olja avsedd för dieselmotorer, oljan jag tänker på är Castrol Tection Extra 15W-40 (API CI-4 PLUS, CI-4, CH-4,CG-4,CF-4/SL)? Vad är det för skillnad mellan en olja avsedd för dieselmotorer om man jämför mot en olja för bensinare?

Motorn som har råkat fått i sej oljan är M70 V12:an, men med tanke på den låga kompressionen som gör att denna motor klarar att köra på så lågt oktantal i bensinen som 88 oktan utan att misstända eller andra roligheter så hoppas jag att det inte är någon större fara med oljan heller:)!!?!??

MVH Robban B
den tar ingen skada
det som däremot är skillnaden diesel/bensin är att i majoriteten (diesel) så sitter det en turbo där oljans krav är extra god värmetålighet
citat från castrol själva
Castrol Tection 15W-40
En högkvalitativ mineralolja (SHPD), avsedd för diesel-motorer med turboladdning och som arbetar under krävande driftsförhållanden. ACEA E3/E5/A3, API CH-4/SJ, MB 228.3, MAN M3275, Volvo VDS-2, RVI RLD, Cummins CES 20076/77/78, Mack EO-M Plus, Möter DAF's krav

Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Jag minns det som att de motorer som påstås kunna köras på lågt oktantal... inte alls klarar det för att oktantalet mäts i två olika skalor i USA och Europa , det skall innebära att USAs lågoktaniga bensin (regular) mer än väl motsvarar 95oktanig blyfri i knackningstålighet just för att vi mäter oktantalet olika.

Det fanns en tråd om detta här i forumet , kan någon bekräfta om det är så ? någon som kaske varit i USA eller så....

Personligen skulle jag nog nte köra någon nyare motor på 15w om hösten eller vintern , känns lite som trögflytande sirap för mig. 10w-40 möjligtvis kanske , men hellre 0w eller 5w , på sommaren kanske det är ok med 15w.
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Tack för det lugnande svaret! Nån som har något annat att tillägga eller säga emot?

MVH Robban B
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
det finns mätningar som säger att M70`n klarar av 88 oktanig soppa mätt enligt vår skala, och det tvivlar jag inte en sekund på då den har otroligt lågt ställd tändning och väldigt låg kompression som ju inte mäter högre än 8,8:1

MVH Robban B
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Det kan visst ställa till problem om man använder en motorolja för diesel i en bensinmotor. Man måste komma ihåg att dieselmotorn jobbar med ett mycket högre cylindertryck och ett större syreöverskott än motsvarande bensinmotor och att det i sin tur genererar en högre temperatur i förbränningsrummet. Sedan måste man tänka på hur motorn är uppbygd med lagerstorlekar och annat. Olja är nästan likadan när den är ren oberoende vad man ska ha den till men för att den ska fungera så tillsätter man ett antal ämnen (som jag inte kan namnen på). Tex, en dieselmotor som jobbar skitar ner oljan mycket mer än motsvarande bensinolja, dieselmotorn har större lager för att klara naturliga spikningar men det betyder inte att man måste ha en olja som tål högre tryck utan snarare tvärt om. Det finns tillsatser i dieselmotoroljan som helt enkelt inte kan förbrännas i en besinmotor.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
En så olja kan rensa motor så bra så att tätningar tar skada av oljan o motor kommer att dra mer olja efterår.

Jag byte olja en gång o fylde på olja anpasad för diesel motorer o sen drog bilen ca 1l olja på 100mil o tappade ork.
Byte till vanlig olja o då drog motor ännu mer olja...

BMW - Beroende Med Wilja!
Tveksam till om en diesel har högre förbränningstemperatur än en bensinmotor, tror snarare tvärt om. Det avspeglar sig iaf inte i avgastemperaturen om man mäter denna, och hur många har sett rödglödande turboaggregat på dieslar jämfört med bensinare?
Om det inte blir hetare avgaser så borde värmen kanske tas omhand av kylsystemet osv, men de flesta som kör dieslar kan vittna om sämre kupévärme än i bensinmodeller och de har även ofta tillsatsvärmare pga detta.
Luktar lite skröna tror jag, och cylindertrycket vid förbränning är knappast högre heller, däremot kompressionstrycket innan tändning. Den stora skillnaden på diesel vs. bensin är förbränningstiden, som är betydligt längre/varaktigare vid diesel, jämfört med bensin. Den senare har ju sin tändpunkt innan ö.d. och sen utvecklas flamfronten osv som en ganska kort (allt är relativt) explosion, medan en diesel sprutar in bränsle under en (åter igen relativt) längre period och förbränningen varar betydligt flera vevaxelgrader än på bensinmotorn.
Därav den bättre verkningsgraden osv, bränslets energiinnehåll är annars ung. samma på bensin resp diesel.
Personligen tror jag att motorolja specad för en diesel funkar bra i en bensinare men knappast tvärt om, fast idag innehåller oljorna en hel del specialadditiver för resp. motortyper, dumt att chansa om man kan undvika.

FP
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Jag tror precis om folke med det tilläget att oljan i denna tråd är en 15W , lek med tanken att det är en helsyntet för bensinmotorer som avses - skulle någon endå hälla i en 15w olja i sin aluminiumotor och köra med på vintern ?

Är det inte 0w som det alltid rekomenderas på detta forum i de längre trådarna som handlar om olja ? 0w är mera lättflytande vid kall väderlek och torde vara mycket bättre än 15W oavsett om det står Diesel på en av förpackningarna ?

Jag hade inte använt 15W om det så står Mobil1 helsyntet på förpackningen... särskilt inte om vintern , 0w-30 är det bmw rekomenderar till "alla" sina motorer ?

De avrådde iaf. mig från att köra med 10w-40 på vintern och menade att 0w-40 är mycket bättre med tanka på kallstarter. jag tycker det låter förnuftigt.
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Jag kan lova att dieselmotoroljan har additiver som inte förbränns i en bensinmotor och jag tror mig vara ganska påläst när det gäller oljor. Vad beträffar packningar och dylikt så är det ingen fara och att en motor drog mer olja efter att man har kört med en olja för diesel beror antagligen på att oljan för diesel har fler och mer additiver för att lösa och hålla smuts flytande jämfört med en bensinmotorolja. Men som sagt tidigare det finns additiver som inte kan förbrännas i en dieselmotor. Ett tips till dig som väljer att inte tro på mig är att kolla med tex, kundtjänst eller teknisk support på ett oljebolag. Jag hade samma fråga med q8 T500 och q8 T700 och nfick svaret att T700 är en dieselmotorolja och den rekomenderades inte till bensinmotorer pga ovanstående.
En undring: Skall motorolja, oavsett typ, förbrännas i motorerna?
Det trodde jag gällde mest äldre tvåtaktsmotorer med oljan inblandad i bränslet.

FP
hehe
men vissa bilar är tydligen så slut så den drar 1liter på 100mil
inte ens 524:an som jag har som gått över 54000mil drar mer än 1dl på 1000mil

Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Det spelar ingen roll hur sliten en motor är eller om den är helt ny man har olja på cylinderväggen när kolven är uppe och sedan glider kolven på oljan när den åker ner och då exponeras oljan av förbränningen. Visst har man oljeskrapringar som ska hålla oljan på rätt sida av kolven, men om den tog bort all olja så skulle man få något som kallas kolvskärning.
Visst måste man smörja kolvens sidor osv, men precis som du skriver så skall ju skrapringarna se till att hålla oljefilmen nedanför förbränningsrummet. En försumbar del kommer givetvis att förbrännas men att det skulle finnas additiver i vissa oljor som förbränns olika i diesel resp bensinmotorer har jag svårt att se. Hittar dessutom inga oljor hos OK-Q8 som inte är lika lämpade för eller rekommenderas till både diesel och bensinmotorer, t.ex T750.

FP
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Kanske har hänt en del sen jag kollade, jag har forfarande tre fat med dessa oljor och jag kollade vad som gällde dessa när vi sålde lastbilen (hade tidigare åkeri i familjen). Vad beträffar T750 så är jag osäker på om den fanns eller inte när vi handlade och priset fick styra ganska mycket och det är alldeles för lätt att bara fortsätta att handla samma sort som tidigare. Men om någon kan kolla med en tribolog så är det lättare att välja olja nästa gång och jag har ändå 500lit olja som jag inte kör i min bil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Driftsbetingelserna skiljer en del mellan diesel- och bensinmotoroljor, vilket gör att man bör använda olja som är avsedd för den typ av motor man använder!

Dock är många oljor idag så fina och har additiv som gör att de går att använda i båda typerna av motorer, men det är inte optimalt att använda t ex en dieselmotorolja som är avsedd för tunga motorer i en liten bensinmotor. Det är förhållandevis enkelt att se vilken typ av motor som oljan är avsedd för - kolla klassningarna på oljan! Den klassning som kommer först är den som är mest lämpad med oljan. I API-systemet är klassningar med stort C först, beteckningar för dieselmotorer och har beteckningen stort S först är det bensinmotorer. I ACEA-systemet är motsvarigheterna E=tunga dieslar, B=smådieslar och A=bensinmotorer.

Själva förbränningen är varmare i en diesel och det beror främst på syreöverskottet, men den högre verkningsgraden tar vara på mer av värmen och omvandlar den till kraft, varför avgastemperaturen i grenröret är lägre.

Som flera redan varit inne på är småmotorer känsligare för hög kallviskositet än t ex en stor lastbilsdiesel. I tunga dieslar använder man ofta 10W- eller 15W-oljor även när det är riktigt kallt ute - något som inte skulle vara särskillt bra i en liten bensinmotor.

Kort och gott är oljor avsedda för vissa specifika driftsbetingelser, om de används som det är tänkt fungerar det bra. Om man använder oljorna i andra applikationer än de huvudsakligen är avsedda för kan det fungera hyffsat i bästa fall, men det blir sällan eller aldrig riktigt bra...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Jaha då har någon annan svarat före mig, jag gick och funderade på jobbet idag och mindes plötsligt api klassningarna he he... men tex en CD olja är väl för diesel och dom med S först för bensin?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.